• 0

hoe ontkom ik aan mijn concurrentiebeding?

mijn verhaal:

 

ik heb samen met een vriend tot 2 keer aan toe geprobeerd het bedrijf van mn vorige werkgever over te nemen. dit liep op nix uit vanwege het financiele plaatje. omdat het nix werd besloot ik ontslag te nemen. nu wil ik na 3 maanden toch voor me zelf beginnen. ik ben er helemaal klaar voor, maar zit toch met mn concurrentiebeding in mn maag. zover ik weet is het een redelijk standaard beding. maar er zijn toch een paar dingen die ik niet vind kloppen.

1. ik heb mn contract getekend toen t nog een franchise organisatie was. hij is nu helemaal voor zich zelf en zn partner is uit de zaak.

2. vanwege de wijziging in 1. zijn er een aantal punten niet meer van toepassing of veranderd.

3. ik heb na die verandering gevraagd om een nieuw contract maar nooit gekregen.

4. ik heb mijn deel van contract en regelement niet ondertekend.

5. er staat geen straal in mn concurrentiebeding.

 

verder heeft hij zich het afgelopen jaar niet netjes gedragen.

zou ik met een gerust hart kunnen beginnen of moet ik dit beding toch serieus nemen?

 

alle info is zeer welkom!

 

met vriendelijke groet cor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over dit onderwerp is al zeer veel te vinden op dit forum. Gebruik daarom de zoekfunctie en je vindt al een schat aan informatie.

 

Voor wat betreft de vragen:

1. Is niet relevant. Je bent je werkgever gevolgd.

2. Niet relevant voor het concurrentiebeding.

3. Lijkt ook niet nodig.

4. Maar je hebt wel je salaris genoten en voor het overige aanspraak gemaakt op de arbeidsvoorwaarden, of heb je daar ook vrijwillig vanaf gezien?

5. Soms kan het gelden voor heel Nederland.

 

Om een lang verhaal kort te maken. Speel open kaart en vertel wat je van plan bent. Is de werkgever niet bereid om het concurrentiebeding aan te passen of te laten vervallen dan kun je altijd nog naar de rechter om te verzoeken om een matiging van de bepaling.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ook als je geen concurentiebeding hebt kan het toch door de rechter worden bedongen.

Ga je morgen naast je baas zitten in een naburig pand en heb je geen concurentiebeding dan kan je oude baas je alsnog, via tussenkomst van de rechter een concurentiebeding opleggen.

 

Als je naar de rechter stapt zal je ongetwijfeld een relatiebeding opgelegd krijgen.

Je oude baas kan dan geen telefoonboek op tafel leggen maar moet, een aantal, afhankelijk van de branche, een aantal relaties opleggen waar je bijvoorbeeld 3 jaar niet mee kan werken.

 

afhankelijk van de branche, dienstverlening geeft meestal 30 km aan,

 

Ik heb in dezelfde situatie gezeten maar kan dus maar één advies geven: Er voor gaan want beter geprobeerd dan vervelend en met lood in je schoenen naar je werk gaan.

Je kan beter zeggen ik ga het prberen dan dat je over 10 jaar zegt:

had ik het maar gedaan...................

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad kan er ook zonder (geldig) (non)concurrentiebeding sprake zijn van onrechtmatige concurrentie. Met andere woorden het gaat er niet alleen om of er een dergelijk beding is opgenomen in de arbeidsovereenkomst, maar ook wat de plannen precies zijn. Het is bijvoorbeeld ongeacht het bestaan van een concurrentiebeding ongeoorloofd om relaties van de ex-werkgever stelselmatig te benaderen met het oogmerk deze af te troggelen waarbij bijvoorbeeld op onrechtmatige wijze reclame gemaakt wordt met het verleden bij de werkgever.

 

Daarnaast lees ik over een (niet ondertekend) reglement. Is het beding hier toevallig in opgenomen? Dit zal namelijk doorgaans in strijd geacht worden met het schriftelijkheidsvereiste en de beschermingsgedachte die daarvan uitgaat, zodat een concurrentiebeding in een dergelijk geval niet geldig is overeengekomen.

 

Succes!

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.