• 0

administreren van ruil: voorraad voor diensten

Goeiemorgen,

 

Ik heb een vraag over het administratief verwerken van een soort ruil-afspraak.

 

Even kort de achtergrond:

 

Mijn partner heeft sinds begin 2006 een glas in lood atelier. Hij werkt nog 32 uur in loondienst, maar voldoet ook aan het urencriterium (hij is dus bijna altijd aan het werk). Tot nu toe hebben we het merendeel van de glasvoorraad specifiek per opdracht ingekocht. De huidige voorraad is dus niet heel groot.

Nu heeft hij samenwerkingsafspraken gemaakt met een glaszetter in de buurt. De glaszetter heeft een grote voorraad mondgeblazen glas (hij deed vroeger ook glas in lood, maar is daar mee opgehouden) en gaat dat aan ons overdragen. De glaszetter krijgt nog regelmatig glas in lood gerelateerde opdrachten van zijn klanten en zal deze door ons laten uitvoeren. Betaling geschiedt dan door voor elke opdracht een deel van de "schuld" die wij bij hem hebben (voor het overnemen van de voorraad glas) in mindering te brengen.

 

Uiteraard gaan ze eerst samen al het glas doorlopen en er een totaalprijs voor maken, zodat er geen onduidelijkheden zijn over wat het glas waard is.

 

Hoe verwerk ik dit nu in de administratie? Zowel het inboeken van de voorraad glas als bij elke opdracht het verwerken van de kosten is me niet duidelijk.

 

Wie helpt me!

 

Alvast bedankt!

Tessa

 

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een interessante propositie.

 

Ik ga er van uit dat bij een ontvangen opdracht van de glaszetter de waarde van het verbruikte glas zal worden afgeboekt van de schuld en dat daarnaast een vordering zal ontstaan voor eventueel verbruik van andere materialen, het arbeidsloon en winstopslag.

 

De boekingsgang zou dan als volgt kunnen luiden:

 

1. Overname van het glas

Voorraad glas

Aan Lening glaszetter

 

2. Facturering van een ontvangen opdracht

Debiteuren voor totale waarde van de opdracht

Aan Omzet

Aan Af te dragen BTW

 

3. Kostprijs boeking

Kostprijs omzet

Aan Voorraad glas

Aan Verbruik overige materialen (eventueel)

 

4. Afboeking van de schuld

Lening glaszetter

Aan Debiteuren voor waarde verbruikt overgenomen glas

 

Het eventuele positieve saldo van de rekening Debiteuren omvat dan het verbruik van overige materialen, arbeidsloon en winstopslag alsmede de btw daarover.

 

Daarnaast speeelt nog iets anders:

 

De overname van de partij glas behelst tevens een verplichting om van de glaszetter ontvangen opdrachten uit te voeren, waartegenover het recht staat om van de glaszetter opdrachten te ontvangen. Dit noemt men in de theorie een obligoboeking. Als je het heel netjes wil doen kan je die ook boeken met

 

1. Overname van de voorraad glas

Recht op opdrachten

Aan Obligo inzake overgenomen voorraad glas

 

2. Verbruik van glas in opdrachten = terugboeking van de obligo

Obligo inzake overgenomen voorraad glas

Aan Recht op opdrachten

 

Op deze wijze wordt, los van de mutaties in de voorraad glas (daarop kunnen immers ook andere glasvoorraden staan die niets met de deal te maken hebben) bijgehouden welke rechten en verplichtingen er nog bestaan. Toegegeven dat in dit geval dat ook af te lezen uit de stand van de rekening Lening glaszetter. Maar als men mocht besluiten die schuld b.v. versneld af te lossen is de correcte stand ook van die rekening niet meer af te lezen.

 

Een en ander houdt wel in dat met elke opdracht er in principe overeenstemming moet bestaan omtrent de waarde van het verbruikte glas dat in de opdracht is gebruikt. Dit bepaalt immers de daling van het saldo van de lening.

 

Hoe het ook zij, een goede registratie en regelmatige overeenstemming zal zeer noodzakelijk zijn.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.