Ik ben een startende ondernemer met een eenmanszaak (kvk ingeschreven)
Volgende senario:
Canadese onderneming verkoopt een product waarbij ik als tussenpersoon in nederland ook potentiele klanten over de hele wereld adviseer omtrent alle mogelijkheden omtrent deze producten met daarnaast ook de bedoeling om tot overeenstemming te komen met deze klant om tot aankoop van deze producten van deze Canadese onderneming over te gaan. Zodra de aankoop door de klant is bevestigd ontvang ik van het Canadese bedrijf een provisie over deze aankoop. Ik stuur deze Canadese onderneming hiervan een maandelijkse factuur over alle afgesloten verkopen.
Deze adviezen vinden plaats via email/telefoon of op locatie van de klant.
Via de KvK kreeg ik het advies, nadat iedereen bij de KvK er over nagedacht had, dat ik voor deze factuur het 0% tarief mag hanteren naar de Canadese Onderneming.
Buiten de tijd van de advisering en contacten met de klant besteed ik ook tijd in onderzoek, testen en reizen. Gemiddeld zal dit uitkomen op een 3 uur per dag.
Buiten deze bovenstaande werkzaamheden wordt ik ook door het Canadese bedrijf gevraagd om de producten waneer verkocht of door hun of door mijzelf op locatie bij de klant te installeren danwel assembleren.
De klant betaald het Canadese bedrijf het volledige bedrag inclusief de installatie/assembleren ect op locatie van de klant ( die over de hele wereld kan zitten)
Als eenmaal het product op locatie is ga ik naar deze klant toe om het product te installeren. Ik wordt ingehuurd door het Canadese bedrijf en niet door de klant zelf.
Voor deze installatie/assemblage wordt ik betaald op uur basis. Ik zend wederom na dat deze werkzaamheden zijn gedaan het Canadese bedrijf een factuur met de gewerkte uren, reiskosten en verblijfskosten ( welke ik eerst zelf heb betaald) Ook deze factuur zal met 0% BTW worden belast.
Als laatste is het ook mogelijk dat ik met de klant zelf de afspraak maak om op locatie deze producten te installeren. In dit geval zal ik de klant rechtstreeks facturen en indien deze klant niet in Nederland gevestigd is zal ook deze klant met 0% BTW worden belast.
Voor alle werkzaamheden die ik doe zal ik ook zelf producten moeten aanschaffen die of worden gebruikt bij de installatie of wel dat ze nodig zijn om onderzoek of testen te kunnen doen wat weer bij kan dragen aan een meer gespecialiseerde advisering voor een verkoop.
Van de aangeschafte producten kan ik via de OB dan weer de BTW als voorbelasting afhalen.
Bij elkaar opgeteld zouden mijn jaarlijkse uren inclusief alle reizen, wachten, onderzoek en test uren boven de 1225 komen.
De vraag is nu bovenstaande klopt en of ik ook via deze berekeningen in aanmerking zou kunnen komen voor zelfstandige aftrek en starters aftrek of dat de uren welke ik maak voor al deze werkzaamheden niet zo gezien worden via de belastingdienst. Daarnaast is ook de vraag hoe je precies dit soort uren welke niet direct altijd zichtbaar zijn kunt verantwoorden. ( denk hierbij aan de email tijd, telefoongesprekken, vliegreizen ect.) De provisie is aantoonbaar daar er een factuur tegenover staat en ook alle op locatie gedaande werkzaamheden zijn via de agenda allemaal terug te vinden.
Daar bovenstaande verhaal voor zowel de kvk als voor de belasting niet geheel duidelijk is en ik hier ook steeds andere antwoorden krijg vraag ik mij af hoe mensen ( die misschien een soortgelijke situatie hebben) hier soms antwoorden voor hebben. Ik weet ook niet of de gemiddelde accountant zo'n situatie als hier beschreven ook zou kunnen verwerken zonder dat er enorme rekeningen komen voor alle tijd die er nodig is om het allemaal eerst uit te zoeken.
Ik weet ook niet of ik in aanmerking kom voor een VAR en of dat ook verstandig is..
Ik ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die in zo'n situatie zitten en hoe zij hier mee omgaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bwr014
bwr014
Ik ben een startende ondernemer met een eenmanszaak (kvk ingeschreven)
Volgende senario:
Canadese onderneming verkoopt een product waarbij ik als tussenpersoon in nederland ook potentiele klanten over de hele wereld adviseer omtrent alle mogelijkheden omtrent deze producten met daarnaast ook de bedoeling om tot overeenstemming te komen met deze klant om tot aankoop van deze producten van deze Canadese onderneming over te gaan. Zodra de aankoop door de klant is bevestigd ontvang ik van het Canadese bedrijf een provisie over deze aankoop. Ik stuur deze Canadese onderneming hiervan een maandelijkse factuur over alle afgesloten verkopen.
Deze adviezen vinden plaats via email/telefoon of op locatie van de klant.
Via de KvK kreeg ik het advies, nadat iedereen bij de KvK er over nagedacht had, dat ik voor deze factuur het 0% tarief mag hanteren naar de Canadese Onderneming.
Buiten de tijd van de advisering en contacten met de klant besteed ik ook tijd in onderzoek, testen en reizen. Gemiddeld zal dit uitkomen op een 3 uur per dag.
Buiten deze bovenstaande werkzaamheden wordt ik ook door het Canadese bedrijf gevraagd om de producten waneer verkocht of door hun of door mijzelf op locatie bij de klant te installeren danwel assembleren.
De klant betaald het Canadese bedrijf het volledige bedrag inclusief de installatie/assembleren ect op locatie van de klant ( die over de hele wereld kan zitten)
Als eenmaal het product op locatie is ga ik naar deze klant toe om het product te installeren. Ik wordt ingehuurd door het Canadese bedrijf en niet door de klant zelf.
Voor deze installatie/assemblage wordt ik betaald op uur basis. Ik zend wederom na dat deze werkzaamheden zijn gedaan het Canadese bedrijf een factuur met de gewerkte uren, reiskosten en verblijfskosten ( welke ik eerst zelf heb betaald) Ook deze factuur zal met 0% BTW worden belast.
Als laatste is het ook mogelijk dat ik met de klant zelf de afspraak maak om op locatie deze producten te installeren. In dit geval zal ik de klant rechtstreeks facturen en indien deze klant niet in Nederland gevestigd is zal ook deze klant met 0% BTW worden belast.
Voor alle werkzaamheden die ik doe zal ik ook zelf producten moeten aanschaffen die of worden gebruikt bij de installatie of wel dat ze nodig zijn om onderzoek of testen te kunnen doen wat weer bij kan dragen aan een meer gespecialiseerde advisering voor een verkoop.
Van de aangeschafte producten kan ik via de OB dan weer de BTW als voorbelasting afhalen.
Bij elkaar opgeteld zouden mijn jaarlijkse uren inclusief alle reizen, wachten, onderzoek en test uren boven de 1225 komen.
De vraag is nu bovenstaande klopt en of ik ook via deze berekeningen in aanmerking zou kunnen komen voor zelfstandige aftrek en starters aftrek of dat de uren welke ik maak voor al deze werkzaamheden niet zo gezien worden via de belastingdienst. Daarnaast is ook de vraag hoe je precies dit soort uren welke niet direct altijd zichtbaar zijn kunt verantwoorden. ( denk hierbij aan de email tijd, telefoongesprekken, vliegreizen ect.) De provisie is aantoonbaar daar er een factuur tegenover staat en ook alle op locatie gedaande werkzaamheden zijn via de agenda allemaal terug te vinden.
Daar bovenstaande verhaal voor zowel de kvk als voor de belasting niet geheel duidelijk is en ik hier ook steeds andere antwoorden krijg vraag ik mij af hoe mensen ( die misschien een soortgelijke situatie hebben) hier soms antwoorden voor hebben. Ik weet ook niet of de gemiddelde accountant zo'n situatie als hier beschreven ook zou kunnen verwerken zonder dat er enorme rekeningen komen voor alle tijd die er nodig is om het allemaal eerst uit te zoeken.
Ik weet ook niet of ik in aanmerking kom voor een VAR en of dat ook verstandig is..
Ik ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die in zo'n situatie zitten en hoe zij hier mee omgaan.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
FM
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15312-zelfst-consultant-voor-canadees-bedrijf-tips-oa-over-var-en-belasting/Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag