• 0

Aanschaf auto zakelijk/prive

Allereerst wil ik even kwijt dat ik nieuw ben op dit forum.

Ik zocht afgelopen tijd informatie over leasen van auto's etc en kwam op dit forum terecht. Sindsdien volg ik bepaalde topics en heb me zojuist geregistreerd omdat ik met een vraag zit.

 

Ik zou graag een andere auto aanschaffen. (geen nieuwe dus.)

Hij komt van een opel dealer en kost zo'n 15.000 euro.

 

Ik zou graag een 'betaalconstructie' zien dat ik de helft zelf prive betaal en de andere helft zakelijk af betaal. (in maandelijkse termijnen)

 

Of zou ik de auto beter kunnen leasen en de helft prive als aanbetaling doen, en het resterende bedrag betaal als leasebedrag zeg maar?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe je een auto betaald en of dit al dan niet in termijnen kan moet je in de eerste plaatst met de dealer/verkoper regelen.

 

Het is voor mij volstrekt onduidelijk waarom je de betaling zou willen splitsen in een deel zakelijk en een deel prive??

Waarom wil je dat?

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Een auto is zakelijk of privé. Gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé kan niet. Je zult dus moeten kiezen. Als vuistregel geldt dat je een auto ouder dan 2,5 jaar het beste in privé kunt aanschaffen. Een jongere auto kun je beter op de balans zetten. Dit is echter een vuistregel. Elke situatie is verschillend. Denk aan aantal te verrijden kilometers op jaarbasis; verhouding zakelijk-privé; fiscale bijtelling; hoe lang ben je van plan met de auto te blijven rijden? etc.

 

De financiering van de auto staat los van de vermogensetikettering (zakelijk of privé). Je kunt een zakelijke auto gedeeltelijk met privé middelen financieren en een privé auto gedeeltelijk met zakelijke gelden. Je boekhouder weet wel hoe je één en ander boekhoudkundig verwerkt.

 

Indien je de auto zakelijk houdt, kun je alle BTW terugvorderen. Maar je moet wel jaarlijks een BTW-correctie toepassen voor privé gebruik (tenzij je minder dan 500 km privé rijdt, maar dan zal de auto tevens verplicht ondernemingsvermogen zijn).

 

Indien je de auto privé houdt, geldt er speciale regeling voor de BTW. De aanschaf BTW kun je niet terugvorderen, maar je kunt jaarlijks wel 75% van de BTW op brandstof en onderhoud terugvorderen. Dit is een vrij ruwe regeling. Als uit je administratie blijkt dat de verhouding zakelijk/privé anders ligt, wordt de BTW regeling hierop aangepast.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

op dit moment heb ik een auto, deze heb ik prive gekocht.

Ik krijg per zakelijke km. 18ct vergoed.

 

Leasen lijkt mij een hele aardige oplossing. Echter zit ik dan wel met de bijtelling.

Ik zou dan de helft aanbetalen. En de andere helft op lease basis aflossen.

 

Enig idee wat de kosten zouden worden als je praat over een auto van 15.000 euro? Of zijn daar geen standaard vuistregels voor?

 

En hoe slim is het op deze manier te doen? Of is het uberhaubt niet voordelig om een occasion te leasen?

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Ik heb eind 2010 een nieuwe auto gekocht, totaal prijs 17.000 euro. Het is een zgn. 14% bijtelling auto (tot 2014 wegenbelasting vrij en BPM vrijstelling, diesel). De auto staat op naam van mijn partner. En ik gebruik hem privé en verreken zodoende de 19 cent per zakelijk gereden km en de BTW op onderhoud via afdracht BTW en IB.

In 2011 ca. 50.000 km gereden (en privé 7.5000 km). Verzekeringskosten per jaar ca. 550 euro en onderhoudskosten per jaar ca. 500 euro.

Echter in 2012 verwacht ik 10.000 km zakelijk te rijden (en privé 15.000 km).

Ik wil de auto in 2014 weer inruilen omdat dan de wegenbelasting vrijstelling vervalt.

Kan iemand mij adviseren of het "slim" is om voor 2012 de auto te gebruiken als zijnde "privé auto" of is het slimmer (en kan dat, vanuit de Belastingsdiens, door bv de auto van mijn partner over te kopen) en deze zakelijk te laten registreren?

Ik heb al vele websites bekijken incl. rekenformules maar vind het moeilijk om een conclusie te trekken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.