• 0

Win-win: werklozen doen stage bij technostarters

Er zijn al diverse constructies waarbij actieve werklozen en/of gewone freelancers bij kleinbedrijf kunnen worden ingezet zonder dat er ook maar schijn is van dienstverband (met sozawe en fiscus afegekaart). Zou je behoefte hebben aan een dergelijke hulp?

 

Voordelen: evt. veel goedkoper dan uitzendbureau, hogere kwaliteit freelancers dan arbeidsbureau, jij kunt bepalen: deze week 1, die week 3 en die week 2 dagen.....je hebt zoveel minder risico dan als je iemand vast aanneemt (ziekte, onwerkbare situatie, slecht functioneren, zwangerschap etc.)

 

Nadelen: ????

 

Stem op de poll en licht het met een argumentatie toe!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Klinkt als Melkertbanen .... en daar is toendertijd toch een salarisformule op bedacht ...

 

***quote

Door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontworpen banen die dienen om langdurig werklozen weer in het arbeidsproces op te nemen. Men dient voor minimaal 16 uur beschikbaar te zijn en verdient het minimumloon met een eventuele opslag van maximaal 20%.

***unquote

 

Of zie ik dat nu verkeerd ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Melkertbanen: nee, het gaat hier om HBO/ac. mensen die dan via stage als vrijwilliger goede werkervaring opdoen en positief geïnfecteerd worden door ondernemersgeest van de ondernemer. Tegenwoordig zijn er heel veel zeer goede 'nieuwe werklozen' namelijk. Zij zouden de vrijwilligersvergoeding vangen voor een stage, het bedrijfje zou 500-750 euro vragen per maand voor de bemiddeling/begeleiding.

 

Opvallend in bovenstaande poll is dat jullie zeggen: prijs maakt niet uit! Kwaliteit moet goed zijn.

 

Ik ben benieuwd naar nog meer meningen en zeker stemmen, want dit onderwerp zal heel belangrijk worden in de huidige recessie!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Melkertbanen: nee, het gaat hier om HBO/ac.

Dat begreep ik indeed. Maar ik vond het vergelijkbaar met Melkert, die een positieve injectie wilde geven aan werklozen (inderdaad op een ander nivo).

En dat is toch wat jij hiermee ook bedoelt (maar dan op een hoger nivo) en wellicht via een andere vergoedingsconstructie?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Yes, ik bedoel een positieve injectie zoals Melkertbanen!

 

Belangrijk verschil vind ik echter:

- q.q. zinvol werk, want een zelfstandig ondernemer zal nooit iemand zinloos werk laten uitvoeren

- voor hoger opgeleiden

- geen gebruikmaking subsidie, maw geen staatslasten. Behoud van uitkering, en daarnaast vrijwilligersvergoeding - dat is wat de actief werkzoekende krijgt!

- en voor de werkgever is zo een stage niet alleen van veel hogere kwaliteit dan een Melkertbaan, maar ook veel goedkoper!

 

Ik ben benieuwd naar meer reacties, om te kijken of uitwerking idee in de politiek loont!

 

Philippe Blankert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

geen staatslasten. Behoud van uitkering, en daarnaast vrijwilligersvergoeding

Deze begrijp ik niet helemaal ... behoud van uitkering !!?!! ... Uiterkeringen drukken sowie behoorlijk op de staatskas toch?

Dus je mag naast je uitkering een bijbaantje hebben?

Ben ik aan het miepen en moet ik :-X

Of bedoel je hiermee dat het "loon" wat je van de geïnteresseerde ondernemer krijgt waar je stage loopt in mindering wordt gebracht op de uitkering? Dan heb je denk ik eerder een win-win-situatie toch? Ook voor de staat namelijk en dus politiek aantrekkelijk.

 

De voordelen voor de werkgever zie ik zekers wél, denk dat die er alleen maar voordeel mee behalen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Kermie,

 

Goede vraag. Ik ben het iemand een constructie aan het rondmaken dat de werklozen het geld naast hun uitkering mogen houden! Doel is dat de werklozen niet achter de geraniums blijven, maar aangesloten worden op het arbeidsproces, zich nuttig voelen, goede ervaringen opdoen etc. Zij zullen altijd een 06 bij zich hebben waarmee ze onmiddellijk oproepbaar en beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Ook solliciteren ze in die periode. Maar las je nu kijkt wat de ratio vacancies/unemployed is, en onze Beverdige curve (y-as: ratio vacancies/unemploment rate, x-as: unemployment rate) dan zie je dat die veel te veel naar rechts schuift - dus onnodige structurele werkloosheid door slechte werking van de abreidsmarkt.

 

Door werklozen te verbieden zich ervoor in te zetten raken ze alleen maar verder in de put. Met zijn allen zijn zij kansloos, er zijn zoveel meer werklozen (en WAO-ers, tel die ook maar mee!) dan vacatures.

 

Win-win situatie: als de werklozen tegen laag-bij tarief zich nuttig kunnen voelen, erbij kunnen klussen etc. Dit tarief zal niet zop hoog zijn als een vaste baan normaliter voor hun is, dus financiele prikkel blijft. Maar het is onzin goede actief willende werklozen van de maatschappij te isoleren en zelfs (onmenselijk) te straffen met 'gij zult totaal niet werken of gij zult een volledige vaste baan hebben'. Vernietiging van de mens, en onbenut laten van het enorme werkpotentieel dat zelfstandige ondernemers bieden.

 

 

Philippe - www.ikwilwerken.nl

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Tsja ... ik begrijp je insteek. Verbieden is ook onzin! Maar het extra geld wat je verdient naast je uitkering geheel behouden vind ik beslist niet terecht! Dat zou lekker zijn zeg "u heeft geen werk voor me, maar een ondernemer wil mij voor weinig in dienst nemen, zodra U (cwi) een baantje voor mij hebt ben ik mobiel bereikbaar. Natuurlijk zal ik tussen neus en lippen door (ben immers zinnig bezig) ook blijven solliciteren. Vriendelijke groet Kermie" ???

 

Philippe ... ik zie je al >:( maar ik ventileer dit zeer zwart/wit en zal er vast wel iets positiefs over te melden zijn. Maar niet IMHO !

 

Even een positiever voorbeeld ... hypotetisch gezien ... als ik werkloos ben en me nutteloos voel, dan zou ik het dus niet erg vinden als de inkomsten (hoe weinig dit ook moge zijn) van mijn "bijbaantje" in korting worden gebracht op mijn uitkering.

Of geeft dit net niet de financiële prikkel die werklozen wensen? Want wat is hier van belang "ik voel me nutteloos en wil iets zinnigs te doen hebben wat bij mijn studie past" óf "ik voel me nutteloos en heb naast mijn uitkering een financiële prikkel nodig" ?

 

Op zich vind ik je idee "stageplaats voor hoogopgeleide werklozen" een goed idee! Normaliter worden stageplaatsen alleen maar goedgevonden in het "leren ondernemen" (dus tijdens je studie - for as far as I know).

Maar ik denk nl. dat als je dit politiek wilt bespreken dat het voor hen ook een prikkel moet hebben! Dus .... dat je in je constructie voor beide partijen tot een win-win-situatie komt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.