• 0

Opdracht website stopzetten - hoe?

Ik zit met een heel vervelend probleem en hoop dat jullie me wat tips kunnen geven hoe ik e.e.a. kan aanpakken. :'( Na een lange speurtocht heb ik via een netwerkcontact een opdracht gegeven om een website te bouwen. Er is een prijsopgave en beknopt functioneel ontwerp gedaan. Hierop heb ik opdracht tot bouw gegeven. De bouw van de site is echter foutief ingeschat door de opdrachtnemer en het duurt dan ook veel langer dan de opgegeven tijd. Er is sprake van een fixed price, dus er zijn geen meerkosten voor mij. Ik heb volgens afspraak in het begin 2/3 betaald maar ik heb nog niets geleverd gekregen. Door de foute inschatting gaan ze nu ook moeilijker doen over de feedback die ik geef want dat kost nog meer tijd. Ik wil echter een goed functionerende website die is gebouwd zoals afgesproken. Inmiddels heb ik veel stress door de ontstane situatie en is mijn vertrouwen in de andere partij geslonken.

 

Ik heb ze inmiddels per brief op de hoogte gesteld van mijn ongenoegen en voorgesteld om rond de tafel te gaan zitten om een echte opleverdatum voor te stellen. Ze hebben me echter in de afgelopen periode al veel mooie woorden maar onvoldoende daden gegeven. Ik wil graag voorbereid zijn als dit gesprek op niets uitloopt. Wat zijn mijn opties en hoe kan ik mijn geld terugkrijgen zodat ik de opdracht kan gunnen aan een bedrijf dat het wel kan binnen een redelijke termijn.

 

Dank voor alle tips !!!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ LadyB,

 

Ik heb idd nogal wat aannames gemaakt. Kan ook niet anders want ik ken de achtergronden niet. Niettemin gaf ik duidelijk aan dat ik zo hier en daar behoorlijk aan het speculeren was. Maar dat snapte je gelukkig wel ;)

 

Je wilde een betrouwbaar adres vanuit je netwerk? OK snap ik. Maar ik zelf ben niet zo'n vanuit-het-netwerk denker -einzelgänger by nature- en zoek liever de meest geschikte -prijs/kwaliteit- persoon of onderneming bij de vraagstelling of opdracht. Als ik een architect zoek, zoek ik naar een architect die al gelijkwaardige ontwerpen -naar mijn smaak- heeft gemaakt en niet naar een architect vanuit m'n netwerk die waarschijnlijk niet conform mijn smaak ontwerpt Dus ik hoop dat je wat dat betreft een wijze les hebt geleerd; dat geforceerde hedendaagse netwerkerij is soms pure nepwerkerij. Mensen gaan dan vaak vriendjes opdrachten toeschuiven zonder dat er naar kwaliteit wordt gekeken. Dat leidt m.i. snel tot conflicten en spanningen. Ik gebruik mijn netwerk enkel voor oppervlakkige adviezen en/of ad-hoc vragen.

 

Quote: "Begrijp ik je goed dat ik een afspraak maak over de bouw een site en dat ik blij mag zijn met wat ik krijg geleverd. Als de webbouwer zegt dat de site klaar is, is mijn plicht alleen nog betalen en dank je wel zeggen?"

 

Integendeel. Wat ik heb getracht duidelijk te maken, is het feit dat m.i. het kopen van een website iets wezenlijks anders is dan het verlenen van een opdracht aan een autoschadebedrijf. Een opdracht geven aan een webdesign-bureau is in mijn optiek het opstarten van een vaak meerjarige relatie en geen traject van enige weken; website klaar en tot ziens dan maar. Ik zie dat dus anders. Ik ben van mening ben dat een beetje ondernemer zijn of haar website als een belangrijk onderdeel van de totale marketing-mix ziet en aldus is een relatie met een webdesigner altijd dynamisch.

 

Ik heb het in mijn reactie aan Kena ook al aangegeven: er zijn naar mijn beleving ruweg zes verschillende types aan webdesign-bureaus en die hebben allemaal hun voors en tegens. Een webdesign-bureau moet in mijn visie dan ook als een maatpak aansluiten op de wensen van de opdrachtgever. En wat je al aangaf: je hebt eerst een lange speurtocht gehouden. Aldus ben je er vast wel achter gekomen dat niet elke willekeurige webdesigner of bureau bij jou past. Aldus is het een gelimiteerd aantal. En omdat je dus met een gelimiteerd aantal te maken hebt, is m.i. de benadering ook anders dan wanneer je bijv. 30 alternatieven achter de hand hebt. Aldus is de aanschaf van een website wezenlijk anders dan het aanschaffen van kantoormeubilair of je auto laten uitdeuken, moet je soms een beetje schipperen met wederzijdse belangen. Dus als je inziet dat een bureau een verkeerde inschatting/offerte heeft gemaakt, dan kun je je ook afvragen: "OK het is een ongelooflijke oen en er zijn door hun inschattingsfouten gemaakt, maar wat is verstandiger het bureau enigzins tegemoet komen of een conflict laten escaleren...ook al heb ik formeel gelijk?"

 

Dus wat is het je waard of gaat het je kosten -qua uren die je kwijt bent, qua benzine, parkeerkosten etc., om naar een ander bureau over te stappen? Misschien is het qua kosten en uit andere overwegingen juist wel veel verstandiger om bijv. 200 euro extra te betalen, dan met een gestresste geest op zoek te gaan naar alternatieven en juridische maatregelen. Stel je dat je met een bijbetaling van 200 euro, gespreid te betalen, je hele probleem kunt oplossen en direct je hoofd leeg kunt maken...? Ik zou het dan wel weten. Ook als ondernemer moet je soms wel eens leergeld betalen.

 

Je hebt nu al geleerd dat netwerkerij geen garantie is voor succesvolle transacties? Misschien is het in deze ook wel een goede les om wat geld bij te leggen ipv. je te fixeren op overeenkomsten. Je hebt dan misschien wel een juridisch en een moreel gelijk, maar wat kost het je uiteindelijk om je morele en juridische gelijk te gaan afdwingen...?

 

Ik probeer je dus het probleem van diverse kanten te laten bezien ;)

 

Succes verders!

 

TCC

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Crookchaser,

 

Dank voor je nuancering :) Ik heb nu the hard way geleerd dat ook via het netwerk aan mensen komen niet leidt tot verhoging van kwaliteit. Vanaf nu zal ik kritischer zijn bij de selectie, beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

 

Ik deel ook jouw mening dat je samen iets aangaat voor een langere periode, dat is mijn intentie ook tot nu toe steeds geweest. Maar 'it takes two to tango' en in dit geval gaat het daar vooral mis. De communicatie, het overleg en het nakomen van afspraken is echt matig. Daar ligt ook het grootste deel de teleurstelling van mijn kant. Als je blijft praten en eerlijk de kaarten op tafel legt kan je volgens mij uit veel dingen komen. Maar al maanden dingen beloven en niet opleveren en nieuwe beloftes maken die weer niet worden nagekomen .... Ja ergens houdt begrip op!

 

Ik zie een website absoluut als onderdeel van een marketing. In de huidige maatschappij kan je volgens mij niet anders. Omdat het zo'n belangrijke rol speelt, is de presententatie en de prestatie van de website dus ook zo cruciaal. Het is immers in veel gevallen de eerste indruk die mensen krijgen en die kan je niet opnieuw maken.

 

Er is overigens iets meer geld mee gemoeid dan 200 euro, dan bestond dit probleem voor mij ook niet als het om dit bedrag zou gaan ;D

 

@ alle lezers

Dat ik in een lastig parket zit in me wel heel helder geworden en ik heb wel een aantal ondernemerslessen geleerd in dit project.

 

1. Duidelijk contract en afspraken maken (ECHT DOEN als je op het punt staat nu een contract te sluiten, ook al is de partij waar je mee gaat samenwerken nog zo aardig.)

2. Niet vertrouwen op blauwe ogen en netwerk

3. Als dingen niet goed gaan, eerder aan de bel trekken en niet te toegevend zijn. Bespreekbaar maken van zaken.

4. Nooit meer dan 20 - 30% aanbetalen !

 

Misschien vergeet ik nog iets nu ik er nog midden inzit. Ga ze op korte termijn uitnodigen voor een gesprek om te kijken hoe we er uit kunnen komen. Heb veel aan de tips en info die hier voorbij is gekomen. Alle input helpt in het bepalen hoe ik verder kan. Als er nog aanvullingen zijn, blijft dit welkom :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste LadyB

 

Ik lees dit verhaal net en herken het helemaal. Ik zit wel in de branche en hoop alleen maar dat wij een probleem zoals deze nooit zullen meemaken.

 

ten aanzien van de leermomenten:

 

 

1. Duidelijk contract en afspraken maken (echt doen als je op het punt staat nu een contract te sluiten, ook al is de partij waar je mee gaat samenwerken nog zo aardig.)

2. Niet vertrouwen op blauwe ogen en netwerk

3. Als dingen niet goed gaan, eerder aan de bel trekken en niet te toegevend zijn. Bespreekbaar maken van zaken.

4. Nooit meer dan 20 - 30% aanbetalen !

 

 

extra punt; algemene voorwaarden!!

 

 

Succes en laat je nog wel weten hoe het afgelopen is?

 

gr. RdV

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.