Hallo,

Ik ben ZZP'er en nu heb ik de kans om via een detacheringsburo naar het buitenland te gaan. (Congo)

De verdiensten zijn dusdanig goed dat ik enorm veel belasting ga betalen. Daar heeft iedere ondernemer een beetje een hekel aan. Ik heb eigenlijk het idee om een bedrijfje te starten in het buitenland en van uit daar (gedeeltelijk) te factureren naar het detacheringsburo. Dit bedrijfje wil ik liever niet in Congo vestigen ivm de corruptie daar.

Wie heeft er een goede oplossing voor mij? Mijn gezin en ik blijven gewoon wonen in Nederland.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13878-zzper-in-het-buitenland/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik weet niet precies hoe het zit, maar een vriend van me heeft een tijd freelance in Slowakije gewerkt, en hij vertelde me dat je, als je meer dan een half jaar onafgebroken in het buitenland werkt terwijl je je onderneming in Nederland hebt, je inkomstenbelasting in het land waar je werkt mag/moet afdragen.

Aangezien dat in de meeste gevallen een stuk lager zal zijn dan hier, zou dat je een hoop geld kunnen schelen.

Echter, zoals gezegd, heb ik dit maar gehoord, en weet ik niet of het ook zo is. Even zoeken, dus!

• 0

Nederland en Congo hebben geen belastingverdrag voor de LB/IB. Afhankelijk van de verblijfsperiode(n) wordt je geacht belasting te betalen in Congo. Of dit daadwerkelijk het geval is hangt met name af van het soort opdrachtgever en de afspraken die deze heeft gemaakt met de Congolese fiscus. Meestal is er in dit soort situaties sprake van zg fictieve heffing.Dit houdt in dat er in Congo niets of weinig hoeft te worden betaald en dat je in Nederland wordt vrijgesteld van heffing. E.e.a. goed laten regelen door je detracheringsbureau!

• 0

Het is inmiddels bijna een jaar later... ik ben wel benieuwd wat de oplossing was!

Mijn ervaring is dat juist in dit soort gevallen de KvK en de www.evd.nl interessante informatie kunnen geven. Zorg er wel voor dat je persoonlijk langs gaat in een grotere vestiging, bellen is zo afstandelijk. Met andere woorden; als je zaken doet met landen waar netwerken extreem belangrijk is, dan zijn er DUS ook in Nederland voldoende aanknopingspunten te vinden. Zoek deze en bereid je voor! De locale expat-community wil je vast ook wel helpen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar