• 0

Uitkoopsom op de balans?

Ik heb een vraag over het 'boeken' van de uittreding van een vennoot. Een vennoot is in 2007 uit het bedrijf gestapt. Hiervoor zijn we naar een accountant gestapt die een uitkoopsom heeft berekend.

 

De uitkoopsom is lager dan het bedrag waarmee hij op de balans stond. Dit was door de acccountant zo berekend in verband met het door mij overnemen van de lopende verplichtingen.

 

Nu is mijn vraag, hoe zet ik dit op de balans. Want zijn kapitaal gaat naar beneden met 20.000, hier komt een soort schuld van 12.000 voor in de plaats. Maar waar plaats ik die 8.000? Het is 8.000 aan kapitaal dat ineens weg is.Hoe moet ik dat dus op de balans weergeven?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt van de aard van de overgenomen verplichtingen af.

 

Als het korte termijn verplichtingen betreft die nog dit jaar in d resultatenrekening zullen verdwijnen dan kan je de 8.000 als incidentele bate opnemen in de resultatenrekening.

 

Als het lange termijn verplichtingen betreft kan je de post opnemen als een voorziening overgenomen verplichtingen en deze voorziening vrij laten vallen naar rato van het vrijvallen van de verplichtingen.

 

Je zult dus, anders gezegd, moeten zoeken naar het in dezelfde periode opnemen van de vermindering van de verplichtingen en de vrijval van het verkregen voordeel bij uittreding van de collega.

 

 

John

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Het zijn inderdaad lange termijn verplichtingen. Met andere woorden ik zet het op de balans zoals het is? Voorziening overgenomen verplichtingen. Ik begrijp alleen het laatste deel van je bericht niet.

 

Je zult dus, anders gezegd, moeten zoeken naar het in dezelfde periode opnemen van de vermindering van de verplichtingen en de vrijval van het verkregen voordeel bij uittreding van de collega.

 

Wil dit zeggen dat ik op dit bedrag moet afschrijven naar gelang de verplichtingen afnemen? Maar waar laat ik dat dan, waar boek ik dat tegen weg?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad boek je de voorziening dan in de loop van de komende jaren leeg naar de resultatenrekening (winst).

 

Het kan zijn dat de verplichtingen worden omgezet in lasten. Als je de voorziening in gelijke mate leegboekt staan beide posten dus tegenover elkaar. De algemene regel is dat baten en lasten moeten voorkomen in de periode dat ze zich manifesteren en dat bij elkaar behorende baten en lasten in dezelfde periode worden verantwoord.

 

Het kan ook zijn dat de verplichtingen door het verstrijken van de tijd vervallen zonder dat ze terug te vinden zijn in de resultatenrekening. Dat hangt immers geheel af van het soort verplichting. In dat geval blijft alleen het voordelige resultaat van het vrijgevallen deel van de voorziening over.

 

Je hebt immers, hoe je het wendt of keert een premie gekregen voor (eventuele) langlopende verplichtingen. Reden waarom de uitgetreden partner minder heeft gekregen dan zijn rechtmatig kapitaal (incl. eventueel winstsaldo van voorgaande jaren).

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.