• 0

Gebruik maken van een fysiotherapeut

Voor sommige werkzaamheden maak ik gebruik van een fysiotherapeut. Deze stuurt me een factuur met de gewerkte uren. De betaal ik gewoon...

 

De fysiotherapeut werkt bij een aantal bedrijven, maar ik huur geen van die bedrijven in. Ik werk rechtstreeks met hem (als persoon).

 

Volgens hem is fysiotherapeut een vrij beroep en hoef je niet ingeschreven te zijn, hierdoor kan hij mij ook gewoon een factuur sturen. Het bedrag wat hij bij mij "verdient" kan hij gewoon opgegeven.

 

In hoeverre klopt dit? Draagt hij dan alle lasten ook zelf of ben ik nog voor iets verantwoordelijk? Kan ik daar zekerheid van krijgen?

Je hoort namelijk zoveel verhalen dat er achteraf veel loonbelasting / premies geheven werden, omdat hij gewoon in dienst was. (En dat wil ik niet).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je hem gebruikt als "Fysiotherapeut", dan is er geen probleem. Helpt ie met andere zaken zoals boekhouding etc, dan gaat die vlieger niet op.

 

In princiepe moet de fysiotherapeut als zodanig "gevestigd" zijn. Het is wel een beschermd beroep. (daar gaat het genootschap voor fysiotherapie over). Als dat zo is, hoef je je geen zorge te maken over belasting en siciale lasten. Je moet wel checken!

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

'Freelancers' kunnen tegenwoordig een 'verklaring van arbeidsrelatie' opvragen bij de belastingdienst, die jou als opdrachtgever enigszinds beschermt tegen perikelen achteraf. Ik zou ook zwart-op-wit regelen dat hij verantwoordelijk is voor eventuele naheffing van premies etc., maar ik neem aan dat hij wel aan de voorwaarden zal voldoen. Je zegt nl. al dat hij werkt voor meerdere bedrijven, dat is 1 van de criteria om een 'freelancer' te onderscheiden van iemand in loondienst.

 

Een site als freelancer.nu heeft er wel wat meer informatie over.

 

Helpt ie met andere zaken zoals boekhouding

Dan moet je je wellicht afvragen of je wel de right person voor de job hebt ;)

Link naar reactie
  • 0

Hij helpt mij met het ontwikkelen van trainingen en voert ook wat trainingen uit. Allemaal op het werkgebied van een fysiotherapeut.

 

De andere bedrijven waar hij werkt, is op contractbasis ofwel loondienst. Ik zal dus de enigste "losse" opdrachtgever zijn, waar hij wat bijwerkt.

 

Volgens hem kan die dat gewoon opgeven als "inkomsten uit arbeid, anders dan loondienst", maar inhoeverre ben ik dus zeker dat ik geen heffingen enzo krijg.

 

Dat van die VAR is een goed idee, zal is horen of hij die kan aanvragen. Dan heb ik wat zekerheid.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Is hij gevestigd als fysiotherapeut en lid van het genootschap, dan is er geen probleem. Heeft ie echter een gewone "eenmanszaak" en doet hij aan consultancy. dan moet ie meerdere opdrachtgevers hebben etc (zie belastingdienst). Heeft ie werkelijk een "lopende zaak" en doet ie netjes aangifte bij de belasting, dan hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Zolang je hen incideteel of projectmatig inhuurt, zal de fiscus niet zo snel een arbeidsbetrekking constateren. De heksenjacht richt zich niet zozeer op relaties zoals jij die beschrijft. Waar ze wel erg op gespitst zijn, zijn vaste werknemersrelaties die om geld te besparen bestempeld worden als free lance contracten. zie ook http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a65ee2.htm van de belastingdienst over dienstbetrekkingen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is een oude topic, maar toch haal ik hem even omhoog. Binnenkort gaan we pas voor het eerst gebruik maken van de diensten van de man en het probleem kwam dus weer even boven water.

 

Samengevat:

- Ik huur deze man in voor een aantal trainingen.

- Hij werkt bij een tweetal bedrijven in loondienst als fysiotherapeut.

- Hij is geen freelancer, zelfstandige, etc.

 

Wat zijn de mogelijke oplossingen om deze man legaal in te zetten binnen mijn bedrijf?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een idee,

 

Je zou de fysiotherapeut een kwitantie of een verklaring kunnen laten tekenen waarin de navolgende bepaling is opgenomen:

 

Op de betalingen aan u verricht met als kenmerk de navolgende factuurnummers (nummers), is door Training time geen premies volksverzekeringen en loonbelasting ingehouden. U dient zelf zorg te dragen voor de opgave, afdracht en verrekening hiervan met de desbetreffende instanties. Door ondertekening verklaart u hiervan op de hoogte te zijn en Training time te vrijwaren van alle mogelijke consequenties die het niet opgeven en afdragen van voormelde posten met zich mee kunnen brengen.

 

Volgens mij heb je hiermee al een groot gedeelte afgedekt wanneer je betalingen verricht aan de therapeut.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp uit je postings dat het gaat om een aantal trainingen. Hieruit is naar mijn mening geen feitelijk dienstverband af te leiden. Wanneer de therapeut (in dit geval) zijn "overige inkomsten niet uit dienstbetrekking" netjes opgeeft is er niets aan de hand. Krijg je bij controle vragen over deze kwestie dan kun je aantonen dat je hem gewezen hebt op het feit dat de verantwoordelijkheid betreffende deze problematiek bij hem ligt en niet bij jou. lijkt me redelijk hard.

 

Je kunt het natuurlijk ook eerst voorleggen bij de betreffende instanties.

 

En nee, je bent niet de enige die tegen dit probleem aanloopt. Wij maken ook incidenteel gebruik van derden die elders in dienst zijn. Ik laat ze netjes een verklaring tekenen en heb er geen problemen mee gehad.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.