Jump to content
Smits
Verberg

Afnemersanalyse bijouterie

vraag

Hallo,

 

Inmiddels ben ik al een heel eind gevorderd met mijn strategisch marketingplan voor mijn eigen bijouteriewebshop. Dit plan schrijf ik deels voor mezelf / deels voor mijn studie.

 

Nu ben ik aangekomen bij het laatste deel van de externe analyse. De 'afnemersanalyse'. Ik probeer antwoord te vinden op de vraag; 'Wie zijn mijn huidige (potentiele) klanten?'

Naast dat ik mijn huidige klanten (jonge, trendgevoelige vrouwen tussen de leeftijd van 15 en 25 jaar blablabla) benoemd heb probeer ik ook een aantal potentiele klanten(groepen) te benoemen. Een (denk ik) belangrijke groep die ik hierbij genoemd heb is de jonge, trendgevoelige man zonder hoog opgeleid niveau (blijkt uit onderzoek dat hoogopgeleiden minder vaak sieraden dragen). Maar mag ik de man noemen als potentiele doelgroep aangezien ik op dit moment nog geen herensieraden verkoop?

 

Bovendien schrijf ik dit strategisch marketingplan om bijvoorbeeld een productgroep toe te voegen. Bijvoorbeeld hondenaccessoires of de bovengenoemde herensieraden. Maar in welk deel van dit strategisch marketingplan moet dit opgenomen worden, want tot nu toe is dat nog niet aan de orde gekomen? Of hoort dit juist bij de afnemersanalyse door als potentiele doelgroep 'de trendy bezitters van kleine hondenrassen' te noemen?

 

Ik vind het nogal verwarrend en hoop dat iemand mij even op een recht spoor kan zetten . . .

 

Groetjes en alvast bedankt voor jullie aandacht en tijd! :-*

 

[titel aangepast - mod]

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Maar mag ik de man noemen als potentiele doelgroep aangezien ik op dit moment nog geen herensieraden verkoop?

 

Dat ligt eraan. Neem je deze 'mannen' nu al op in dit plan? Of is het een mogelijke uitbreiding? In het laatste geval zou ik een extra hoofdstuk toevoegen zoals bijvoorbeeld: 'Additional Business' (Wanneer ons bedrijf helemaal goed functioneerd, willen wij de volgende 'takken' gaan toevoegen: Heren, Honden......)

 

Maar in welk deel van dit strategisch marketingplan moet dit opgenomen worden, want tot nu toe is dat nog niet aan de orde gekomen?

 

Dus schrijf eerst je basisplan, waar denk je de kost mee te gaan verdienen. Vervolgens kun je het extra hoofdstuk invoegen en gaan onderzoeken.

 

Basisplan: Jonge, trendgevoelige vrouwen tussen de leeftijd van 15 en 25 jaar blablabla)

Extra: Heren, Honden.... (hierbij moet ook weer alles onderzocht worden, distributie, promotie e.d. kan/zal heel anders moeten zijn)

 

Hopelijk heb ik je goed begrepen, anders wil ik je nog wel verder helpen!


Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Misschien dat ik dit even duidelijker had moeten vermelden, maar mijn bedrijfje bestaat nu al ruim 2 jaar.

 

De laatste maanden is de verkoop via internet wat achteruit gelopen en wil ik weer wat nieuw leven in de tent blazen zeg maar. Even alles goed op een rijtje voor mezelf (en voor mijn studiepunten ;)) Waar gaat het fout? Wat kan er beter? Wat gaat er goed? Wat mis ik nog?

 

Ik heb nu de huidige situatie helemaal uitgeschreven (interne analyse) en ben ook met de externe analyse bijna klaar.

 

Uit dit plan moet ik dus een nieuwe strategie zien te laten rollen . . . maar heb het idee dat dat op dit moment nog niet helemaal gaat gebeuren!

 

Thnx :-*

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Off-topic:

Uit dit plan moet ik dus een nieuwe strategie zien te laten rollen . . .
;D ;D

 

On-Topic:

Dan is het nu zaak om te gaan kijken wat er moet gebeuren om extra omzet te gaan genereren. Dus je nieuwe plan moet in mijn ogen bestaan uit nieuwe mogelijkheden (heren, honden....)

Ga simpelweg mensen vragen wat ze willen dmv een poll op je website, bestaande klanten aanspreken/aanschrijven.

 

Het gaat er niet om dat je bepaalde zaken strikt via een 'strategisch marketing plan' schrijft. Het is noodzakelijk dat je gaat onderzoeken hoe je business kunt genereren, hiervoor heb je 'bewijs' nodig (resultaten van een onderzoek bijvoorbeeld).

 

Zo duidelijker?


Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

 

Je kent dit onderzoek (pdf) van GFK al?


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 69 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept