Jump to content

Gert Zichem

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Gert
  • Last name
    Zichem
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Rotterdam
  1. Hartelijk dank voor de reacties. Ik hou het dan hier bij en zal dit opsturen. Als ze nog aanvullende gegevens nodig hebben, kunnen ze hier altijd om vragen natuurlijk. Nogmaals dank!
  2. Dat helpt natuurlijk wel, ;) Het is voor een prive hypotheekaanvraag. De hypotheek wordt in eerste instantie afgesloten met het inkomen van mijn vrouw. Het huis dat wij op het oog hebben ligt echter net iets boven budget, vandaar de wens om een klein deel van mijn inkomen mee te rekenen. Ik heb gesproken met de bank waar ik ook mijn zakelijke rekening heb lopen. De opgemaakte jaarrekening is in principe goed, maar zij willen van mij als aanvulling nog een prognose 2008 ontvangen. Deze heb ik nog niet eerder opgesteld vandaar de vraag wat ik hier precies in moet zetten. Tot nu toe heb ik het volgende: - Introductie; de organisatie - Producten en verkoopresultaten - Verkoop 2008 ten opzichte van 2007 - Toelichting op het ontstaan van de groei - Gerealiseerde en te verwachten winst en verliesrekening - Toekomstplannen
  3. Ik moet voor 2008 een bedrijfsprognose opstellen. Nu is mijn vraag wat moet hier precies in staan. Uiteraard de winst/verliesrekening. Maar zijn er nog dingen waar ik aan moet denken en heeft iemand wellicht een voorbeeld? Bij voorbaat dank.
  4. Dank voor je reactie. Het zijn inderdaad lange termijn verplichtingen. Met andere woorden ik zet het op de balans zoals het is? Voorziening overgenomen verplichtingen. Ik begrijp alleen het laatste deel van je bericht niet. Wil dit zeggen dat ik op dit bedrag moet afschrijven naar gelang de verplichtingen afnemen? Maar waar laat ik dat dan, waar boek ik dat tegen weg?
  5. Ik heb een vraag over het 'boeken' van de uittreding van een vennoot. Een vennoot is in 2007 uit het bedrijf gestapt. Hiervoor zijn we naar een accountant gestapt die een uitkoopsom heeft berekend. De uitkoopsom is lager dan het bedrag waarmee hij op de balans stond. Dit was door de acccountant zo berekend in verband met het door mij overnemen van de lopende verplichtingen. Nu is mijn vraag, hoe zet ik dit op de balans. Want zijn kapitaal gaat naar beneden met 20.000, hier komt een soort schuld van 12.000 voor in de plaats. Maar waar plaats ik die 8.000? Het is 8.000 aan kapitaal dat ineens weg is.Hoe moet ik dat dus op de balans weergeven? Bij voorbaat dank voor de reacties!
  6. Dit is al een punt dat niet te bepalen is door naar de cijfers te kijken. Het gaat inderdaad om het uitkopen van een vennoot. Wij moeten bepalen wat de onderneming waard is, dit is een lastig punt aangezien we het hier niet helemaal over eens zijn. Ik heb inmiddels met een accountant gesproken die hierin gespecialiseerd is en we hebben een vast bedrag afgesproken voor het berekenen van 'de waarde' van de onderneming en dus ook de goodwill. Bedankt voor de reacties.
  7. Dank voor de reacties! Het is me nu een stuk duidelijker. Gert
  8. Wanneer ik een accountant vraag de goodwill te berekenen en ik lever hiervoor een duidelijk overzicht met alle cijfers aan met jaarrekeningen etc. Waar zou ik ongeveer op moeten rekenen wat betreft kosten voor de accountant? Het is denk ik een eenvoudig vraagstuk. Het bedrijf bestaat +/- 1 1/2 jaar. alvast bedankt
  9. Ik heb drie vragen over de beeindiging van een vof. 1) Mijn vennoot zal uitstappen en ik zal het bedrijf als eenmanszaak voortzetten. Nu staat mijn vennoot plus op de balans en ik heb een min bedrag. Hoe wordt dit bij de afrekening verwerkt? Moet mijn balans nu ook op plus komen te staan voor afsluiting? Of is het puur dat de uittredende vennoot recht heeft op het bedrag waarvoor hij op de balans staat. Heeft mijn kapitaal er uberhaupt iets mee te maken? 2) Als er een winstverdeling van 40/60 is. En op de balans staan investeringen van derden, die ik als schuld zal overnemen. Hoe worden deze verdeeld? Is dit conform de 40/60 winstverdeling, of worden deze schulden gewoon verdeeld over de vennoten? 3) Er is ongeveer een jaar geleden diverse kantoormachines aangeschaft. Deze staan niet meer op de balans omdat de boekhouder deze (zo blijkt) in één keer heeft afgeschreven. Ik weet zelf niet in hoeverre dit juist is. Maar nu wil mijn vennoot een aantal machines houden. Hoe verrekenen we dit, aangezien ze niet als activa op de balans staan? Moet hiervoor de huidige waarde berekend worden en dit van zijn ‘tegoed’ afgetrokken worden? Voor de duidelijkheid, er is een vennootschapsovereenkomst waarin staat dat de machines eigendom zijn van de voortzettende vennoot, en dat ik ook het bedrijf mag voortzetten. (aangezien ik het bedrijf eerder ben gestart, mijn vennoot is later toegetreden). Hier zijn dus duidelijke afspraken over en vastgelegd in een uitgebreid vennootschapscontract. Wat betreft een goodwill berekening zijn we in gesprek met een accountant. Dit staat (voor nu) even los van deze vragen. Het zou me enorm helpen als iemand hier antwoord op heeft. Alvast bedankt voor de moeite.
  10. Om mijn vraag helder te krijgen, moet ik een stukje geschiedenis geven. Ik ben de afgelopen acht jaar bezig geweest met het uitwerken van een bedrijfsplan voor een specifieke dienst/product. Ik wist dat ik iets nieuws in handen had, maar kreeg pas 1 ½ jaar geleden de moed om mijn baan op te zeggen en ervoor te gaan. Ik heb het product volledig uitgewerkt en stond op het punt om een investeerder/financier te zoeken (voor een kleine € 25.000) om productie te kunnen draaien. Na een half jaar kwam een vriend met het voorstel om bij mij in het bedrijf te stappen en gezamenlijk verder te gaan. Aangezien ik zeer onder de indruk was van zijn loopbaan. En ik meende dat hij ook ondernemerskwaliteiten had, ben ik ervoor gegaan. Wij hebben de eenmanszaak omgezet naar een vof en hij heeft een klein bedrag geïnvesteerd. Met nog een investering van een goede vriend van mij, zijn we samen verder gegaan. We hebben een vennootschapscontract opgesteld waarin staat dat het product/dienst mijn eigendom blijft. Mocht de VOF beëindigd worden, dan heb ik het recht om deze voort te zetten. De vennootschapsovereenkomst is door een bedrijfsjurist opgesteld. Hij had veel plannen en ideeën en het klonk allemaal veelbelovend. Helaas bleek na een half jaar dat veel van de ideeën en plannen ook niet meer dan dit waren. Hij ondernam geen initiatief en wachtte af tot ik actie ondernam en hem opdrachten gaf om iets te doen. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een grote fout heb begaan. Ik moet hem continu ‘achter de broek zitten’ om iets gedaan te krijgen. Hij komt afspraken niet na en nu blijkt ook dat hij zijn drukke privé agenda voorrang geeft. 1 ½ maand terug heb ik hem gezegd dat ik de vof wil beëindigen. Hij heeft mij in het gesprek gezegd dat hij van mening is dat we het bedrijf samen hebben opgebouwd en dat hij nog een kans verdient. We hebben besloten het nog één kans te geven en over vijf maanden te evalueren hoe het is gegaan. (met uiteraard tussentijdse evaluaties) Helaas moet ik na 1 ½ maand al constateren dat het echt niet langer gaat. Door zijn drukke privé agenda en externe opdrachten doet hij de afgelopen twee maanden helemaal niets meer voor het bedrijf. Nog even voor alle duidelijkheid. Hij heeft zich niet in het bedrijf ‘ingekocht’. Wij hebben in het afgelopen jaar nog geen winst behaald. We hebben het afgelopen jaar voornamelijk gewerkt aan de vormgeving en uitstraling van het bedrijf. We gaan in het komende jaar (met het product/dienst dat ik al eerder heb gemaakt) wel een minimale winst halen. Uiteraard ben ik bereid om de lease van de kantoorapparatuur over te nemen, samen met de schuld aan de investeerder. Daarnaast wil ik ook vanuit de komende opbrengsten zijn investering terugbetalen. Kan ik nu beslissen de VOF naar een eenmanszaak om te zetten, moet hiervoor de VOF worden beëindigd en ik opnieuw een bedrijf starten? Wat brengt dit voor (fiscale) gevolgen met zich mee? Ik heb al wel het een en ander gelezen over minimaal drie jaar werkzaam te moeten zijn om in aanmerking te komen voor ‘geruisloze doorschuiving’. Maar is dit ook van toepassing als er nog geen sprake is van winst? En zijn er nog andere zaken waarbij ik stil moet staan? Alvast bedankt. Gert
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept