• 0

studie - kosten of investering?

Hoi,

 

Binnenkort start ik met een tweejarige post-HBO studie met als doel hiermee extra diensten/omzet aan mijn onderneming toe te voegen. Deze studiekosten zijn naar ik heb begrepen volledig fiscaal aftrekbaar. Maar: kan ik deze kosten in 1 keer aftrekken of moet ik dit zien als investering en deze activeren?

En indien als kosten aftrekbaar: is het toegestaan deze studie in plaats van jaarlijkse betaling, vooraf in 1 keer te voldoen en alle kosten dit jaar af te trekken? Gezien de forse omzet/winststijging dit jaar zou dat fiscaal interessant zijn.

Wellicht is hier een expert die hier antwoord op heeft?

 

Vast bedankt voor jullie reactie(s)!

 

[titel aangepast - mod]

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kosten zijn per jaar aftrekbaar. Als je voor studie bv. een laptop moet aanschaffen, moet je hierover wel afschrijven.

 

Er kan wellicht nog enige discussie ontstaan over de vraag of je de kosten als ondernemingskosten kan aftrekken (100% aftrekbaar) of als persoonsgebonden aftrek (aftrekbaar met een drempel van € 500 en maximaal € 15.000).

 

Indien je kiest voor ondernemingskosten moet je rekening houden met de regels van "goed koopmansgebruik". Die schrijven voor dat je vooruitbetaalde kosten moet activeren.

 

Indien je kiest voor persoonsgebonden aftrek zijn alle kosten aftrekbaar, dus ook de vooruitbetaalde kosten met inachtneming van genoemde grenzen.

 

Is het wel verstandig om de kosten vooruit te betalen? Als je tussentijds de studie afbreekt, krijg je dan je geld terug?

Link naar reactie
  • 0

Odeon, dank voor je reactie en heldere uitleg. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten en wat wel en niet kan.

Wat het laatste punt heb je inderdaad gelijk, het is een risico als ik de studie voortijdig moet afbreken, zal ik meenemen in mijn overwegingen / berekeningen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.