Jump to content

Ron D.

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • Gender
    Male
  • Address
    Kipstraat 1d, Rotterdam, 3011RR, Netherlands
  • Company or organization name
    Syntax Advies
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Ik heb sinds deze week ook een Twitter account voor mijn bedrijf aangemaakt. Ik heb zeker niet de verwachting dat mij dat klanten gaat opleveren, maar ik doe het eigenlijk vooral voor de lol en probeer een of twee tweets per dag te plaatsen. Ik doe het verder wel serieus, want je weet tenslotte nooit hoe een koe een haas vangt. En we kunnen als belastingadvieskantoor natuurlijk zeggen dat we verschrikkelijk vooruitstrevend bezig zijn ;) Groeten en veel twitter-succes gewenst, Ron Dissel www.twitter.com/syntaxadvies
  2. Yep. Zelf doelde ik (heel kort) op omzetten van de huidige aandelen in 'cumprefs' met uitgeven van gewone aandelen aan nieuwe aandeelhouder en dan de cumprefs laten inkopen in bijvoorbeeld vijf jaar. Enige eigen investering in beginsel dan 18.000 AK voor de eigen BV. Je ziet ABC4444, mogelijkheden genoeg.
  3. Als de verkoper van de 50% van de aandelen zijn koopsom niet in een keer hoeft te ontvangen of bereid is tot een geleidelijke overname, zijn er mogelijkheden om de aandelen over te nemen zonder dat je hoeft te financieren. Is een te omvangrijk verhaal voor op een forum, maar daar zijn zeker mogelijkheden voor.
  4. Je kunt onderling afspreken dat je, in ieder geval op de werkvloer, alle inbreng hebt die je maar zou wensen. Voor zaken die in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden beslist, en kijk in de statuten van de vennootschap welke dat zijn, zul je met een minderheidspakket inderdaad ook minder inbreng hebben. En neem zeker deel via een eigen vennootschap, zie de reactie van Denarius.
  5. Bjorn, Als er een aanbiedingsplicht geldt, dan geldt die vaak ook in situaties van overlijden en bij een goede overeenkomst zou dan geregeld kunnen zijn dat de achterblijvende echtgenote wel recht heeft op de waarde van de aandelen, maar de aandelen zelf aan de overige aandeelhouders moeten worden aangeboden. Eigenlijk hezelfde verhaal als in mijn vorige bijdrage, omdat acherblijvende aandeelhouedrs vaak geen trek hebben om met erfgenamen "opgescheept" te zitten binnen een onderneming. Als je dat zelf wilt uitzoeken zal dat vermoed ik niet meevallen. De aandeelhoudersovereenkomst ligt bij de aandeelhouders en de statuten kun je ook niet zomaar opvragen. Dus medewerking van aandeelhouders lijkt me onontbeerlijk. Je kunt heel veel vinden over aanbiedingsplicht, maar je weet niet of zij dat ook zo hebben afgesproken.
  6. Het is heel goed mogelijk om mede-aandeelhouders te worden in de werkmaatschappij, zonder dat er sprake is van overgang van vermogen van de ene aandeelhouder naar de andere en dus zonder fiscale afrekening. Als de helft van de aandelen met een waarde van 6 ton zonder enig voorbehoud aan een ander worden overgedaan, dan loop je al gauw tegen heffingen aan natuurlijk, op welk gebied ook, maar dat is echt niet noodzakelijk. De zittende aandeelhouder kan het belang bij het tot nu opgebouwde vermogen helemaal houden en toch een nieuwe aandeelhouder erbij krijgen en voor het overige met die andere aandeelhouder op 50-50 (of andere verhouding) basis zaken gaan doen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen worden bereikt door omzetting van het aandelenkapitaal in cumulatief preferente aandelen, onder gelijktijdige uitkering van gewone aandelen aan zittende en nieuwe aandeelhouder. Je zou dit eens met je belastingadviseur of accountant moeten bespreken, als je die hebt
  7. Hoi Bjorn, Voor de beantwoording van de vraag of een van de andeelhouders zijn aandelen mag overdragen aan zijn zoon, zou je in eerste instantie moeten kijken of er tussen de drie broers een aandeelhoudersovereenkomst is gesloten. Of dat er in de statuten van bijvoorbeeld de tussenholding iets is bepaald over aanbiedingsplichten en dergelijke. Juist om te voorkomen dat bijvoorbeeld de andere twee aandeelhouders "opgescheept" zitten met een ongewenste aandeelhouder (bijvoorbeeld de zoon van de derde aandeelhouder) zou in een aandeelhoudersovereenkomst bijvoorbeeld bepaald kunnen zijn dat in het geval een der aandeelhouders zijn aandelen wil verkopen aan een derde, hij eerst de plicht heeft om de aandelen aan de andere twee aandeelhouders aan te bieden. Zulke afspraken zijn heel standaard en legitiem, dus alvorens je gaat (laten) uitzoeken wat eventuele fiscale en juridische gevolgen zijn, zou je daar eerst even naar moeten kijken. Ron
  8. Normaal gesproken is bij een onderneming in deze vorm van grootte een VOF de meest ideale rechtsvorm. Om daar echt iets over te kunnen zeggen, is de gegeven informatie te algemeen. Ik heb zelf altijd wat moeite als mensen een omslagpunt kunnen noemen wanneer een BV interessant wordt ten opzichte van een VOF. Denarius geeft al aan dat prive-aftrekposten dan van belang zijn, dat is juist, en nog van groter belang is het salaris dat uit de BV gaat worden opgenomen. Het is nogal een verschil als je (overdreven gesteld, de gehele winst van de BV doorstoot als salaris, of bijvoorbeeld slechts het verplichte zakelijke salaris, wat de inspecteurs ook steeds hoger proberen te stellen). In het onderhavige geval is sowieso op voorhand niets over het omslagpunt te zeggen, omdat er geen informatie gegeven is over de hoogte van de winst die al met de andere onderneming wordt behaald... dus tariefmatig wordt het omslagpunt wellicht al veel eerder behaald. Ik kan me overigens voorstellen dat zodra je zaken doet met de VS, je ook eerder voor een BV kiest. Ik las hiervoor al dat het claimrisico niet zo hoog is, dat er niets verkeerds kan gaan. Nee, wellicht niet met het product, maar wel met contractuele verplichtingen met je amerikaanse leveranciers. Claims vanuit de VS zijn over het algemeen, laat ik me zachtjes uitdrukken, wat hoger dan vanuit NL en mocht er zo'n claim komen, dan slaap je de komende jaren lekkerder als je een BV hebt, dan een VOF. De kans op zo'n claim is overigens vooral door de ondernemer zelf in te schatten, lijkt me lastig voor anderen op dit forum.
