• 0

grootboekrekening voor software?

Hallo allemaal,

 

Ik zit altijd te stoeien met de grootboekrekeningen; weet nooit echt zeker wat waaronder valt. Zo nu ook: is er een bepaalde grootboekrekening waar ik de aanschaf van Adobe CS3 (design-pakket) onder kan brengen? Ik heb nu gekozen voor 4325: Automatiseringskosten.

 

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje lastige vraag als niet bekend is met welk pakket je werkt, maar ik begrijp de bedoeling denk ik.

 

Is de investering < 450 dan staat de post goed. Is het bedrag > 450 dan zul je moeten activeren.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Is de investering < 450 dan staat de post goed. Is het bedrag > 450 dan zul je moeten activeren.

 

Het activeren van de kosten van een licentie op software is nogal een discussie. Ik activeer ze maar volgens diverse berichten hier op HL en andere sites zou het opvoeren als kosten ook mogen. In de regels staat dat je kosten voor 'goederen' moet activeren. Maar valt een licentie op software onder 'goederen'?

Link naar reactie
  • 0

Het activeren geeft jou toch volledig recht om het programma te gebruiken?

Ik denk dat software wel onder goederen valt. Je maakt immers van het programma gebruik maar je schrijft het op de balans misschien als immateriële vaste activa

(bijv. software waarop een site-licentie rust of die onder een grootgebruikerscontract valt)

Pieter

Link naar reactie
  • 0

Ik wist even niet de betekenis van 'activeren', maar gelukkig biedt Google altijd soelaas ;)

 

"Activeren van kosten betekent dat de betreffende kostenpost op de balans wordt opgenomen, eventueel na een afschrijvingsbedrag. Dit mag gebeuren als het aangeschafte goed baten genereert voor de onderneming voor meer dan een jaar. In het geval van liquidatie van de onderneming leveren deze goederen nog wat op.

 

Periodekosten zijn in de regel kosten gemaakt voor de lopende bedrijfsvoering, waarvan aan het einde van de lopende periode geen (of nauwelijks) baten van het aangeschafte product meer worden ondervonden door de onderneming. Deze worden geboekt als kosten op de resultatenrekening."

 

Lijkt me dus dat activeren wel de beste optie is. Vraag is alleen: hoe? Moet ik de software dan onder een bepaalde grootboekrekening boeken? Ik gebruik overigens Snelstart.

Link naar reactie
  • 1

Dat is meteen ook het nadeel van wat te vinden is op Google; er moet wel met verstand naar gekeken worden. In dit geval is de "definitie" een beetje te kort door de bocht.

 

In het algemeen worden uitgaven geactiveerd indien te verwachten is dat over meerdere boekjaren een bijdrage geleverd zal worden aan de aktiviteiten van de onderneming. Het is b.v. goed te begrijpen dat de aanschaf van een bedrijfswagen niet onmiddellijk onder kosten zal worden verantwoord. Daarentegen zullen b.v. uitgaven aan advertenties onmiddellijk als kosten worden geboekt.

 

Fiscaal wordt de grens bij activering gesteld op € 450. Dit heeft niet te maken met de vraag of wel of niet dient te worden geactiveerd uit hoofde van het langer meegaan dan één boekjaar, maar voorkomt slechts dat kleine bedragen geactiveerd zouden moeten worden. Een printer b.v. kost normaliter veel minder dan € 450 doch gaat vervolgens hopelijk wel enige jaren mee en zou dus op grond daarvan eigenlijk geactiveerd moeten worden. Aangezien het bedrag lager is dan € 450 wordt de aanschaf hiervan onmiddellijk fiscaal afgeschreven en dus verantwoord onder de kosten.

 

Voor veel ondernemers is het logisch de fiscale en bedrijfsecomonische balans en resultatenrekening gelijk te laten lopen doch dit is geen verplichting. Bedrijfseconomisch zou dus besloten kunnen worden de printer wel te activeren.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.