• 0

Iemand inhuren voor het geven van cursussen

Hallo,

 

Ik heb sinds een jaar een bedrijf in computerservice en netwerken, aan huis en mkb. Nu heb ik veel particulieren die vragen naar computercursussen. Ik ben bezig het een en ander zelf te organiseren, ruimte is beschikbaar, lesmateriaal is ook geen probleem, en animo te over.

 

Maar ik heb op het moment weinig tijd om zelf een avond in de week voor een groep cursisten te staan. Nu wil een goede vriend van mij dit voor mij doen. Hij heeft ook ervaring met het geven van cursussen bij andere bedrijven.

 

Maar ik vroeg me af wat nu de makkelijkste manier is om zonder ingewikkelde contracten die jongen gewoon een bepaald uurloon uit te betalen, bijvoorbeeld aan de hand van eenvoudige declaratieformulieren.

 

Krijg ik hierbij automatisch te maken met de belastingdienst, sociale verzekeringen e.d.? Of zie ik een andere, eenvoudige oplossing over het hoofd? Ik heb een aantal topics hier doorgelezen maar ben er geen tegengekomen die over een soortgelijke situatie gaat.

 

 

Alvast bedankt,

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tim,

 

Indien er sprake is van een dienstbetrekking tussen je vriend als docent en jij als werkgever, ben je verplicht loonheffing en premies werknemers verzekering af te dragen. Ook gelden dan de regels van het arbeidsrecht (inclusief ontslagrecht).

 

Er is sprake van een dienstbetrekking indien er een gezagsverhouding is, de verplichting om loon te betalen en je vriend zich niet zomaar mag laten vervangen door een ander. De rechter heeft reeds geoordeeld dat ook in geval van docenten, ingehuurd door een opleidingsinstituut, die volledig zelfstandig les geven, sprake is van een gezagsverhouding.

 

Wat in jouw voordeel pleit is dat je vriend meerdere opdrachtgevers heeft. Hij kan dan bij de Belastingdienst een VAR-WUO aanvragen. De Belastingdienst ziet hem dan als ondernemer en niet als werknemer.

Met die VAR-verklaring ben jij gevrijwaard van eventuele naheffingen loonbelasting en premies werknemersverzekeringen.

 

Je kunt dan een Overeenkomst van Opdracht opstellen, waarin je een vergoeding per uur afspreekt.

 

Maar die VAR-verklaring is dus wel heel belangrijk.

 

Succes

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Wat in jouw voordeel pleit is dat je vriend meerdere opdrachtgevers heeft

 

De vraag is of dat het geval is: er staat: "hij heeft ook ervaring met (...)" en niet dát hij voor meerdere opdrachtgevers cursussen geeft. In dat geval gaat het hele VAR-verhaal niet op.

 

Tip: zoek even op 'payrol' op dit forum, dan vind je ook diverse interessante topics.

Link naar reactie
  • 0

Wat Jeroen zegt klopt inderdaad. Hij geeft op dit moment geen cursussen, maar heeft de afgelopen jaren bij meerdere bedrijven interne opleidingen gegeven. Dus ik denk dat het VAR gebeuren niet van toepassing is.

 

Is dan de enige mogelijkheid een 'simpel' arbeidscontract, waarbij de uitbetaling gebaseerd is op declaratieformulieren?

Link naar reactie
  • 0

Is dan de enige mogelijkheid een 'simpel' arbeidscontract, waarbij de uitbetaling gebaseerd is op declaratieformulieren?

 

Of hij al dan niet declaratieformulieren stuurt maakt niet uit.

 

Jeroen gaf een goede tip. Als je vriend geen freelancer met VAR-WUO is en je ook niet het gedoe van het werkgeverschap wil, dan is uitbetalen via een payrollservice een goede oplossing. Da's als het ware een uitzendbureau zonder werving- en selectiefunctie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tim,

 

Verloning via een payroll bedrijf is in het door jou geschetste geval een prima oplossing. Op deze manier worden alle belastingen en premies ingehouden en afgedragen en liggen ook alle arbeidsrechtelijke risico's bij het payroll bedrijf.

 

Succes!

 

Mark

"Lekker bezig zijn met mijn bedrijf in plaats van die rompslomp" Payroll Services BV

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.