• 0

Stakingslijfrente gebruiken voor nieuwe onderneming?

Hallo,

 

In 1998 heb ik mijn VOF ingebracht in een BV. Daarbij is een stakingslijfrente bedongen die als stamrecht op de balans staat.

 

Mijn vraag is of ik die stakingswinst kan gebruiken voor het starten van een nieuwe onderneming op basis van de nieuwe doorschuifregeling, zonder dat deze belast wordt: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2008/veranderingen2008-10.html

 

Grt

Mick

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad, ik zou dat geld graag uit de bestaande BV halen om onbelast door te schuiven naar een nieuw op te richten onderneming/BV.

 

Zorg dan voor een overeenkomst van geldlening tussen beide BV's. Wees daarin duidelijk over een zakelijke rente en terugbetalingsregeling.

 

Daarna leen je het geld uit. Bedenk je wel dat de huidige BV dan in de toekomst wel voldoende geld terug moet hebben ontvangen om de uitkeringen aan jou te doen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost,

Dat is me duidelijk. Mijn vraag is meer of het mogelijk is gebruik te maken van de "Doorschuifregeling bij staking onderneming".

Dus dan is er geen sprake van een lening, maar dan kan een stakingslijfrente onbelast worden doorgeschoven naar een volgende BV.

Grt

Mick

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mick

 

Je hebt destijds een stakingslijfrente bedongen bij de toen nieuw opgerichte BV. Waarom zou je die reserve willen doorstorten naar een nieuwe BV?

 

Bovendien nee, het mag niet. Je kunt een stakingslijfrente alleen bedingen bij de overnemende onderneming. Dus in dit geval alleen bij de BV waarin je de activiteiten van de EMZ of VOF hebt ingebracht.

 

Maar, zoals gezegd, kun je het geld wel gebruiken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost,

 

De reden dat ik het wil doorstorten is dat ik:

1. het tijdig van de balans van de bestaande onderneming af wil hebben (vanwege een mogelijke verkoop). daarom wil ik het ook niet in de vorm van een lening verstrekken aan de nieuwe onderneming.

2. ik geen andere mogelijkheid zie dat het dan naar een verzekeraar zou gaan, terwijl ik het goed kan gebruiken voor een nieuwe onderneming.

 

Maar zoals je aangeeft is er weinig ruimte om hier iets mee te doen.

 

Dank je voor je reactie en advies!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.