mijn schoonvader gaat een onderneming starten(eenmanszaak( en ik ben een hoop dingen voor hem aan het uitzoeken. Veel heb ik op dit forum gelezen alvast bedankt daarvoor. Echter las ik ook iets wat ik niet helemaal begreep.
Ik las ergens dat wanneer er een priveopname gedaan wordt dit gelijk in het eigen vermogen wordt geboekt. Maar ik vraag me af hoe men dit dan bedoeld. Ik ging uit van de volgende journaalposten bij een priveopname.
Bij het begin van de onderneming breng je bijvoorbeeld € 1000 in uit prive.
JP: Bank € 1000
@ Eigen vermogen € 1000
Stel dat je dan na een tijd een prive opname wil doen zou ik persoonlijk boeken:
Opname prive(balansrekening, vordering van onderneming op persoon)
@ bank
dit doe je gedurende het hele jaar.
Stel dat je nu aan het eind van het jaar € 30K vordering op je eigen persoon hebt. Na berekening van belasting hou je netto € 40K over.
Jp zou dan volgens mij zijn.
Winst € 40K
@ opname prive € 30K
@ Eigen vermogen € 10K
Op deze manier houdt je inzicht in wat je hebt opgenomen.
Maar dit gevoel is meer gebaseerd op wat ik dagelijks meemaak(in opleiding voor accountant) maar daar heb ik nooit te maken met een eenmanszaak. Ik merk wel dat er een hoop verschillen zijn met BV/N'V.
In principe maakt het volgens mij niet zoveel uit of je nu een mutatie in je EV boekt omdat prive en onderneming EV gelijk zijn. Alleen hoe wil de belasting het. Volgens mij zijn zij alleen geinterreseerd in een goede V&W en daarop baseren ze de belasting. Die ik kan persoonlijk gewoon in de V&W zou boeken als kostenpost en op de balans als nog te betalen post.
Iemand die mij hier wat meer toelichten over kan geven?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
glennverburg
glennverburg
Hallo allemaal,
mijn schoonvader gaat een onderneming starten(eenmanszaak( en ik ben een hoop dingen voor hem aan het uitzoeken. Veel heb ik op dit forum gelezen alvast bedankt daarvoor. Echter las ik ook iets wat ik niet helemaal begreep.
Ik las ergens dat wanneer er een priveopname gedaan wordt dit gelijk in het eigen vermogen wordt geboekt. Maar ik vraag me af hoe men dit dan bedoeld. Ik ging uit van de volgende journaalposten bij een priveopname.
Bij het begin van de onderneming breng je bijvoorbeeld € 1000 in uit prive.
JP: Bank € 1000
@ Eigen vermogen € 1000
Stel dat je dan na een tijd een prive opname wil doen zou ik persoonlijk boeken:
Opname prive(balansrekening, vordering van onderneming op persoon)
@ bank
dit doe je gedurende het hele jaar.
Stel dat je nu aan het eind van het jaar € 30K vordering op je eigen persoon hebt. Na berekening van belasting hou je netto € 40K over.
Jp zou dan volgens mij zijn.
Winst € 40K
@ opname prive € 30K
@ Eigen vermogen € 10K
Op deze manier houdt je inzicht in wat je hebt opgenomen.
Maar dit gevoel is meer gebaseerd op wat ik dagelijks meemaak(in opleiding voor accountant) maar daar heb ik nooit te maken met een eenmanszaak. Ik merk wel dat er een hoop verschillen zijn met BV/N'V.
In principe maakt het volgens mij niet zoveel uit of je nu een mutatie in je EV boekt omdat prive en onderneming EV gelijk zijn. Alleen hoe wil de belasting het. Volgens mij zijn zij alleen geinterreseerd in een goede V&W en daarop baseren ze de belasting. Die ik kan persoonlijk gewoon in de V&W zou boeken als kostenpost en op de balans als nog te betalen post.
Iemand die mij hier wat meer toelichten over kan geven?
de wens is de vader van de gedachte
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14044-journaalposten-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag