• 0

Bedrijfspand kopen of huren?

Ik ben nu een paar jaar vanuit huis aan het werk, maar groei nogal uit mijn huis, opzich een goed teken, maar het zet je weer voor de volgende keuze: wat is nu verstandig, een bedrijfspand kopen of huren?

 

Ik ben zelf geneigd om te kopen, omdat huren op termijn niets opleverd. Een pand is meteen ook waarde dus een goede investering.

 

Maar is dat wel zo, wat is de waarde ontwikkeling van een bedrijfspand, het betreft een bedrijfsunit (opslag ruimte met daarboven kantoor) van een paar jaar oud. Deze worden op dit moment nogal veel gebouwd, dus is dat inderdaad wel een goede investering, of staat het hier zo vol mee dat ik dit over (bijvoorbeeld 10 jaar) aan de straatstenen niet kwijt kan?

 

Bovendien wat voor kosten komen er allemaal bij als je eenmaal een pand hebt, hoe zit dat met gemeente belastingen, verzekeringen, etc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De laatste tijd verschijnen er nogal wat berichten in de media dat de onroerend goed-boom van de afgelopen 10 jaar aan het veranderen is in een onroerend goed-bust. Op zich is dit een normaal verschijnsel. Elke boom verandert vroeg of laat in een bust en in veel landen zijn de onroerend goed prijzen al aan het dalen.

 

Er is momenteel veel leegstand en de rente loopt op. Fiscaal is het investeren in onroerend goed ook minder aantrekkelijk geworden, omdat je maar beperkt mag afschrijven. Ik zou dus nu eerder kiezen voor huren dan kopen en over een paar jaar, als de bodem is bereikt, alsnog kopen. Het is slechts een mening. Ik beschik ook niet over een glazen bol :)

 

Kosten waar je aan moet denken:

- gemeentebelastingen;

- groot en klein onderhoud;

- verzekeringen;

- energiekosten;

- kosten van inrichting.

 

Een aantal kosten heb je ook als je huurt en de kosten die voor rekening komen van de verhuurder worden gewoon doorgerekend in de huurprijs.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Odeon is reeds ingegaan op de kosten.

 

De vraag die ik je wil stellen is:

 

Waarin wil je investeren?

 

Een bank zal naar alle waarschijnlijkheid het bedrijfspand niet voor 100% willen financieren maar bijvoorbeeld voor 70%. Als je unit in een bedrijfsverzamelpand ca. 150 tot 200k kost dan zal je een andere financiering moeten zoeken voor 45 tot 60k.

 

Zijn er na deze investering nog voldoende liquide middelen over om te investering in de verdere groei van je onderneming?

Ben Ondernemer

Link naar reactie
  • 0

MickK,

 

Kan je het bedrag dat je wil investeren ook laten renderen binnen je onderneming?

 

Hierbij kan je vaak een hoger rendement op je geïnvesteerd vermogen halen dan in onroerend goed.

 

Om dit te berekenen zal je een aantal aannames moeten maken:

 

- totale investering

- bespaarde huurkosten per jaar

- jaarlijkse % ontwikkeling van de zakelijke vastgoedmarkt

- rendement op geïnvesteerd vermogen in je onderneming

 

 

Succes met je keuze!

 

Ben Ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

De grote onbekende in deze berekening is voor mij de waarde ontwikkeling van zakelijk vastgoed, ik kan dit ook niet vinden op internet, heeft iemand hier misschien ervaring mee?

 

Duidelijk is natuurlijk dat er wanneer met eigen geld wordt gewerkt er flink op huur wordt bespaard, dat is dus wat me erg aanspreekt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.