Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
pelsmaeker
Hallo,
Ik heb wat lopen speuren, maar kan toch niet snel een antwoord vinden, vandaar een nieuw topic.
Ik heb vaker een constructie gezien waarin twee BV's samenwerken of twee VOF's of twee eenmanszaken. Maar hoe zit het wanneer een "ongelijke" samenwerking is. Stel voor deze case:
Een BV en een eenmanszaak willen samen een concept op de markt zetten. Gelijke lasten, gelijke lusten. Dit willen ze binnen een VOF afspreken, laagdrempelig, maar wel een eigen entiteit.
Hoe zit het dan met:
- Aansprakelijkheid. Ik snap dat de zakelijke aansprakelijkheid ligt bij de VOF en daar zijn beide partijen bij betrokken. Als er dus een claim komt bij de VOF, is er een kans dat deze uiteindelijk bij de BV en EZ komt. De EZ'er is dan ook prive-aansprakelijk. Maar als de claim groot is, is de verdeling van de claim dan 50/50 of is er kans dat er een "ongelijke" verdeling komt? Stel dat de claimer denkt dat het makkelijker te halen is bij de EZ'er, kan er uiteindelijk dan alles daar weggehaald worden en niets bij de BV? Of zal het eerder andersom zijn?
- Andere claims en schulden. De EZ"er zal met zijn eigen bedrijf ook nog activiteiten verrichten (onder de eenmanszaak dus). Stel dat hij bij die werkzaamheden aansprakelijk zal worden gesteld en er een claim komt. Zal deze claim dan ook door kunnen werken in naar de VOF (is dus 50% eigendom van de EZ'er) en uiteindelijk ook naar de BV?
- Zelfde vraag bij priveschulden. Stel om wat voor reden de EZ'er kan zijn priveschulden niet meer afbetalen. Kan dat dan bij de VOF en uiteindelijk ook bij de BV gehaald worden?
- De VOF krijgt zijn eigen admin, maar de "winst" moet eigenlijk uit de VOF
gehaald worden. Is de meest eenvoudige manier om hiervoor een factuur vanuit de BV en EZ te sturen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten en onderneem ze!
verkoop - marketing - communicatie
Resultaatgericht en altijd helder.
www.helder-resultaat.nl