• 0

Webdesign vanuit huis, parttime.

Hallo allemaal!

 

Na al een tijdje op dit forum terug te keren als bezoeker ben ik mij maar eens gaan registreren. Dit omdat ik met een vraag zit. Nou ja... enkele vragen die over één onderwerp gaan. Het zit namelijk zo:

 

Ik ben al jaren actief in het webdesign wereldje. Vaak heb ik vanuit mijn kennissenkring hier en daar wat opdrachtjes. Nooit veel maar zo nu en dan komt er weer is iets voorbij wat voor een leuk zakcentje zorgt. Zo heb ik al voor een aantal basisscholen, middelbare scholen, verenigingen/stichtingen en particulieren websites ontwikkeld. En allemaal via mijn kennissenkring. Ik kan er wel bij vermelden dat ik absoluut geen beginner meer ben op het gebied van webdesign.

 

Hierdoor heb ik al enkele vaste klanten. Omdat ik wil uitbreiden en wat professioneler aan de slag wil ben ik in overweging om het groter aan te pakken en een echt webdesign bedrijfje vanuit huis te starten.

 

Het zit zo dat ik maar een aantal opdrachten per jaar heb. Hou het op twee a drie. Verder onderhoud ik ook een website van één klant wat zorgt dat ik elke maand een aantal uurtjes werk heb. Denk hierbij aan 3 a 4 uurtjes. Meer hoef ik zelf niet. Ik doe het meer als hobby en niet om er een fulltime baan aan te hebben.

 

Ik studeer zelf nog. En mijn intentie is ook het designen als bijbaantje/bijverdiensten naast mijn studie te doen. Dit betekend ook dat mijn inkomsten aan het webdesignen niet denderend hoog zijn. Ik schat dat als ik zo door ga het rond 500 a 750 euro per JAAR is. Dit vind ik zelf ook ruim voldoende. Want zoals al eerder gezegd. Ik doe dit puur als hobby.

 

Ik werk ook niet echt in 'uren' maar in 'pakketen' om het zo maar te noemen. Een klant bestelt een website + lay-out en ik maak dat dan voor een vast bedrag. Maar ik zit er wel aan te denken om ook voor enkele diensten een uurtarief te gaan gebruiken.

 

Nu zijn mijn vragen. Misschien een beetje door elkaar... Maar ik hoop dat jullie ze kunnen uitpuzzelen en beantwoorden:

 

1) Heeft het voor mij nut om mij in te schrijven bij KvK?

-- Zo ja voor eenmanszaak?

 

2) Als ik het echt officieel doe en als eenmanszaak doorga dan krijg ik als ik alles goed heb begrepen allemaal extra kosten naast de inschrijving van KvK. Hierbij denk ik aan de belastingdienst > BTW en IB als ik het goed heb.

 

3) En nog een vraag over kosten. Krijg ik ook te maken met gemeentelijke heffingen als ik vanuit huis werk?

 

4) Alleen omdat ik zo weinig inkomsten uit mijn designen haal word het waarschijnlijk wel erg weinig wat ik er aan verdien als er van alles af gaat aan toeslagen. Toch? Of zijn er uitzonderingen voor mensen zoals ik die niet veel kosten uit hun bedrijf(je) halen?

 

Dit zijn voor nu even mijn vragen. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden en dat er eventueel mensen aanwezig op dit forum zijn die ervaring met mijn verhaal hebben.

 

Mvg, Frank de Vries

 

PS. Ik heb reeds het starterspakket van de KVK in mijn bezit.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben zo ook begonnen en als ik jou was zou ik me wel inschrijven.

Je leverd een dienst, daarover moet je belasting betalen doe je dat niet dan ben je eigenlijk illegaal bezig.

 

Wilt iemand lollig zijn en geeft je aan dan doen ze een schatting, dat kan een week maar ook zoals je nu zelf al aangeeft, jaren zijn en dan heb je toren hoge kosten en een slechte naam.

 

Inschrijven kost meen ik een euro of 50, en ik zou het wel doen bij de Kamer van Koophandel. Je kan je klanten dan ook factureren, en zij kunnen BTW terug vragen.

 

Je werkt alleen dus als Eenmans zaak ja, dat is ook nog het goedkoopste!

Bij de KvK kunnen ze je verder informeren maar je moet gewoon eenmans zaak doen. Je krijgt dan ook een KvK nummer, welke het zelfde als je Sofi nummer is (voor eenmanszaak). Je moet een een belasting nummer opvragen, anders kan je niet factureren zeg maar.

 

Vanuit thuis werken is makkelijk ,geen pand of andere kosten.

Gewoon je omzet belasting aangeven en klaar is kees geen omkijken meer na.

 

Je bent student, dus je mag per jaar 10.000 bij verdienen kom je daarboven krijg je wel een heffing. Daarover meer bij de belastingdienst, daarover kan ik je niks vertellen.

 

Success en groetjes!

 

 

give them nothing, but take everything amonst them

Link naar reactie
  • 0

Het leukste argument voor je: je mag de btw van je pc dan terug vragen: je kunt dus een computer kopen die 1/5 e duurder is.

 

Nee, zodner dollen : het is zinnig om het te doen. Met name omdat je dan legaal werkt, je de reputatie 'bedrijf' in plaats van 'mannetje' op kunt bouwen en je zou niet de eerste zijn die uiteindelijk na zijn studie er een serieus bedrijf aan over houdt. Misschioen is webdewsign neit je business, maar de ervaring ondernemer geweest te zijn neem je lekker mee. De omzetbelastingaangifte is piece of cake, voor de inkomstenbelastingaangifte zul je waarschijnlijk geoon de versie voor particulieren mogen gebruiken en de inkomsten hiervoor als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' opgeven.

 

Overigens is je uurtarief volgens mij wel onwaarschijnlijk laag (voor 700 euro ga ik nog geen dag aan het werk): als er ooit een bedrijf langskomst die een opdracht wil verstrekken kan je rustig naar de 35-50 euro per uur gaan.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

 

Ik ben een man vol met vragen... Dus hierbij nog wat vragen:

 

 

Ik neem het zekere voor het onzekere mbt klanten werven in het eerste jaar. Vandaar:

- is er een minimum aantal klanten wat je als eenmanszaak moet hebben per jaar? Ik las ook iets over 'Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)'. Moet ik deze aanvragen als ik minder dan drie opdrachtgevers per jaar heb?

 

- zijn er kosten verbonden aan een belasting nummer ?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Frank, waarom ga je niet eerst even rondkijken op de sites van de KvK en de belastingdienst? Daar kun je dit allemaal terug vinden.

 

Is dat te ver browsen, dan vind je rechtsboven op deze pagina de zoekfunctie waarmee je op al dit soort elementaire vragen de antwoorden kunt vinden.

 

PS. Ik heb reeds het starterspakket van de KVK in mijn bezit.

 

Mijn eerste gedachte was: "Heb je het ook ingekeken?"

 

Waarom doe ik zo flauw? Bekijk de letterlijke betekenis van het woord 'ondernemen', en je ziet waarom.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

belasting nummer kost je niks, enkel een beetje voor ene bankpasje per jaar... VAR hoef jij niet te doen zover ik weet, ik heb 100e tot 1000e klanten per jaar en geen VAR.

 

Voor een eenmanszaak is geen limiet, je kan de eerste 2 jaar in het debet staan inverband met investeringen maar daarna moet je echt winst beginnen te draaien, de belastingdienst is ook niet gek he ;)

give them nothing, but take everything amonst them

Link naar reactie
  • 0

- is er een minimum aantal klanten wat je als eenmanszaak moet hebben per jaar? Ik las ook iets over 'Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)'. Moet ik deze aanvragen als ik minder dan drie opdrachtgevers per jaar heb?

 

Je hoeft geen VAR aan te vragen, maar opdrachtgevers kunnen erom vragen en de levertijd is lang, dus het is handiger het wel te doen. In de praktijk is "drie of meer opdrachtgevers" een voorwaarde om een VAR-WUO te krijgen, waarbij jouw opdrachtgevers i.i.g. geen loonheffingen hoeven in te houden. Bij minder opdrachtgevers kan dit complicaties geven. De VAR-handleiding van Lancelots legt het allemaal uit.

 

zijn er kosten verbonden aan een belasting nummer ?

 

De kosten heten "belasting", maar die zijn volledig inclusief.

