• 0

Afgewezen voor BBZ lening....

Ik heb een vraag, ik ben deze week afgewezen voor een BBZ lening, mijn bedrijf is levensvatbaar en mijn ondernemingsplan was goed, echter ze twijfelen aan mijn capaciteiten om in me eentje een bedrijfje te runnen. Maar goed, ik weet dat ik het wel aan kan en er is nog iemand anders die me hierbij helpt, alleen staat dat niet op papier. Maar even to the point, ik wilde dus starten vanuit mijn uitkering met een BBZ lening, vanwege eerste 3 jaar renteloos lenen. Ik heb nu inmiddels een lening rond via de SNS bank samen met mijn vader, dat het was gelukkig allemaal niet zo'n probleem. MAAR nu heb ik begin sept. een afspraak met mijn contactpersoon bij het CWI om me aan het werk te helpen. Terwijl toen was gezegd dat ik het eventueel ook nog via de bank kon gaan doen. Nu is mijn vraag, kunnen ze mij per direct uit mijn uitkering zetten aangezien de BBZ is afgewezen?? Of heb ik nog recht op een uitkering tot ik werk. Of ik nu via CWI werk of voor mezelf is dan toch hetzelfde lijnkt mij en de lening is rond...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt er sterk aan wat voor uitkering je ontvangt. De WWB (bijstand) en de WW kennen een geheel eigen wijze van handelen in dit geval. Welke uitkering krijg jij?

 

Je kunt ook de BBZ als tijdelijke uitkering ontvangen. In feite krijg je dan de WWB uitkering maar "plakt" men er de naam BBZ op. Deze zou je dan ook na je bedrijfsstart kunnen blijven genieten. Periodiek (per 6 maanden) wordt e.e.a. dan opnieuw beoordeeld. Wanneer er een extern rapport is uitgebracht over jou en je bedrijfsidee met een strekking erin zoals je hier beschrijft liggen er best nog kansen om deze uitkering nog een tijdje te genieten. Dit vergt wel enige handigheid in het omgaan met deze bureaucratie.

 

Met de nieuwe WWB wetten heeft men er voor gekozen om in eerste instantie geen uitkering te verstrekken. Feitelijk moet je of aan het werk of naar school (bepaalde leeftijden). De "noodgevallen" krijgen dan een uitkering. De potentiele ondernemers komen door deze houding een tikkie in het gedrang. Je komt aan het loket vaak een ambtenaar tegen die best positief met je meepraat, maar uiteindelijk nee zegt of je laat toetsen door een extern bureau. Aan de meetlat die er vervolgens langs je gelegd wordt is nagenoeg niet te voldoen. Soms is dat volkomen terecht maar vaak wordt er weinig "speelruimte" geboden aan de twijfelgevallen en dan krijg je dus te maken met zwart-wit beslissingen, dit terwijl ondernemen allesbehalve zwart-wit is.

 

Ik heb geen idee in welke regio je woont maar over het land verspreid zijn er starteradviesbureau's die zich toeleggen op het helpen van mensen in jouw positie. Soms zijn dit gesubsidieerde instanties, soms (zoals mijn eigen bureau) particuliere initiatieven.

 

Succes met de bureaucratie!! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg een WWB uitkering, ben 23 jaar en alleenstaand met een dochtertje van 1. Ze denken dat ik niet in staat ben daardoor een bedrijf te starten ofzo. Ik weet dat het moeilijk is om te starten, vooral met een kind, maar ik kan het. Mijn moeder past op me dochter, daarnaast heb ik nu sinds 6mnd een relatie met ook een rustige serieuze jongen, maar dat kan ik gewoon nog niet tegen de gemeente zeggen. Ik ben getoetst door een onafhankelijk bureau op mijn capaciteiten, maar door een simpel gesprek van 20 min vind die man me ongeschikt. Alleen vanwege het feit dat ik het "alleen" ga doen en een kind heb. Oneerlijk toch? Ik heb ergens eens gelezen dat je tijdens het starten van je bedrijf je uitkering kan behouden en dan later eventueel (gedeeltelijk of volledig) terug betaald. Na een bepaalde periode bereken ze het. Kan dit alleen met een BBZ of niet?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil slechts mijn rechten weten, mogen ze mijn uitkering stop zetten nu ik zonder de BBZ lening verder ga via de bank?? Of moeten ze me nog steeds uitkering verlenen tot de start van mijn bedrijf, en kan ik dan nog eventueel vragen of ze 6 mnd doorbetalen waarna ik het later terug betaal?

Link naar reactie
  • 0

De snelste manier om daarachter te komen is in gesprek te gaan met je contactpersoon bij de gemeente. Het resultaat daarvan is lastig te voorspellen, de ene gemeente gaat er anders mee om dan de andere. Dit is ook weer een typisch voorbeeld waar recht hebben niet zo interessant is, het gaat erom om je recht te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.