• 0

Dividendbelasting "Voorheffing" op inkomstenbelasting??

 

Na het lezen van een aantal topics in dit forum ben ik vaak tegengekomen dat men zegt dat dividendbelasting een VOORHEFFING van de inkomstenbelasting is.

 

Stel ik wil een holdingconstructie opzetten met een moeder-dochter werkmaatschappij. Laten we zeggen 2 Ltd's waarvan 1 de holding en de andere gebruik ik als werkmaatschappij. Dan ben ik nog steeds verplicht mijzelf een DGA salaris toe te kennen. En ik geef mijzelf de gebruikelijke 38k salaris waarover ik loonbelasting(inkomstenbelasting) betaal. En boven die 38k (kosten) hou ik 100.000 winst over.

Normaal zou ik dus over die 100.000 +/-25% vpb moeten betalen, en wil ik het weer naar mijzelf uitkeren, moet ik 15% dividendbelasting betalen.

Dus ik hou ongeveer 60.000 over van die 100.000. ( Is dit nog belast in box 2???)

 

Maar als ik nou die 100.000 als dividend uitkeer aan de holding dan is er sprake van deelnemingsvrijstelling. Dus je betaald GEEN vpb en de holding kan het weer aan jou uitkeren als dividend waarover je 15% dividendbelasting betaald. Dus je houdt 85.000 over.

 

Wordt die 85.000 nog fiscaal belast? En hoe dan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je uitgangspunt klopt niet helemaal.

 

De winst die de werkmaatschappij behaalt, is belast met maximaal 25,5% vennootschapsbelasting.

 

Het bedrag na belasting kan dan als dividend worden uitgekeerd aan de holding (zonder dividendbelasting en zonder dat dit tot vpb bij de holding leidt).

 

Een dividenduitdeling door de holding (of doorde werkmij als er geen holding is) aan jou is belast met 15% dividendbelasting.

 

Als je 5% of meer van de aandelen hebt, is het bruto dividend (dus inclusief de dividendbelasting) belast in box 2 (in 2007 22% over de eerste 250.000). De ingehouden dividendbelasting mag je bij de aangifte inkomstenbelasting in mindering brengen op de te betalen belasting (vandaar de term voorbelasting: je mag hem verrekenen met de inkomstenbelasting, net als de loonbelasting).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

hmmmm...

 

Ik dacht al dat je niet ontkomt aan die vpb dat je moet betalen voordat je de winst als dividend uitkeert aan de holding.

Dus het heeft niet echt nut om het via een holding te doen omdat je toch vpb EN dividendbelasting moet betalen.

 

Voor mensen zoals ik, die niet te maken hebben met voorraad of investeringen (zoals internet bedrijven of dienstverleners) en alles prive willen uitkeren en niet in het bedrijf te stoppen, wat is dan de BESTE optie?

Trust, cyprus-route etc is mogelijk.... Maar er is erg weinig info op dit forum over dat soort "praktijken". Er wordt alleen gewezen op de vele gevaren etc. Maar geen ervaringen in de praktijk.

 

Dus als je moet kiezen om eenmanszaak of BV, Ltd etc...

Dan maakt het niet zoveel uit als je zoveel mogelijk geld naar prive wilt.

Of je betaald over alles inkomstenbelasting... +/- 50%

Of je betaald over een deel loonbelasting, en over de rest betaal je vpb 25%....dividendbelasting 15%....EN nog eens 22% in box 2... Dan zit je ook al tegen de 50% aan.

Waar haal je het meeste voordeel? Als er enig voordeel te halen valt....

Link naar reactie
  • 0

Beste optie is zo niet te geven. Dat is in iedere situatie verschillend. Als je dat echt wil, zul je een belastingadviseur in moeten schakelen. Maar het voordeel moet nogal groot zijn om tegen de nadelen van een internationale structuur op te wegen.

 

Maar een eenmanszaak is fiscaal heel lang voordeliger dan een BV. Een beslissing moet echter ook op andere merites worden beoordeeld, zoals aansprakelijkheid, etc. Een holdingstruktuur is handig als je niet al het geld meteen naar prive wil halen (dan moet je ook afrekenen), maar het wel uit de risicosfeer van de werkmij wilt hebben. Zoveel mogelijk als dividend uitdelen aan de holding, dan kunnen schuldeisers van de werkmij er zonder onbehoorlijk bestuur normaal niet meer bijkomen. En een verkoop van de werkmij later wordt makkelijker, omdat de koper niet meer zoveel cash hoeft over te leggen: dat zit al in de holding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.