• 0

met BV vennoot worden in VOF, of als persoon

Ik heb een holding BV en werkmij BV. In holding zit stamrecht.

Wil met iemand (die eenmanszaak heeft) VOF oprichten. Daarmee vervallen mijn economische activiteiten in werkmij BV. Wat is beter? Met werkmij BV als vennoot in VoF deelnemen, of als privepersoon?

Aansprakelijkheidsaspect ken ik. Maar hoe zit het met:

-starterssusidies, kunnen die ook vauit VoF aan BV-vennoot ten goede komen?

-moet ik uit dan economisch niet-actieve werkmij BV toch gebruikelijk DGA-salaris trekken?

-VoF-winst die in werkmij BV belast wordt, is dat gunstiger dan IB-ondernemerswinst?

Omdat ik die werkmij BV toch al heb, waarom zou ik die niet als vennoot in VoF laten deelnemen?

 

Heel graag advies hierover

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een goed advies geven op basis van hetgeen je nu voorlegt is heel gevaarlijk. Ondanks de informatie die je verstrekt, ken ik nog steeds niet de totale (fiscale)situatie, waardoor de beste oplossing of advies nu niet gegeven wordt. Mijn eerste advies is dan ook om dit te overleggen met je eigen boekhouder/adviseur/accountant.

 

De starterssubsidies (vermoedelijk bedoel je hiermee de zelfstandigenaftrek en startersaftrek) zijn alleen voor belastingplichtigen die als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden aangemerkt en het urencriterium halen. Een BV behoort dus niet tot die categorie.

 

Het gebruikelijke DGA salaris moet worden toegekend aan de directeur vanuit de BV waarin hij werkzaamheden verricht. Dus wanneer jij op de loonlijst staat van de holding en je hebt goede managementovereenkomsten afgesloten met de werkmaatschappij en de VOF, dan blijft deze situatie ongewijzigd.

 

Wanneer je voldoet aan de criteria van ondernemer voor de IB + het urencritierium, dan heb je de eerste drie jaren recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Deze aftrek kent de BV vorm niet. Afhankelijk van het belastingtarief dat van toepassing is bij jou (maar die gegevens ontbreken bij de vraag) kan het fiscaal aantrekkelijker zijn om de BV te laten deelnemen in de VOF of juist prive instappen.

 

Deze laatste vraag is niet relevant mijnsinziens. Naast de fiscale aspecten die van toepassing zijn op dit vraagstuk, is er nog het aansprakelijkheidsaspect en jouw eigen gevoel. Waar voel jij je nu prettiger bij? Dat je al iets hebt, wil niet zeggen dat je dat dan ook maar te pas en te onpas moet gaan gebruiken.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.