• 0

BTW bij beëindiging bedrijf

Ik heb mij onlangs uitgeschreven bij de KVK. Nu heb ik nog een voorraad producten die ik nu probeer privé te verkopen.

 

Nu stelt de belastingdienst dat je deze goederen onttrekt voor privégebruik en daarover BTW moet betalen. Dat is duidelijk, maar...

 

Nu is mijn vraag: waarover dien je nu BTW te betalen bij dit overhevelen van je producten voor privégebruik. Over de inkoopprijs die je destijds hebt betaalt voor het aanschaffen van dat betreffende product? Betaal je dus 19% BTW over de inkoopprijs bij dit overhevelen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als de voorraad voor eigen gebruik is, mag je BTW heffen over de inkoopwaarde. Anders over de verkoopwaarde.

 

Ik zou trouwens pas de BTW aangeven op het moment dat je de voorraad verkocht hebt. Want stel je voor dat een deel van de voorraad onverkoopbaar is en je er toch BTW over hebt afgedragen. Voor de BTW blijf je dus nog even ondernemer totdat je voorraad volledig verkocht is.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Om mijn situatie even te specificeren: toen ik nog stond ingeschreven bij de KVK (3 wk geleden), heb ik gebruik gemaakt van de margeregeling en dus bij het verkopen van mijn producten BTW afgedragen over de winstmarge.

 

Ik begrijp uit je reactie dat ik dus voor de Belastingdienst ondernemer blijf totdat mij volledige voorraad verkocht is.

 

Vraag 1: Betekent dit, dat ik dus gewoon BTW volgens de margeregeling af blijf dragen, totdat alles verkocht is?

 

Vraag 2: Blijf ik ondernemer totdat de volledige voorraad verkocht is, ook al duurt dit bijvoorbeeld een half jaar of langer?

 

Bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: Ja

 

Vraag 2: BTW ondernemer is iedereen die met een organisatie van arbeid en kapitaal deelneemt aan het economisch verkeer. Het kapitaal is in jouw geval de voorraad en je moet arbeid verrichten om de voorraad te verkopen. Door te verkopen neem je tevens deel aan het economisch verkeer (tenzij je alleen verkoopt aan familie en vrienden).

 

Antwoord: Je blijft BTW-ondernemer zolang je nog niet uitverkocht bent, ook al duurt dat een jaar of langer.

 

Indien je nog winst maakt op je voorraad, is dit voor de ib ook belast. Als nagekomen baten dan wel als resultaat uit overige werkzaamheid. Je kan ook winst nemen bij staking door de voorraad in je stakingswinst mee te nemen voor de geschatte verkoopwaarde.

 

Uitschrijving bij de KvK wil nog niet meteen zeggen dat je zaak ook fiscaal gestaakt is.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dan resten mij op dit moment nog twee vragen:

 

vraag 1) Op het prikbord van belasting.startpagina.nl geven ze het volgende aan: "Bij het staken van de ondermeming gaat de voorraad over naar het prive-vermogen. De overgang naar het prive-vermogen is voor de BTW een belaste prestatie. Je moet de BTW over de (historische) kostprijs dus afdragen aan de Belastingdienst. Ik ga ervan uit dat je destijds bij inkoop de BTW hebt teruggevraagd."

 

>>> Moet ik nu BTW af blijven dragen zoals ik voor de beëindiging van mijn bedrijf heb gedaan: dus BTW afdragen volgens de margeregeling oftewel over de winstmarge bij verkoop. Zie vorige reacties.

OF moet ik BTW afdragen over de inkoopprijs zoals hierboven wordt beweerd.

 

 

vraag 2: Ik blijf dus gewoon ondernemer voor de belastingdienst, en moet BTW af blijven dragen volgens de margeregeling, totdat ik alle producten heb verkocht? Ongeacht dat de Belastingdienst officieel een bewijs heeft ontvangen dat ik ben uitgeschreven bij de KVK?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.