• 0

Mill 7 Jaarafsluiting: Hoe resultaat in balans inbouwen

Hallo allen,

 

Ik heb een eenmanszaak die kleinschalig aan webontwikkeling doet. Ook heb ik wat inkomen uit Google Adsense advertenties. Om niet te veel op kosten te komen gebruik ik de gratis boekhoudsoftware Mill7. Ik kan me helaas niet veroorloven om een supportabonnement van Mill7 te nemen. Ik heb mijn boekhouding daarom op eigen inzicht ingevoerd (HL.nl bedankt :)) en ik heb het eerste jaar er nu ook goed inzitten...

 

Maar nu mijn vraag; de overgang naar het nieuwe jaar, en meer specifiek de manier waarop ik het resultaat uit jaar 1 overneem in de beginbalans van jaar 2 ... Ik weet dat je via een memoriaalboeking op 31-12 in jaar 1 het resultaat van dat jaar zou moeten 'overhevelen' naar de balans (rekening 'Bedrijfskapitaal' o.i.d.), zodat je in het nieuwe jaar met een bijgewerkte balans en een maagdelijke W&V-rekening op nul begint. Da's volgens mij de theorie...

 

Stel dat ik aan het einde van jaar 1 een saldo van €100 aan de creditkant van de W&V-rekening heb (winst)... Ik heb de indruk dat ik net iets niet begrijp aan het programma, want ik krijg dit jaarresultaat niet naar de balans. Het gevolg is dat ik, wanneer ik de boekhouding voor jaar 2 laat aanmaken (endbalans wordt beginbalans), ik in jaar 2, beginbalans, een post ter grootte van €100 credit op de grootboekrek. '2300 Verschillenrekening' krijg.

 

Als ik beredeneer hoe ik jaar 1 'netjes' zou moeten afsluiten, zou het een memoriaalboeking moeten worden in de vorm:

 

(W&V rekening X) €100

Aan Bedrijfskapitaal €100

 

Echter, ik weet niet of dit in Mill7 zo voorzien is. Het kan ook heel goed zijn dat mij boekhoudkundige kennis te beperkt is en daar de schoen wringt... :-[

 

Lang verhaal (misschien beetje warrig), maar mijn vraag is eigenlijk: Kent iemand een manier om in Mill7 het jaar 1 mooi af te sluiten zodat ik niet met een post 'Verschillenrekening' wordt opgescheept terwijl ik eigenlijk een post Bedrijfskapitaal wil zien op de beginbalans jaar 2? Is er een speciale W&V-rekening X die ik gebruik in de afsluitende resultaatboeking? Of is de Verschillenrekeing WEL de gebruikelijke manier om een resultaat over te hevelen naar een volgend boekjaar in Mill7?

 

Vast hartstikke bedankt voor iedere reactie, hoe 'wreed' ook!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pablo,

 

Kijk even in de helpfunctie bij Jaarovergang. Je moet een nieuw boekjaar aanmaken. Als het saldoresultaat niet automatisch wordt overgeboekt naar Kapitaal kun je die boeking zelf handmatig maken. Voeg eventueel een grootboekrekening 9999 Winst boekjaar in en boek dan (in geval van winst)

 

9999 Winst boekjaar

Aan 0.... Kapitaal

 

Daarna zijn alle rekeningen < 4000 in evenwicht en kun je jaarovergang doen.

 

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Ik heb inderdaad de rekening 9999 aangemaakt en de boeking gedaan zoals aanbevolen. Daarmee tonen mijn balans en W&V-rekening saldo 0, en ben ik ook het bedrag op de Verschillenrekening kwijt in de beginbalans van het tweede jaar.

 

Fijn om te zien dat ik op het goede spoor zat, alleen ontbrak de kennis om die laatste boeking te doen en het jaar echt in balans af te sluiten. Ik dacht dat Mill7 een soort 'magische' grootboekrekening kende om het resultaat vanaf te boeken maar dat was dus te ver doorgedacht.

 

Ik heb nog wel een vraagje over de omgang met de rekening prive maar die zal ik in een nieuwe post doen.

 

Hartstikke bedankt voor je (razendsnelle) reactie!

 

Patrick

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.