• 0

marginale winst - welke criteria voor belasting?

Hallo,

 

Omdat ik nieuw ben wil ik mij eerst even voorstellen.

 

Mijn naam is Hera.

Nu ben ik (nog enkele weken) als expat woonachtig in het buitenland.

Daardoor heb ik goed kunnen nadenken wat ik wil en wat al lang sluimerde ga ik in daden omzetten:

Volgend jaar, 2008, wil ik een eigen zaak starten op het www !

2007 is daarom ook een erg belangrijk jaar: orienteren, opleiding volgen, ondernemingsplan opstellen, bedrijfsnaam kiezen etc. etc.

 

Tijdens mijn zoektocht kwam ik op deze site terecht en het gaf mij een gigantische bron aan informatie, waarvoor mijn complimenten aan alle deelnemers ervan!

Na vele uurtjes zoeken en lezen heb ik een vraag:

 

De eerste tijd zal ik parttime bij mijn oude werkgever blijven (24 uur per week)

Het urencriterium van de belastingdienst verwacht ik aantoonbaar te kunnen halen.

Maar de belastingdienst stelt verder als voorwaarde dat de winst meer dan marginaal moet zijn.

Welk criterium hanteren zij: een percentage van de omzet, een bepaald bedrag of is dit onderhandelbaar???

 

Alvast bedankt, Hera 8)

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar de belastingdienst stelt verder als voorwaarde dat de winst meer dan marginaal moet zijn.

Welk criterium hanteren zij: een percentage van de omzet, een bepaald bedrag of is dit onderhandelbaar???

 

Het gaat om een algemeen beoordelingspunt, dat samen met de andere punten als totaalbeeld wordt gewikt en gewogen. Er zijn vziw geen harde regels voor.

 

Zoals het op de website van de belastingdienst staat lijkt het me onzin:

Als u slechts marginale winst heeft en/of structureel verlies leidt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken.

 

Dat lijkt me een slordigheid van de tekstschrijver. Het is voor een ondernemer volstrekt normaal om eerst een tijd te investeren en slechts marginale winst te maken en pas later ongekwalificeerde winst.

 

Gebruik je gezond verstand. Het doel van ondernemen is winst maken. En als je er meer dan 1225 uur per jaar in steekt, niet zo'n klein beetje ook. Zorg dat je aannemelijk kan maken dat je op redelijke termijn een winst gaat maken die past bij zo'n hoeveelheid uren.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is mijn einddoel om winst te maken. Maar realistisch gezien denk ik daar toch even voor nodig te hebben (je weet natuurlijk nooit...).

 

Ik vraag me af of het als een voor- of nadeel zou werken als ik dit jaar alvast opstart en de verdiensten opgeef als inkomen uit overige werkzaamheden. Als een en ander al aardig van de grond komt is de kans dan groter dat de belastingdienst me het jaar erna erkent als ondernemer of juist niet omdat ze denken dat ik maar een beetje aan het hobby-en ben?

Ik zou namelijk alvast een en ander willen opzetten om uit te zoeken en te ondervinden hoe de markt er tegenover staat (als een soort orientatie)

De investeringen bewaar ik dan grotendeels voor volgend jaar.

Zo kan ik tegen vrij geringe kosten ervaring opdoen voor het echte werk.

Link naar reactie
  • 0

In mijn weblog op http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html heb ik beschreven wanneer je ondernemer bent en voor welke instantie.

 

Winst is wel degelijk een criteria bij de beoordeling van het ondernemerschap, maar dit wil niet zeggen dat je meteen vanaf dag 1 winst zou moeten maken.

 

Belangrijk is dat jij je gaat gedragen als ondernemer, dus risico lopen, je presenteren als ondernemer naar derden, eigen briefpapier, website en andere communicatiemiddelen en ga zo maar door.

 

Wanneer het ondernemerschap onvoldoende in de aanvangsfase aanwezig is, dan kunnen de resultaten aangemerkt worden als 'Resultaat uit overige werkzaamheden' in plaats van 'Winst uit onderneming'. Het verschil is een paar aftrekposten en andere vereisten aan het jaarverslag c.q. winstaangifte.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.