• 0

Overnemen aandelen BV vader-zoon

Goedendag allemaal,

 

Ik ben hier nieuw dus ik weet niet of het hier thuis hoort, maar daar zijn we snel genoeg achter ;).

 

Ik heb een vraagje;

 

Er is een werkBV, deze werkBV heeft 2 vestigingen.( ik weet niet of dit uitmaakt, bij de KVK staat de 2e vestiging als nevenvestiging)

 

Boven deze werkBV staat een ''tussen'' Holding BV deze Holding BV ''beheert'' de aandelen in de werkBV.

 

Boven de ''tussen'' Holding BV heeft elke aandeelhouder, 3 totaal, een ''eigen'' Holding BV

 

Volgens mij is tot dusver deze construcite mogelijk en zeer aannemenlijk dat het met 3 ''aandeelhouders'' zo geregeld zal zijn ??

 

Misschien van belang, deze 3 ''aandeelhouders'' zijn broers.

 

Het probleem;

1 van de 3 ''aandeelhouders'', wil er uiteindelijk voor zorgen dat zijn zoon zijn aandelen krijgt / koopt / overneemt what ever.

 

Naar mijn weten moeten de andere 2 aandeelhouders hier mee akkoord gaan ?

 

Hoe moet word dit verder afgehandeld, juridische, fiscaal gezien etc ?

Is het van belang of er majority en minority aandeelhouders zijn ?

 

Ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven en ik wat wijzer word van jullie meningen / oplossingen.

 

Al vast bedankt!

Bjorn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bjorn,

 

Voor de beantwoording van de vraag of een van de andeelhouders zijn aandelen mag overdragen aan zijn zoon, zou je in eerste instantie moeten kijken of er tussen de drie broers een aandeelhoudersovereenkomst is gesloten. Of dat er in de statuten van bijvoorbeeld de tussenholding iets is bepaald over aanbiedingsplichten en dergelijke.

 

Juist om te voorkomen dat bijvoorbeeld de andere twee aandeelhouders "opgescheept" zitten met een ongewenste aandeelhouder (bijvoorbeeld de zoon van de derde aandeelhouder) zou in een aandeelhoudersovereenkomst bijvoorbeeld bepaald kunnen zijn dat in het geval een der aandeelhouders zijn aandelen wil verkopen aan een derde, hij eerst de plicht heeft om de aandelen aan de andere twee aandeelhouders aan te bieden. Zulke afspraken zijn heel standaard en legitiem, dus alvorens je gaat (laten) uitzoeken wat eventuele fiscale en juridische gevolgen zijn, zou je daar eerst even naar moeten kijken.

 

Ron

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Ron.

 

Ik wist inderdaad dat alvoors de aandelen verkocht worden / van eigenaar veranderen dat ze als eerst aan de andere aandeelhouders aangeboden moeten worden, teminste zo is het al wat jij zegt inprencipen standaard geregeld.

 

De desbetreffende persoon is onder gemeenschap van goederen getrouwd.

 

Dit betekent toch dat zijn vrouw sowieso 50% van zijn totale vermogen (dus ook 50% van zijn aandelen) erft?

 

En dus de andere 50% in eerste instantie aangeboden worden aan de overige aandeelhouders?

 

Als de andere 2 aandeelhouders dus toestemmen, dat de zoon ze overneemt / koopt... dan is er verder geen probleem en kan de zoon beschikking gaan maken over de aandelen?

 

Hoe en wat kan ik uitzoeken, zonder daarover bij de aandeelhouders te zijn?

Kan ik ergens vinden hoe het geregeld is met de aanbiedingsplicht etc. of is dit niet mogelijk?

 

Bedankt!

 

Gr,

Bjorn

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bjorn,

 

Als er een aanbiedingsplicht geldt, dan geldt die vaak ook in situaties van overlijden en bij een goede overeenkomst zou dan geregeld kunnen zijn dat de achterblijvende echtgenote wel recht heeft op de waarde van de aandelen, maar de aandelen zelf aan de overige aandeelhouders moeten worden aangeboden.

 

Eigenlijk hezelfde verhaal als in mijn vorige bijdrage, omdat acherblijvende aandeelhouedrs vaak geen trek hebben om met erfgenamen "opgescheept" te zitten binnen een onderneming.

 

Als je dat zelf wilt uitzoeken zal dat vermoed ik niet meevallen. De aandeelhoudersovereenkomst ligt bij de aandeelhouders en de statuten kun je ook niet zomaar opvragen. Dus medewerking van aandeelhouders lijkt me onontbeerlijk.

 

Je kunt heel veel vinden over aanbiedingsplicht, maar je weet niet of zij dat ook zo hebben afgesproken.

 

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Oke inderdaad, ik begrijp het.

De enige manier om er achter te komen hoe het zit is dus echt bij de aandeelhouders aankloppen, wat ik al vermoede.

 

Zodra ik dan verder info heb kan ik inderdaad pas gaan kijken hoe het verder afgehandeld kan worden tussen vader en zoon.

 

In ieder geval bedankt voor alle info!

 

Gr,

Bjorn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.