• 0

Eenmanszaak Duitsland en belasting

Beste HLers,

 

Graag zou ik jullie het navolgende willen voorleggen.

 

Ik ben voornemens om een website te laten draaien die zich (vooralsnog) uitsluitend richt op Duitse ondernemers. Aanvankelijk wilde ik hier een GmbH voor oprichten, doch dit blijkt nogal forse kosten en obstakels met zich mee te brengen.

 

Aangezien ik fulltime werk en de website er (in eerste instantie) als hobby naast wil exploiteren, zie ik meer in de rechtsvorm eenmanszaak.

 

Nu heb ik reeds wat informatie verzameld over de wijze waarop een eenmanszaak in Duitsland moet worden opgericht, maar ik stuit regelmatig op tegenstrijdigheden. Zo is mij nog steeds niet geheel duidelijk op welke wijze de (eventuele) inkomsten uit de site belast zullen gaan worden in Duitsland. In Nederlands betaalt men hier inkomstenbelasting over (box 1). Maar in Duitsland??

 

Dan nog het volgende. Ik woon in Duitsland en ik werk in Nederland. Ik betaal in Duitsland dus geen inkomstenbelasting. Zou dit betekenen dat de inkomsten uit de website geen invloed hebben op de belastingdienst in Nederland, omdat ik inkomstenbelasting over de inkomsten uit de website aan de Duitse fiscus ga betalen?

 

Zijn er wellicht HLers die mij in deze (of een soortgelijke) kwestie reeds zijn voorgegaan?

 

Vergeef me mijn warrige verhaal, maar belastingen zijn niet mijn sterkste kant.

 

Ik vernaam graag van jullie.

 

Groet,

 

Roy

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

U woont in Duitsland dus u bent in Duitsland belastingplichtig voor uw wereldinkomen, inclusief de inkomsten uit Nederland en uit de website..

 

U werkt in Nederland, dus Nederland heft over uw inkomen uit dienstbetrekking.

 

Omdat u zowel in Nederland (werkland) als in Duitsland (woonland) belastingplichtig bent, geeft Duitsland een voorkoming voor uw inkomsten uit Nederland.

 

Indien de website vanuit Duitsland wordt geëxploiteerd, zijn de inkomsten uit de website in Duitsland belast.

Link naar reactie
  • 0

U woont in Duitsland dus u bent in Duitsland belastingplichtig voor uw wereldinkomen, inclusief de inkomsten uit Nederland en uit de website..

 

U werkt in Nederland, dus Nederland heft over uw inkomen uit dienstbetrekking.

 

Omdat u zowel in Nederland (werkland) als in Duitsland (woonland) belastingplichtig bent, geeft Duitsland een voorkoming voor uw inkomsten uit Nederland.

 

Indien de website vanuit Duitsland wordt geëxploiteerd, zijn de inkomsten uit de website in Duitsland belast.

 

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp evenwel niet precies wat wordt bedoeld met ''geeft Duitsland een voorkoming voor uw inkomsten uit Nederland". Bedoelt u daarmee dat Duitsland mij een vrijstelling geeft omdat anders dubbel geheven zou worden??

 

Het is mij nu dus duidelijk dat het inkomen uit de website niet in Nederlands, maar uitsluitend in Duitsland wordt belast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte Roy1980,

 

Helaas heb ik van de Belastingen in D niet veel kaas gegeten, dus een direct antwoord op uw vraag kan ik hiermee niet geven. Wat u wel kan mededelen is, dat de wetgeving omtrent de oprichting van een GmbH ook (in vergelijk met NL) gaat wijzigen; het wegvallen van het verplichte aandelenkapitaal van EUR 25.000,- etc.

 

Deze wijziging zal reeds per 1 januari as van kracht gaan. Google maar eens op "mini gmbh" en u zult hierover enorm veel info vinden.

 

Dus, als u kunt wachten...

 

Succes verder!

 

HCH

Link naar reactie
  • 0

Geachte Roy1980,

 

Helaas heb ik van de Belastingen in D niet veel kaas gegeten, dus een direct antwoord op uw vraag kan ik hiermee niet geven. Wat u wel kan mededelen is, dat de wetgeving omtrent de oprichting van een GmbH ook (in vergelijk met NL) gaat wijzigen; het wegvallen van het verplichte aandelenkapitaal van EUR 25.000,- etc.

 

Deze wijziging zal reeds per 1 januari as van kracht gaan. Google maar eens op "mini gmbh" en u zult hierover enorm veel info vinden.

 

Dus, als u kunt wachten...

 

Succes verder!

 

HCH

 

 

Beste HCH,

 

Erg bedankt voor uw bijdrage. Ik had reeds vernomen dat in wetgeving omtrent BV`s in Nederlands ging veranderen. Dat dit ook in Duitsland het geval zal zijn, wist ik nog niet.

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.