• 0

Bijverdiensten en Belastingdienst

Hoi,

 

Ik ben laatst gevraagd om naast mijn huidige baan wat extra's te doen in het kader van opleidingen.

Het bedrijf wat mij af en toe wil inzetten als instructeur heeft het over een VAR verklaring, waarbij -als ik het goed heb- ik aangeef dat er geen sprake is van een echte loondienst en dat ik zelf belasting af zal dragen over hetgeen mij betaald wordt.

Voor alle duidelijkheid, het zal niet gaan om bv 8 uur per week, aangezien ik een full-time baan heb.

 

En voor de compleetheid, ik verdien ook wat bij met outdoor-activiteiten waar ik door een bedrijf wordt ingehuurd als instructeur.

Hierbij wordt door het bedrijf zelf belasting ingehouden, uitgaande van 42% LB.

 

Om kort te gaan de volgende vragen;

- Kan ik naast mijn full-time baan, deze 2 bijversdiensten blijven doen zoals hierboven beschreven ??

- Kan ik op basis van de eerste alinea een aantal zaken aftrekken van de belasting (zoals bv een laptop om lessen voor te bereiden en uit te werken?)

- Eén van de twee bedrijven geeft geen losse vergoeding voor reiskosten, kan ik deze van de inkomsten afhalen als kosten ??

 

Jullie expertise wacht ik met spanning af......

 

Ludo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je aangifte inkomstenbelasting wordt wat gecompliceerder, maar het is allemaal mogelijk. Zie voor meer informatie hierover ook http://www.lancelots.nl/forum/forumdisplay.php?f=4, want volgens mij staan de antwoorden hier tussen.

 

De ene opdrachtgever wil dus dat je als zelfstandige optreed, de andere ziet jouw als werknemer. Die laatste houdt immers belasting in en zal dit dus moeten verlonen (salarisstrook uitreiken en loonbelasting inhouden).

 

Voor de inkomsten van de eerste opdrachtgever dien je de inkomsten aan te geven als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) en hierop mag je kosten in mindering brengen, zoals bijvoorbeeld de kosten van een laptop en reiskosten. Doordat je cursussen en opleidingen verzorgt, mag je helaas de BTW niet aftrekken, want jouw prestaties zullen vrijgesteld zijn van BTW.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Kan ik naast mijn full-time baan, deze 2 bijversdiensten blijven doen zoals hierboven beschreven ??

 

Ja, maar mogelijk krijg je bij dit verhaal een VAR-ROW en geen VAR-WUO, wat betekent dat het bedrijf zelf moet beoordelen of het al dan niet loonheffingen moet inhouden.

 

Kan ik op basis van de eerste alinea een aantal zaken aftrekken van de belasting (zoals bv een laptop om lessen voor te bereiden en uit te werken?)

 

Je kunt kosten die je maakt om de inkomsten te verwerven "aftrekken". D.w.z. winst = omzet - kosten, en het is de winst die wordt belast, niet de omzet. Maar bij een VAR-ROW zul je wat meer moeite moeten doen om de belastinginspecteur ervan te overtuigen dat je die laptop t.b.v. de inkomsten aanschaft en niet privé.

 

Eén van de twee bedrijven geeft geen losse vergoeding voor reiskosten, kan ik deze van de inkomsten afhalen als kosten ??

 

Daarvoor geldt hetzelfde.

 

Om het nog wat ingewikkelder te maken: als je frequent "bijklust" voor meerdere opdrachtgevers dan kom je in de buurt van het ondernemerschap voor de btw. Je bent dan verplicht je aan te melden, btw-facturen uit te schrijven, te administreren, af te dragen etc. Waar precies de grens ligt tussen bijbaantjes en ondernemerschap is moeilijk te zeggen. Het is beter die duidelijkheid zelf te creëren.

 

Op de site in mijn sig staan informatieve artikelen over al deze onderwerpen (var, btw, bedrijfskosten van freelancers etc.)

Link naar reactie
  • 0
Doordat je cursussen en opleidingen verzorgt, mag je helaas de BTW niet aftrekken, want jouw prestaties zullen vrijgesteld zijn van BTW.

 

Het vervallen van de keuzemogelijkheid voor btw-heffing is vziw nog steeds voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voor commerciële trainingen kan nog steeds 19% btw worden geheven, met daardoor het voordeel van teruggaaf van btw op inkopen.

Link naar reactie
  • 0

Om het nog wat ingewikkelder te maken: als je frequent "bijklust" voor meerdere opdrachtgevers dan kom je in de buurt van het ondernemerschap voor de btw. Je bent dan verplicht je aan te melden, btw-facturen uit te schrijven, te administreren, af te dragen etc. Waar precies de grens ligt tussen bijbaantjes en ondernemerschap is moeilijk te zeggen. Het is beter die duidelijkheid zelf te creëren.

 

Op de site in mijn sig staan informatieve artikelen over al deze onderwerpen (var, btw, bedrijfskosten van freelancers etc.)

 

Ik heb iemand eens iets horen roepen over 3 "opdrachtgevers en een 80-20% regel (waarbij je niet meer dan 80% voor één opdrachtgever moet werken, anders is het andere bijverdienste). Klopt dit ??

 

P.S. iedereen allvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie
  • 0

Het UWV maakte o.a. gebruik van de vuistregels:

- 3 of meer opdrachtgevers

- niet meer dan 60% bij een opdrachtgever

voor het bepalen of er een arbeidsverhouding van toepassing is in plaats van vrij ondernemerschap. Oftewel hadden er sociale premies en dergelijke ingehouden moeten worden. Dus niet of het een bijverdienste is of ondernemerschap, maar of er nog sociale premies en dergelijke berekend moeten worden over de ontvangen (gefactureerde) vergoeding.

 

De belastingdienst maakt ook gebruik van deze vuistregels, maar ziet dit alles in een wat breeder perspectief en gebruikt iets meer regels voor de bepaling van dit soort verbanden.

 

Succes met het ondernemerschap of bijverdienen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb iemand eens iets horen roepen over 3 "opdrachtgevers en een 80-20% regel (waarbij je niet meer dan 80% voor één opdrachtgever moet werken, anders is het andere bijverdienste). Klopt dit ??

 

Dat is een zeer vereenvoudigde weergave van de beoordeling. Zie o.a. de handleiding VAR-aanvraag op Lancelots voor een uitgebreide toelichting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.