Hoe zit het eigenlijk met de bescherming van televisieconcepten en dergelijke, weet iemand hier daar meer van? Ik zat me dat af te vragen nadat ik wat artikelen over Endemol en Eyeworks had gelezen, die een concept bijvoorbeeld in Nederland op de televisie brengen, en dan verkopen in het buitenland. Buitenlandse zenders of productiebedrijven betalen dus voor het concept, om dat te (laten) produceren in de trant van het oorspronkelijke programma, of in een net andere formule.

Zijn die concepten nu zo strak opgezet dat er in het buitenland amper vanaf te wijken is? Want de nationale IQ test bij wijze van spreken in Duitsland uitbrengen als EQ test en zo het (eerdere) concept in Nederland ontwijken is niet zo moeilijk toch? Of bestaat er ergens een octrooi-achtig systeem hiervoor? Want het lijkt me dat de kennis van de daadwerkelijke productie zelf niet zo uniek is dat een buitenlandse partij met grofweg het basisidee er niet mee aan de slag zou kunnen. Iemand een idee?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1309-concepten-voor-televisie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Ik wilde mijn bedrijfsconcept beschermen en heb destijds navraag gedaan bij mijn professor recht - octrooi ed. en letterlijk de vraag gesteld hoe het kan dat een concept/format niet te beschermen is, maar dat een Big Brother concept voor grof geld verkocht kan worden.

Antwoord:

Copywright, maar bij een rechtszaak staan ze niet sterk.

Eigen conclusie: groot, bluffen, lawaai maken en zorgen dat het zelf opzetten van het concept meer werk is dan dat het kopen van het concept kost.

Verder loop ik zelf ook rond met een idee voor een programma, maar heb me om bovenstaande redenen nog niet gewaagd contact op te nemen met de godfather van de TV-maffia.

Misschien moeten we een keer bij elkaar komen en een plan maken met alle ideeen die we hebben en de tips van mensen die al ervaring hebben met dit soort zaken meenemen? Kunnen we meteen kijken waar onze netwerken de mediawereld raken en daarvan gebruik maken! Moeten we niet ook denken aan studenten media en dan vooral de leraren van die opleiding!??

Carolien

Ik heb een leuk idee om bij BNN aan te melden, iets voor jongeren maar tegelijkertijd ook iets voor ouderen die zich jong voelen maar, ik hoor die verhalen van de TV maffia, dan kan je maar niet voorzichtig genoeg zijn. Ik heb een idee die ik graag werkelijkheid wil zien worden, het is niet een geheel nieuw idee maar het gaat om de thema opzich, die denk ik is nog nieuw, weet iemand hoe ik dit simpel kan beschermen. Wie o wie kan me helpen, ik wil graag met andere luitjes iets op zetten als een soort FBI tegen de Maffia, lol.

• 0

"John de Mol wants to buy your TV show idea

Creator of ‘Fear Factor,’ ‘Big Brother’ and ‘Deal or No Deal’ Launches TalpaCreative.com, the Online Community for Non-Scripted TV Series Development"

Source: http://www.talpacreative.com

Bij het lezen van het bovenstaande bericht, bedacht ik me dat zoiets ook op dit forum was behandeld. Dacht alleen dat het recenter was, maar bij deze ter info!

Marketing & Communicatie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar