• 0

Problemen met belastingdienst

Beste Lezers,

 

Samen met mijn collega heb ik nu ongeveer 2 jaar een V.O.F.

 

Het eerste jaar hadden wij 1 opdrachtgever en stonden wij allebei als "resultaten uit overige werkzaamheden" in het belastingsysteem. Begin 2007 is er een mevrouw langsgeweest van de belastingdienst en die heeft ons officieel bestempeld als "winst uit onderneming". Deze vrouw was al vanaf het begin niet echt het zonnetje in huis (reden? zal niet weten). Er is ook half 2007 iemand langsgeweest om de BTW-aangifte van 2006 te controleren en dat was een gezellige en enthousiaste man. Hij was trots op ons omdat we zelf onze administratie deden (altijd leuk om te horen)

 

 

Het probleem:

Rond half 2007 kreeg mijn collega een "schattingsformulier voor ondernemers". Hierin moest hij aangeven wat hij denkt te gaan verdienen. Ik vroeg mij op dat moment af "waarom heb ik niet zo'n formulier?" Aangezien we allebei vennoten zijn. Op dat moment ging ik maar de belastingdienst bellen en wat bleek: ik stond nog als "resultaten uit overige werkzaamheden" in het systeem en naam van onderneming was ook verkeerd gespeld.

 

Het nadeel op dat moment is dat je een starter bent en je nog niet goed kan verwoorden op het gebied van belastingmaterie. Na veel gesprekken met de belastingdienst kreeg ik te horen dat ik een brief moet opsturen. Ik heb netjes de brief opgestuurd en ik sta nu als "winst uit onderneming" in het systeem. Echter mijn collega heeft al een schattingsformulier ingevuld en ik niet. Ik weer de belastingdienst bellen en mijn kantoor in Lelystad. Het was niet mogelijk om zo'n formulier op te sturen aangezien de deadline van het opsturen van deze formulieren al is verlopen. Na veel discussies heb ik uiteindelijk een schattingsformulier gekregen. Deze heb ik netjes ingevuld en teruggestuurd.

 

Uiteindelijk kreeg mijn collega een voorlopige aanslag en ik niet. Ik dacht laat ik nog even wachten, aangezien alles van mij al wat vertraging had opgelopen.

 

Tot op heden heb ik nog steeds geen voorlopige aanslag gekregen. Vandaag heb ik mijn persoon in Lelystad gebeld. Op het moment dat ze opnam was het al zoiets van "wat moet je". Ik heb haar uitgelegd dat het een beetje vreemd is dat het nog steeds niet geregeld is. Zei zegt dat ik gewoon moet wachten en gewoon bij mijn aangifte van 2007 moet aangeven wat ik heb verdiend. Ik vertelde haar dat mijn collega een aanslag heeft gehad en ik niet. Uiteindelijk kwamen we er niet uit en heb ik haar verteld dat ik maar een bezwaarschrift ga indienen. Op dat moment gooide ze zonder wat te zeggen de telefoon op de haak. Kortom, mijn schattingsformulier is nog steeds niet verwerkt.

 

 

Mijn vraag is:

 

Wat moet ik hiermee doen? Ik vind dit niet leuk aangezien ik net ben begonnen met mijn onderneming.

 

Ik ben bang dat ik zo een boete moet gaan betalen, omdat ik geen voorlopige aanslag heb gekregen, klopt dat?

 

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Isomis,

 

Op mij kom jij over als een startende ondernemer die nog erg onzeker is over de nieuwe relatie met de Belastingdienst. Vergeet niet dat je al een keer complimenten hebt gehad dat de btw-aangiftes goed waren. Jij hebt helemaal niets fout gedaan in je contacten met de fiscus en ik zou dus ook niet weten waarom jij een boete riskeert.

 

Die voorlopige aangifte die je partner heeft gehad is er alleen om ondernemers net als werknemers maandelijks voorschotten te laten betalen, zodat we niet ineens een groot bedrag moeten overmaken na indiening van onze aangifte over het voorgaande jaar.

Of je zo'n voorlopige aangifte krijgt is afhankelijk van de tijd van het jaar waarin je als ondernemer wordt aangemerkt. Is dat later in het jaar, dan vindt de fiscus dat de moeite niet meer en wachten zij gewoon op hun geld tot jij aangifte hebt gedaan. De dame heeft je volgens mij dus de juiste informatie gegeven.

 

Mijn advies aan jou is simpel:

1. Zorg dat je boekhouding op orde is zodat je weet hoeveel inkomstenbelasting je over 2007 moet betalen.

2. Zorg dat je het geld dat je moet betalen ergens op een (spaar)rekening hebt staan zodat je het binnen enkele weken kunt betalen als je na indiening van je aangifte een aanslag ontvangt.

3. Maak je verder geen zorgen over het uitblijven van een voorlopige aanslag en ga al helemaal geen bezwaarschrift indienen (en dreig daar nooit meer mee als je een goede relatie wilt houden met de mensen van de Belastingdienst, die hebben het al druk genoeg). Geloof me, als die Belastingdienst geld van je tegoed heeft melden ze zich vanzelf.

 

Omdat het niet klikte met de fiscale dame heb jij blijkbaar het idee gekregen dat ze je tegenwerken. Mijn gevoel is dat ze dat helemaal niet doen. Ze hebben het daar gewoon druk en zitten in een moeilijke periode door allerlei automatiseringsproblemen. Wat mij betreft kun je je als ondernemer beter zorgen maken over klanten en winst, dan over de traagheid van de fiscus.

