• 0

IMK beoordeling BBZ aanvraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak (creatief beroep) en ben door een burnout in de financieele problemen gekomen. Ik voer mijn eenmanszaak al zeven jaar en de winst is redelijk te noemen. In ieder geval goed genoeg voor een eenpersoonshuishouden. Echter door die burnout heb ik mijn belastingen en aangiftes slecht gedan waardoor ik nu een belastingschuld van 15.000 euro heb.

 

Onlangs heb ik een bbz aanvraag gedaan bij de gemeente om die schuld te saneren. Bij die aanvraag heb ik allerlei stukken overlegd. Nu heb ik woensdag a.s een afspraak met het IMK die dus voor de gemeente mijn aanvraag moet beoordelen.

 

Mijn vraag is: hoe kan ik me hier het beste op voorbereiden?

Wie heeft dit ook meegemaakt of kan wat tips geven? Wat zijn de do's en don'ts?

 

Thanks!

 

Mike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BBZ regeling is een verzamelnaam voor diverse ondersteuningsmogelijkheden van "kwetsbare" ondernemers vanuit een bijstandsachtige regeling.

 

In dit geval zal het zwaarwegen of je bedrijf vanuit bedrijfseconomisch standpunt gezien levensvatbaar is en of je met je activiteiten in dit bedrijf lunt voorzien in je levensonderhoud.

 

Stel dat je priveuitgaven per jaar 20000 euro zijn (hiervan kun je een overzicht maken) en je bedrijf maakt normaal gesproken een winst van 25000 euro dan heb je dus nog 5000 euro "over" voor aflossingen, investeringen, reserveringen etc. Afhankelijk van het type bedrijf kan dan beoordeeld worden dat je bedrijf op zich levensvatbaar is.

 

De 15000 schuld wordt dan min of meer gezien als eenmalige tegenvaller die weggewerkt moet worden.

 

Als cijfertjes anders zijn (bijvoorbeeld een winst van 15000 in dit geval) dan kan het zijn dat er een beoordeling volgt dat je en een eenmalig probleem hebt maar dat je ook structureel een probleem hebt. In dat geval zal de beoordeling sneller negatief zijn.

 

Overigens is de ene meneer of mevrouw van het IMK de andere niet. Ook jouw persoonlijke eigenschappen, drive, zelfs charme, zal gewicht in de schaal kunnen leggen. Ook hier geldt dat een goede indruk maken alleen maar kan helpen.

 

Succes! Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.