Link naar reactie
  • 0

belasting nummer kost je niks, enkel een beetje voor ene bankpasje per jaar... VAR hoef jij niet te doen zover ik weet, ik heb 100e tot 1000e klanten per jaar en geen VAR.

 

Voor een eenmanszaak is geen limiet, je kan de eerste 2 jaar in het debet staan inverband met investeringen maar daarna moet je echt winst beginnen te draaien, de belastingdienst is ook niet gek he ;)

 

Dit staat bol van onduidelijke info. Het bankpasje hoort bij je bankrekeningnummer, niet bij je btw-nummer. Bankrekeningnummer kost een beetje, btw-nummer brengt geen extra kosten met zich mee.

 

VAR hoef jij niet te doen zover ik weet, ik heb 100e tot 1000e klanten per jaar en geen VAR.

 

 

Een Var is juist niet nodig bij 100 tot 100 klanten per jaar. Een Var is juist nodig wwannneer je maar een paar klanten per jaar hebt en je opdrachtgever aan de belastingdienst wilt laten zien dat je echt niet stiekem in loondienst bent. Als je dus ook nog een baan hebt is het helemaal niet van belang.

 

Of je winst draait zal de belantingdienst worst zijn, zolang je maar omzet maakt, btw- en inkomstenbelasting betaald. Wat ze wel in de gaten houden of je je onderneming niet als dekmantel gebruikt om wat belastingvoordelen naar binnen te halen. Maar daar zijn dan de wettelijke administratieregeltjes voor.

Link naar reactie
  • -1

Wij zijn begonnen met 2 jaar lang enkel 100 klanten per jaar en zonder VAR, vondt het onzin om deze te nemen want als ze iets willen controleren dan komen ze toch lekker. Zolang je netjes je aangifte doet en alles eerlijk speelt is er niks aan de hand toch :)

 

en wat ik bedoelde was:

 

Een BTW nummer aanvragen kost je niks. Je krijgt dan als eenmansbedrijf een nummer welke het zelfde is als je sofinummer.

Als je mensen gaat factureren is het slim om wel een bankpasje aan te vragen op naam van je bedrijf, er zijn diverse bedrijven waar je informatie kunt inwinnen. De kosten van zo'n pasje zijn erg weinig en dus niks om je zorgen over te maken. Ik gok dat ze 3,50 tot 5 euro de maand kosten misschien.

give them nothing, but take everything amonst them

Link naar reactie
  • 1
zonder VAR, vondt het onzin om deze te nemen want als ze iets willen controleren dan komen ze toch lekker.

 

Dit gaat nergens over. Een VAR vraag je niet voor jezelf aan en hij dient niet om een controle te vermijden ofzo. Een VAR (althans een VAR-WUO en een VAR-DGA) geeft de opdrachtgever vooraf zekerheid of hij loonheffingen moet inhouden.

 

Bij kleine losse webdesignklusjes die overduidelijk niet het karakter hebben van een dienstverband zal niemand om een VAR vragen. Maar als je je 100+ uur laat inhuren als flexibel personeel door een ander webdesignbureau dan zou dat bureau er zeker verstandig aan doen een VAR te vragen. En er zijn tussenvormen waarbij de opdrachtgever twijfelt en dus een VAR vraagt. Geen VAR betekent dan het risico geen opdracht.

Link naar reactie
  • 1

Wij zijn begonnen met 2 jaar lang enkel 100 klanten per jaar en zonder VAR,

 

De VAR is ook juist voor als je maar 1 of twee klanten per jaar hebt, dus die had je niet nodig. Zoals je deze informatie opschrijft maak je het voor startende ondernemers die zich hier willlen informeren lastig om uit te pluizen wat een VAR nou is en waarom ze die nodig zouden hebben. Daarmee zijn ze niet geholpen.

 

 

 

 

Een BTW nummer aanvragen kost je niks. Je krijgt dan als eenmansbedrijf een nummer welke het zelfde is als je sofinummer.

Als je mensen gaat factureren is het slim om wel een bankpasje aan te vragen op naam van je bedrijf, er zijn diverse bedrijven waar je informatie kunt inwinnen. De kosten van zo'n pasje zijn erg weinig en dus niks om je zorgen over te maken. Ik gok dat ze 3,50 tot 5 euro de maand kosten misschien.

 

Correctie: als eenmanszaak wordt je btw-nummer je sofinummer plus .b01 bijvoorbeeld 123456789.b01

.

 

Overigens vraag je geen bank'pasje' aan voor je bedrijf, maar een zakelijke rekening. Het belang hiervan ligt in het kunnen scheiden van prive en zakelijke geldstromen, erg gemakkelijk voor je boekhouding, of je die nu zelf doet of uitbesteed.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou je geen Freelancer worden?

Zo'n eenmanszaak is leuk, je kan dingen aftrekken, investeringen doen, etc. Je moet dan echter ook een goeie administratie bij(laten)houden, je inschrijven bij de KvK (kost je al bijna 5% van je omzet), btw regelen en een giga aangifte in (laten) vullen. Als freelancer (correct me if 'm wrong) tel je aan het eind van het jaar je omzet op en geeft deze op bij je normale aangifte. Heel eenvoudig, goedkoper en helemaal legaal, ook voor je opdrachtgevers.

 

Waaom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Link naar reactie
  • 0

Dan nog blijf je ok werknemer, of ondernemer. Een freelancer is geen wettelijke status. Als je door de belastingdienst als werknemer wordt gezien heeft je opdrachtgever een probleem, als je als ondernemer wordt gezien en je betaald geen btw, dan heb jij een probleem.

 

Als je je freelancer of ondernemer noemt, wil dat nog niet zeggen dat je door de Belastingdienst en de UWV ook als zelfstandig ondernemer wordt gezien. Vooral potentiële opdrachtgevers kunnen het belangrijk vinden om zeker te weten dat je zelfstandige bent. Anders moeten zij na afloop van de opdracht ineens loonheffing en premies werknemersverzekeringen betalen over je geleverde werkzaamheden.]Als je je freelancer of ondernemer noemt, wil dat nog niet zeggen dat je door de Belastingdienst en de UWV ook als zelfstandig ondernemer wordt gezien. Vooral potentiële opdrachtgevers kunnen het belangrijk vinden om zeker te weten dat je zelfstandige bent. Anders moeten zij na afloop van de opdracht ineens loonheffing en premies werknemersverzekeringen betalen over je geleverde werkzaamheden.

van leren.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist op dit gebied maar...

 

Kunnen deze inkomsten niet gwoon gezien worden als opbrengsten uit overige werkzaamheden?

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-70.html#P1006_84416

 

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de BD iemand als werknemer aanmerkt die 's avonds thuis, naast een vaste baan en voor iets van 250 euro per opdracht een website in elkaar sleutelt.

Maar goed, er zijn hier mensen op HL die daar meer vanaf weten...

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn dan inderdaad inkomsten uit overige werkzaamheden, maar je blijft omzetbelasting verschuldigd. In woorden van de belastingdienst: wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting.

 

De persoon uit je voorbeeld zou geen werknemer zijn, ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de opzetbelasting. Dus wel een btw-nummer, een zakelijke administratie met zakelijke rekening, aangifte omzetbelasting, maar de gewone aangifte voor de inkomstenbelsating (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

 

Link naar reactie
  • 0
De persoon uit je voorbeeld zou geen werknemer zijn, ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de opzetbelasting. Dus wel een btw-nummer, een zakelijke administratie met zakelijke rekening, aangifte omzetbelasting, maar de gewone aangifte voor de inkomstenbelsating (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

Inderdaad. En als je dan toch al die extra moeite van administratie etc. moet doen vanwege de BTW, dan kun je net zo goed proberen ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden gezien, want juist daar zitten de belastingvoordeeltjes. Dan moet je wel aan de voorwaarden kunnen voldoen natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja mee eens, maar...

 

Dan moet je zelf wel de capaciteiten hebben om dat te kunnen doen. Met een omzet van 750 euro per jaar je inschrijven bij de kvk (30?) en dan nog eens 200 euro voor een boekhouder?

 

Je moet natuurlijk wel een beetje op de kosten/baten blijven letten. Btw aangifte lijkt me niet zo boeiend. Ondernemer voor de btw maar niet voor de inkomstenbelasting lijkt me dan niet zo gek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.