  9. De bedoeling was dat de maatregelen om de DGA uit de 'loonbelastingsfeer' te halen op 1 januari jongstleden zouden ingaan, maar dat is nu uitgesteld tot 1 januari 2009.
  10. Ik zou een ieder 100% aanraden om een chapter van BNI in je buurt te bezoeken. Het zijn altijd (hele) vroege ochtendsessies, maar wel gericht op het verkrijgen van omzet. Overigens wel met het idee, zoals ik hier al eerder las, dat je lid wordt om te 'geven', maar het 'krijgen' komt dan vanzelf. Maar zeker niet iedereen kan zich in het format vinden en drinken liever in de avond een drankje op een netwerkevenement.
  11. Lijkt me lastig verhaal, de werkzaamheden die je voor je eigen BV gaat uitvoeren zullen als loon worden belast. DGA is, zo werd onlangs bekend, geen ondernemer voor de BTW, dus het aangaan van een fiscale eenheid voor de BTW kan niet meer.
  12. Helemaal mee eens. Twee BV's is over het algemeen aan te raden. Niet alleen om de redenen die jij schetst, maar zeker ook in het geval van meerdere aandeelhouders, kan in het geval ieder over een eigen holding beschikt, een individuelere dividendpolitiek worden gevoerd. Verschillende aandeelhouders kunnen verschillende behoeften hebben kwa benodigde besteedbare inkomens en dat is met holdings beter te realiseren. Andere nadelen van het hebben van slechts één BV is dat op het moment dat je zaken uit de risicosfeer wilt halen, je dividend naar privé moet uitkeren en dat kost je direct 25%. Heb je een holding, kun je het naar je holding uitkeren, onder de deelnemingsvrijstelling, 0%. Mocht je op een gegeven moment je onderneming willen verkopen en je hebt maar één BV, ben je over de meerwaarde 25% verschuldigd, met een holding wederom deelnemingsvrijstelling, 0% belastingheffing en pas aan de fiscus afdragen als je vanuit je holding uitkeringen gaat doen. Als je het standpunt huldigt dat een holdingstructuur alleen een feest is voor juristen, accountants, fiscalisten en notarissen, dan loop je kans dat jejezelf financiee; flink te kort doet of gaat doen. De opzet van de juiste bedrijfsstructuur is overigens maatwerk vind ik, je moet daarin niet zelf gaan vogelen, maar deskundig advies inwinnen. Uiteindelijk betaalt zich dat altijd terug.
  13. Ondanks dat je samen hebt afgesproken alles op basis van 50-50 te delen, is het gewoon mogelijk om allebei verschillende privé-opnames te doen. Als je dat samen afspreekt, heb je aan het eind van het jaar verschillende kapitaalrekeningen, maar dat doet niet af aan het feit dat alles 50-50 is gedeeld. Los daarvan, en het is een beetje achteraf praten, hadden jullie over de hoogte van de maandelijkse privé-opnamen vooraf afspraken kunnen maken en in een VOF-overeenkomst kunnen vastleggen. Dan waren deze írritaties' wellicht voorkomen. Want het is altijd zonde als een samenwerking onder druk komt te staan door dergelijke zaken.
  14. Het belangrijkste gevolg is eigenlijk alleen dat je geen maandelijkse afdracht aan loonheffingen hoeft te doen. Salaris blijft nog steeds salaris, alleen houdt je houdster BV geen loonbelasting in, maar mag je aan het eind van het jaar via de aangifte IB met de belastingdienst afrekenen. Als DGA zul je een schatting moeten doen van je inkomen, je kunt er dus vanuit gaan dat de fiscus je een voorlopige aanslag oplegt, die je in maandelijkse termijnen kunt betalen. Het zou een vermindering van administratieve lasten moeten betekenen, financieel voordeel is er om die reden nauwelijks bij.
  15. Natalie, de inbrengakte is de akte van de notaris op basis waarvan je onderneming wordt ingebracht/omgezet in een BV. De accountantsverklaring is de verklaring van de accountant waarin staat dat de waarde van je eenmanszaak tenminste bedraagt het bedrag van de stortingsplicht (18.000). Het gaat daarbij om het moment waarop de BV civieljuridisch bij de notaris wordt opgericht. Dat mag slechts gebeuren op basis van cijfers van je onderneming die niet ouder zijn dan 5 maanden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept