• 0

Persoonlijk faillissement van een aandeelhouder

Ik stond op het punt een advocaat te bellen om hem de vraag te stellen wat de gevolgen zijn voor een B.V. als een van de aandeelhouders, die als privépersoon deelneemt, persoonlijk failliet gaat. Ik heb zoiets in mijn al redelijk lange carriere nog niet meegemaakt, maar voorzie dat het binnenkort zou kunnen gebeuren bij een van de bedrijven waarin ik participeer.

Daar er op dit forum een aantal juristen actief is en het antwoord ook voor anderen wellicht nuttig kan zijn, stel ik de vraag toch maar eerst hier op het forum.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In je overeenkomst staat waarschijnlijk (cq. hopelijk) wat er moet gebeuren als deze situatie zich voordoet. Meestal iets betreft dat de aandelen eerst aangeboden moeten worden aan de overige aandeelhouders e.d. Wat ben je dus overeengekomen?

 

Is de structuur verder 2 aandeelhouders waarvan 1 uit een personal holding en 1 privé? Of zijn er meer aandeelhouders? Hoe groot is verder het aandeel?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn vier andeelhouders, waarvan slecht één vanuit privé. Dat is wel de aandeelhouder met een meerderheidsbelang (51%).

 

Ik neem aan dat een curator in dat geval conform de aanbiedingsplicht die is vastgelegd in de statuten, de aandelen zal aanbieden aan de overige aandeelhouders. Mijn zorg is de waardering van de aandelen. Tegelijkertijd weet ik dat curatoren, als zij merken dat er weinig te halen valt, niet al teveel moeite doen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, over de waardering is niets vastgelegd. Ik eis dat meestal wel voordat ik instap, maar heb dat in dit geval niet gedaan. Dat houdt mede verband met de geringe omvang van mijn belang en van de investering.

 

Het valt mij nu op dat ik voor het hier aankaarten van dit onderwerp een kneus heb gekregen. Laat me duidelijk wezen: ik heb het onderwerp niet hier aangekaart om advieskosten te besparen, mocht degene die de kneus heeft uitgedeeld dat denken. Het leek mij een nuttig onderwerp voor velen. Als het een reden is voor een kneus, dan zij het maar zo.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er zijn vier andeelhouders, waarvan slecht één vanuit privé. Dat is wel de aandeelhouder met een meerderheidsbelang (51%).

 

Ik neem aan dat een curator in dat geval conform de aanbiedingsplicht die is vastgelegd in de statuten, de aandelen zal aanbieden aan de overige aandeelhouders. Mijn zorg is de waardering van de aandelen. Tegelijkertijd weet ik dat curatoren, als zij merken dat er weinig te halen valt, niet al teveel moeite doen.

Daar komt nog bij dat de R-C voor dit soort transacties toestemming dient te geven. De R-C zal daarbij in het oog houden dat een regeling beter is dan een procedure, omdat een procedure over waardering van aandelen erg lang kan duren, vanwege deskundigenberichten, getuigenverhoren en meer van dat soort zaken.

 

Het is imho verstandig om wanneer deze situatie zich voordoet, direct met de curator in overleg te treden en daarbij direct al een waardebepaling op tafel te leggen (waarbij er uiteraard rekening mee is gehouden dat het persoonlijke faillissement van de DGA ten koste van een grote hoeveelheid goodwill is gegaan).

 

Ik kan me voorstellen dat ook de curator het toejuicht wanneer persoon in kwestie in loondienst van de BV kan blijven, zodat er ook wat inkomen is en dat is, indien het een optie is, je wisselgeld in de onderhandelingen met de curator.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.