 

Als jij je aangifte IB netjes voor 1 april inlevert, krijg jij komende zomer ongetwijfeld ook 'gewoon' op tijd een schattingsformulier.

 

Succes ermee

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Karen,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik had begrepen dat het voordeliger is om een voorlopige aanslag te betalen, inplaats van de normale aangifte?

 

Wij dachten dat als je vooruit betaald hoef je geen rente (boete) te betalen. Kortom, als ik het goed begrijp zitten er geen voordelen aan als je een voorlopige aanslag betaald? Daarnaast blijft het toch raar dat ik niet hetzelfde wordt behandeld als mijn mede vennoot.

 

Over de vrouw: je merkt gewoon dat er iets is, de manier hoe ze reageert en dingen afhandeld.

 

 

In ieder geval bedankt voor de reactie!!

 

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Probeer je eens in de schoenen te verplaatsen van een belastingdienstmedewerker... Ik denk dat ze onterecht een slecht imago hebben.

 

1. Ze voeren wetgeving uit waar iedereen wel iets tegen heeft.

2. Ze hebben zeer veel cliënten/dossiers en daarmee automatisch een hoge werklast.

3. Een groot gedeelte van de informatie wordt geautomatiseerd aangeleverd, m.a.w. ze hebben weinig klantencontact.

4. De materie is gort droog

5. Een kleine groep mensen/ondernemers zoekt de rand van de wet op.

6. Een nog kleinere groep pleegt bewust fraude.

 

Ze hebben helemaal geen tijd om kleine ondernemers lastig te vallen en dit is ook helemaal niet hun intentie. Als ondernemer moet je gewoon een stukje compliance doen. Als je vragen hebt, dan willen ze je best te woord staan, zelfs als het abusievelijk een domme vraag is.

 

Waar ze geen zin in hebben zijn ondernemers die de kantjes er vanaf lopen (qua compliance) of fraude plegen. Als je één van die 'appels met een plekje' bent bent, dan roepen ze hun controle-vriendjes er gewoon bij. Als je een 'rotte appel' bent dan hun fiod-vriendjes..

 

Belastingdienstmedewerkers zijn gewoon administratief medewerkers die ook leuk en relaxed willen werken. Misschien kunnen we ze eens een bloemetje sturen, omdat ze deze lastige en zeer nuttige rol willen vervullen. Denk er maar eens over na wat we allemaal niet zouden hebben als er geen belastingen zouden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Over de vrouw: je merkt gewoon dat er iets is, de manier hoe ze reageert en dingen afhandeld.

 

Tja, vrouwen zijn moeilijk te doorgronden wezens ;D

 

Als jij en je vennoot op hetzelfde adres wonen zou dat raar zijn, maar waarschijnlijk vallen jullie gewoon onder andere teams en word je na wat opstartverschillen in de toekomst wel gewoon hetzelfde behandeld.

 

En ja, je moet als ondernemers soms wat rente betalen als je later betaalt dan gebruikelijk, maar dat moet je ook als je inkomen hoger uitvalt dan je bij het invullen van je schattingsformulier dacht. Dus daarvoor maken die voorschotnota's niet zoveel uit.

En als je geen voorschotten betaalt en het geld op een spaarrekening zet krijg je rente van je bank, dus is dat ook gedekt...

 

Boetes hoef je pas te betalen als je aangiftes te laat inlevert of (bewust of onbewust) fouten maakt.

 

Veel plezier met ondernemen

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

 

Hebben jullie nog tips hoe ik een leuke sfeer kan opbouwen met deze vrouw? :)

 

 

Ik doe al mijn boekhouding met davilex en zet alles op een spaarrekening.

 

Als ik het goed begrijp zit er dus wel een nadeel aan en dat is dat ik de rente betaal die ik met sparen heb verdiend en mijn collega niet?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0
Hebben jullie nog tips hoe ik een leuke sfeer kan opbouwen met deze vrouw?

 

Sfeer? De belastingdienst is een computercentrum met een blauwe-enveloppespuwende printstraat. Je moet niet teveel proberen de belastingdienst dingen te laten doen zoals jij het wilt, maar je gewoon schikken naar het systeem, dan valt het allemaal reuze mee.

 

Als ik het goed begrijp zit er dus wel een nadeel aan en dat is dat ik de rente betaal die ik met sparen heb verdiend en mijn collega niet?

 

Nee, want je collega kan datzelfde bedrag niet sparen, omdat hij het eerder aan de belastingdienst moet betalen. Je enige voor- of nadeel is het verschil in rentetarieven tussen belastingdienst en bank, maar dat lijkt me vrij marginaal.

Link naar reactie
  • 0

 

Sfeer? De belastingdienst is een computercentrum met een blauwe-enveloppespuwende printstraat. Je moet niet teveel proberen de belastingdienst dingen te laten doen zoals jij het wilt, maar je gewoon schikken naar het systeem, dan valt het allemaal reuze mee.

 

Eh.... niet helemaal mee eens. Heb zelf ook lastige ervaringen gehad met de BD. Uiteindelijk een gesprek aangegaan daar wat uitermate open en prettig was en sindsdien zijn de (sporadische) contacten steeds zo geweest.

Ook ik kreeg geen voorlopige aanslag maar heb indertijd de inspecteur verzocht mij een voorlopige aanslag op te leggen en de gegevens bijgevoegd. Dit werd keurig geregeld. Met een heffingsrente van 5,4% altijd voordeliger.

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.