Hallo allemaal,

mijn schoonvader gaat een onderneming starten(eenmanszaak( en ik ben een hoop dingen voor hem aan het uitzoeken. Veel heb ik op dit forum gelezen alvast bedankt daarvoor. Echter las ik ook iets wat ik niet helemaal begreep.

Ik las ergens dat wanneer er een priveopname gedaan wordt dit gelijk in het eigen vermogen wordt geboekt. Maar ik vraag me af hoe men dit dan bedoeld. Ik ging uit van de volgende journaalposten bij een priveopname.

Bij het begin van de onderneming breng je bijvoorbeeld € 1000 in uit prive.

JP: Bank € 1000

@ Eigen vermogen € 1000

Stel dat je dan na een tijd een prive opname wil doen zou ik persoonlijk boeken:

Opname prive(balansrekening, vordering van onderneming op persoon)

@ bank

dit doe je gedurende het hele jaar.

Stel dat je nu aan het eind van het jaar € 30K vordering op je eigen persoon hebt. Na berekening van belasting hou je netto € 40K over.

Jp zou dan volgens mij zijn.

Winst € 40K

@ opname prive € 30K

@ Eigen vermogen € 10K

Op deze manier houdt je inzicht in wat je hebt opgenomen.

Maar dit gevoel is meer gebaseerd op wat ik dagelijks meemaak(in opleiding voor accountant) maar daar heb ik nooit te maken met een eenmanszaak. Ik merk wel dat er een hoop verschillen zijn met BV/N'V.

In principe maakt het volgens mij niet zoveel uit of je nu een mutatie in je EV boekt omdat prive en onderneming EV gelijk zijn. Alleen hoe wil de belasting het. Volgens mij zijn zij alleen geinterreseerd in een goede V&W en daarop baseren ze de belasting. Die ik kan persoonlijk gewoon in de V&W zou boeken als kostenpost en op de balans als nog te betalen post.

Iemand die mij hier wat meer toelichten over kan geven?

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14044-journaalposten-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Glenn,

Het eerste gedeelte kan ik nog volgen. De boekingen naar en van prive zijn correct.

Aangezien een eenmanszaak en prive geen scheiding heeft moet er per jaar gewoon IB worden afgedragen.

Inzicht krijgen in wat er prive opgenomen is kan vrij simpel worden opgelost door een aparte grookboekrekening aan te maken voor de priveonttrekkingen bijvoorbeeld.

Greetz

Paul

• 0

Zoals Paul al memoreerde is er bij een eenmanszaak fiscaal geen scheiding van privé- en zakelijk inkomen en vermogen. De inkomstenbelasting die wordt geheven wordt beschouwd als een privéopname, voorzover dit bedrag van een zakelijke rekening wordt betaald.

De algemene formule is:

Vermogen 1 januari + winst (of -/- verlies) -/- privé-opnamen (of = privéstortingen) = vermogen 31 december.

Onder privé-opnamen vallen dan:

geld vanaf een zakelijke rekening opgenomen voor privédoeleinden

privérekeningen betaald vanaf de zakelijke rekening

van zakelijke rekening betaalde inkomstenbelasting

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

maar dan breng je dus wel aan het eind van het jaar je winst in mindering op je vordering prive.

Bij een eenmanszaak is er geen schuld/vordering-verhouding tussen ondernemer en onderneming. Het ondernemingsvermogen is van de ondernemer en die mag daaruit naar hartelust opnemen voor privédoeleinden.

• 0

maar dan breng je dus wel aan het eind van het jaar je winst in mindering op je vordering prive.

Bij een eenmanszaak is er geen schuld/vordering-verhouding tussen ondernemer en onderneming. Het ondernemingsvermogen is van de ondernemer en die mag daaruit naar hartelust opnemen voor privédoeleinden.

ja maar hoe geef je dat dan weer als journaalpost. Als ik het zo hoor dan boek je dus bij een priveopname?

EV ......

@ Bank .....

Je moet het toch op de een of andere manier boeken. Ik zou het iig raar vinden als je dat rechtstreeks in je EV boekt. Maar als jullie het zo doen en de belastingdienst vindt het prima is het oke.

• 0

Zie het antwoord van Paulb.

die geeft mij gelijk in met de JP:

Prive opname

@ bank

jij zegt net dat er geen vordering/schuld met je prive hebt dus boek jij je opname in EV of zie ik het dan verkeerd

• 0

Over de journaalposten:

Opnamen etc. worden geboekt met

Privé

Aan Bank (Giro)

Stortingen met:

Bank

Aan Privé

Eventueel kun je Privé nog splitsen naar aard zoals

opnamen

belastingen

verzekeringen

etc.

Aan het einde van een boekjaar wordt het saldo (of saldi indien gesplitst over meerdere privérekeningen) overgeboekt naar het Eigen vermogen.

Zie ook mijn formule voor EV 1/1 en 31/12

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

oke tnx

dus stel je winst voor belastingen is € 60K

Belasting is € 20K

Saldo prive is een vordering van € 30K.

JP aan het eind van het jaar

Prive € 20K

@ te betalen belastingen/bank € 20K

Eigen vermogen € 50K

@ prive € 50K

Winst € 60K

@ eigen vermogen € 60K

In principe is je EV van je onderneming met € 10K toegenomen

en je EV van jezelf gedurende het jaar met € 30K

Dat verklaard je winst na belasting van € 40K.

Oke nu heb ik het helemaal duidelijk en is het zo ongeveer als ik al dacht. tnx voor de reacties. Als ik het fout heb moet je het zeggen

• 0

Je analyse is correct. In de praktijk zal de belasting, voorzover van een zakelijke rekening betaald, eerst worden geboekt als deze betaald wordt.

De privérekening(en) worden inderdaad per ultimo overgeboekt, in jouw voorbeeld, ten laste van de rekening eigen vermogen. De winst wordt op hetzelfde moment toegevoegd aan het eigen vermogen.

uiteraard bedoel je hier: voorzover uit de onderneming getrokken!

Een iets snellere analyse is:

winst uit onderneming 60, privé onttrekkingen 50 (opnamen + belastingen), derhalve toename van het vermogen is 10.

• 0

Je analyse is correct. In de praktijk zal de belasting, voorzover van een zakelijke rekening betaald, eerst worden geboekt als deze betaald wordt.

De privérekening(en) worden inderdaad per ultimo overgeboekt, in jouw voorbeeld, ten laste van de rekening eigen vermogen. De winst wordt op hetzelfde moment toegevoegd aan het eigen vermogen.

uiteraard bedoel je hier: voorzover uit de onderneming getrokken!

Een iets snellere analyse is:

winst uit onderneming 60, privé onttrekkingen 50 (opnamen + belastingen), derhalve toename van het vermogen is 10.

ja inderdaad, dan zijn we het met elkaar eens. Dan zou je het in principe ook zo kunnen doen als ik in mijn eerste post aangaf. Kom je op hetzelfde uit. Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden is het namelijk heel ongewoon om rechtstreeks een mutatie in het EV te boeken..

Maar iig bedankt voor de reacties

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar