• 0

Producten die goed zijn voor het milieu. Bestaan die?

Kan iemand me uitleggen hoeveel energie het kost om een kleine/grote windturbine te fabriceren, distribueren en idem voor de benodigde infrastructuur en randaparatuur? Als je écht naar het milieu kijkt op een wereldwijde schaal, dan moeten er oplossingen komen die energie opleveren/bijdragen aan een beter milieu binnen de technische/economische levensduur van het product. En dan moet je dus alles meetellen, inclusief de winning van grondstoffen, het maken van halffabrikaten, echt alles! Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

 

Als ik het er nu toch over heb, wat is nou eigenlijk de maat... de energie of de vervuiling? Een grote windturbine kan misschien wel energieopbrengstpositief zijn, maar met een zeer vervuilend proces tot stand zijn gekomen. Ruilen we dan het één in voor het ander? In hoeverre wordt erop toegezien dat zogenaamd milieuvriendelijke concepten ook milieuvriendelijk worden geproduceerd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

hey,

 

een goede ontwerper maakt gebruik van de eco indicator voor het ontwerpen van zijn producten. Zo kan hij aan het eind de milieu belasting van zijn product berekenen, en in het geval van windturbines ook vergelijken of het werkelijk een verbetering is.

 

in de eco indicator is het mogelijk om rekening te houden met b.v. de logistiek van de grondstoffen, half fabrikaten en eind producten. maar ook met de productie van bepaalde grondstoffen zolals granulaat voor spuitgieten en extrudeerders.

 

de database is enorm en uiteraard niet altijd up to date maar het geeft een redelijke weergave van de werkelijkheid (vandaar ook de naam eco indicator). het is vooral handig als er een keuze gemaakt moet worden tussen verschillende materialen of productie technieken.

 

het werkt als volgt. elk proces, grondstof e.d. heeft een aantal punten deze punten kan je optellen. hoe meer punten, hoe belastender voor het milieu.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Maakt zo een milieueffect-onderzoek ook onderdeel uit van subsidietrajecten?

 

dat zou kunnen, maar daar durf ik niks over te zeggen, dat is denk ik een beetje afhankelijk van de subsidie verstrekker. het is uiteraard wel netjes om even een rapportje te maken van je product, al is het maar om aan te tonen dat je er rekening mee hebt gehouden.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

de energie of de vervuiling?

 

 

 

Beide en nog meer: de energiebesparing van het product, de energiebesparing tijdens productie, energiebesparing tijdens gebruik, plus de energie die benodigd is om grondstoffen en producten te transporteren.

 

Ik neem duralmond als voorbeeld. Duralmond maakt plaatmateriaal van amandeldoppen, wat andere plaatmaterialen uit de meubel- en interieurbouw kan vervangen.

 

Winst 1: het wordt gemaakt van een product wat anders afval zou zijn.

 

Winst 2: het spaart bossen, omdat er geen bomen gekapt hoeven te worden voor dit product en voor het product wat het vervangt wel.

 

Winst 3: het spaart voor de europese markt energie: amandelbomen groeien eigenlijk alleen op grote schaal in Portugal en Spanje. Hier wordt het plaatmateriaal gemaakt en hoeft dus alleen over het vaste land van europa getransporteerd te worden. Het product dat het vervangt, plaatmateriaal van (hard) hout komt voornamelijk uit Zuidamerika, de USA en Afrika.

 

In een ontwikkelingstraject voor zo'n product moeten een hoop onderdelen tegen elkaar worden afgewogen: met product a heb je te maken met een lange transportafstand, terwijl product b misschien een kortere transportafstand kent maar meer energie vraagt in de bewerking.

 

Voor delen van dit onderzoekstraject zijn subsidies.

 

Hieronder een overzicht van subsidies welke ik ooit voor een project heb opgesteld. Het was voor beperkt gebruik, dus is summier in de afwegingscriteria, maar voor je vraag geeft het denk ik wel een aardig beeld.

Overzicht_toepasbare_milieusubisidies.doc

Link naar reactie
  • 0

@nonex

 

Ik snap je voorbeeld. Dat er producten zijn die beter zijn voor het milieu dan andere, dat is evident.... Hoe zit het echter met producten die bijvoorbeeld op een alternatieve manier energie opwekken? Ook zonnecellen kosten veel energie in het gehele traject van grondstof naar cel... je moet ook nog de verwijdering/recycling meenemen ed.. Uiteindelijk kom je op een punt uit dat ook groene energie niet goed voor het milieu is omdat het de mens niet zuiniger maakt (ok, ok misschien minder verkwisting van natuurlijke gronstoffen). Echte milieuwinst is nmm bijvoorbeeld te halen uit het met de hand herplanten van bomen... terug naar de oertijd en op de fiets naar de bestemming... iemand anders andere ideeën? of toch kernenergie wellicht?

Link naar reactie
  • 0

.. iemand anders andere ideeën? of toch kernenergie wellicht?

 

Kernenergie is een verre van schone brandstof.

Niet alleen om het afval maar ook om het milieueffect.

Bij de winning van uraniumertsen worden grote hoeveelheden fossiele brandstoffen verbruikt om deze ertsen met zeer zware machines te delven. Daarna moet het uranium opgewerkt worden in door middel van het ultra centrifuge proces of via een andere opwerkingsmethode.

Ik geloof dat er in Frankrijk ergens een cluster van kerncentrales staat van drie of vier. De energie van één van deze centrales gaat compleet op aan de opwerking van uranium om de centrales van opgewaardeerd uranium te voorzien.

 

Er zijn op internet wel pagina's te vinden waar het tot in de details wordt uitgelegd. Als je bouw, uraniumertswinning, en sloop van de centrale meeneemt in de mileueffect berekeningen dan komt deze er slechter af dan een conventionele energiecentrale.

En dan is het uraniumafval nog niet eens meegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Interessante gedachten zijn dit... Het doet me ook denken aan die omruilactie van gloeilampen naar spaarlampen... Stel nu dat iedereen om zou gaan, dan moeten fabrieken opschalen, Nieuwe armaturen, want halogeen armaturen zijn niet geschikt, nieuwe grondstoffen, distributie, méér vervuiling jeetje, als je er zo over gaat nadenken, wat is dan nog wel een initiatief waar het milieu beter van wordt? Nee, geen goed werkende producten weggooien... Als iets stuk is, dan kan je voor een milieuvriendelijker vervanging kiezen...

Link naar reactie
  • 0

Over je voorbeeld van de gloeilampen: zoiets speelt op dit moment: de overheid bij monde van minister Cramer riep na de 100 dagen tijd ineens dat iedereen aan de spaarlamp moest. Gelukkig riep een deel van de industrie naar haar dat de Ledlamp nog eens 70% zuiniger is dan de spaarlamp. Is hat dan winst ales mensen in plaats van een nieuwe gloeilamp een spaarlamp kopen? Tsja, er is iets winst, maar het kan beter. De ledlampen die je gewoon in je oude fitting schroeft zijn nog niet vreselijk goed verkrijgbaar, dus zo gek is het ook niet dat veel mensen nog een spaarlamp kopen.

 

Maar ook de politiek zelf zit in zo'n schisma: ze roepen iets over spaarlampen, en gaan daarna doodleuk weer vier nieuwe kolencentrales bouwen.

 

Cramer houdt vast aan bouw kolencentrales

 

Minister van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) houdt vast aan de bouw van vier kolencentrales. Dat bleek vandaag tijdens een debat in de Tweede Kamer, waar kritisch werd gereageerd op haar voornemen. Als de elektriciteitscentrales er al komen, dan moeten ze voldoen aan strenge voorwaarden zoals de opslag van CO2 en de mogelijkheden om biomassa te stoken, zei PvdA'er Diederik Samsom. Hij heeft een 'klimaatneutrale' centrale voor ogen. De 'klassieke broeikaskanonnen' komen er niet, zei Samsom. Ook moet de CO2-uitstoot volgens hem op Europees niveau worden aangepakt.

 

GroenLinks wil de bouw van de centrales voorkomen. Wijnand Duyvendak (GL) stelde voor een 'kolenbelasting' te introduceren om nieuwe investeerders te ontmoedigen. PvdA, SP en CU vinden het voorstel interessant om achter de hand te houden voor het geval de Europese aanpak er niet komt.

 

Het CDA en VVD wilden eveneens opheldering van de minister. De bouw van nieuwe centrales lijkt haaks te staan op het ambitieuze klimaatbeleid van het kabinet, zei Helma Neppérus (VVD). CDA en CU dwarsbomen het voorstel van de minister niet, hoewel er 'veel vragen zijn', zei Liesbeth Spies (CDA). De PVV steunt de minister.

 

Cramer zei begrip te hebben voor de zorgen van de Kamer. Maar de bouw van nieuwe centrales is onvermijdelijk. De overgang naar een duurzame economie is niet mogelijk zonder op korte termijn kolencentrales te bouwen. De bewindsvrouw verweet de Kamer een gebrek aan begrip voor dit dilemma. "Voor elektriciteit hebben we kolen, gas of kernenergie nodig. Een alternatief is er niet."

 

De nieuwe kolencentrales moeten voldoen aan de nieuwste milieueisen, zei Cramer. Het worden de 'schoonste centrales ter wereld', met mogelijkheid tot het opslaan van CO2 en het bijstoken van biomassa. Vanaf 2012 komt er waarschijnlijk een emissiehandelssysteem, waardoor een Europees plafond aan de uitstoot van het broeikasgas komt. De rechten worden dan voor veel geld geveild, waardoor het 'hartstikke duur' wordt om CO2 uit te stoten. Dan maakt het niet meer uit of er een kolencentrale in Nederland wordt gebouwd of net over de grens in Duitsland, stelde Cramer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken wel een paar producten die op korte termijn meer besparen dan de productie, distributie e.d. hebben gekost. Meestal heb je het dan over hele eenvoudige producten met een hoog besparingsrendement zoals;

Radiatorfolie, DoucheCoach en de Waterbespaarders.

 

 

Groeten

Hans Schoenmakers

Energiebesparing | Duuzaamheid | Gifts | Gadgets

www.BespaarBazaar.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen.

 

In het kader van mij studie aan de Haagse Hoge School ben ik op zoek naar marktgegevens mbt de PVC gevelelementen (=deuren, kozijnen etc.) industrie in Nederland en België,

- marktgrootte

- aanbieders/producenten

- marktgroei

- concurrentie

etc.

 

Kan iemand mij verder helpen met informatie ????

Beste Jeroen,

 

Dit is een forum voor ondernemers. Helaas niet voor studievragen dus. In de huisregels staat dit verder toegelicht.

 

groet

Jeroen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.