• 0

VOF (Man/Vrouw) + BV

In 2003 is mijn echtgenote gestart met een eenmanszaak.

Per januari 2007 deze eenmanszaak omgezet naar een VOF tussen mijn echtgeonote en mijzelf. (fiscaal een Man-Vrouw firma) We hebben 2 vestigingen in verschillende plaatsen, eentje waar mijn echtgenote de leiding heeft en eentje waar ik zelf de zaken regel. Dit willen we ook voor de toekomst zo houden.

Afgelopen en dit jaar heb ik naast mijn dagelijkse werkzaamheden in de VOF een nieuwe activiteit opgestart waarvoor ik nu 1 persoon in loondienst heb.(deze activiteit staat helemaal los van de activiteiten die we samen in de VOF doen).

 

Ik zit er aan te denken om voor deze nieuwe activiteit een BV te starten waarin ik de nieuwe activiteit onderbreng + de medewerker.

 

Mijn vraag is met name hoe dit fiscaal zal gaan uitpakken.

Als ik de BV start kan de VOF dan blijven bestaan als een man-vrouw firma. Is dit fiscaal mogelijk.

 

Wat is de beste oplossing om de man-vrouw firma fiscaal gezien in stand te houden. Moet dan de VOF elke maand de BV een factuur gaan sturen voor een managment fee?. Of zijn er andere mogelijkheden, en/of voorwaarden waaraan je moet voldoen.

Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jelky

 

Vanwaar de wens voor de BV?

 

In antwoord op je vragen:

1. de BV kan prima naast de vof bestaan, zeker nu dat andere activiteiten betreffen.

 

2. als er geen banden zijn tussen de BV en de vof is er helemaal geen noodzaak om facturen te sturen.

 

Kortom: dit kun je prima opzetten naast de vof. Zorg wel voor afdoende fiscale begeleiding en zorg dat met de BV alles contractueel overeengekomen wordt.

 

Jij komt in loondienst van de BV als DGA, dus een arbeidsovereenkomst en pensioenovereenkomst. Kijk ook naar de hoogte van dat salaris, zeker nu je ook inkomen geniet uit de vof. Als je parttime werkt voor de BV dan kun je een verlaging van het verplicht DGA loon aanvragen.

 

Als dit nog vragen oproept, ga gerust hieronder verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De wens voor de BV is er o.a. om het risico dat zaken doen met een paar grote klanten met zich mee kan brengen (aansprakelijkheid) een beetje te beperken en om het eenvoudiger te maken voor een misschien toekomstige investeerder om deel te nemen in de BV, en om over een aantal jaren als de wens daar mocht zijn het bedrijf te kunnen verkopen.

 

Mijn vraag is met name of ik in de VOF de fiscale voordelen van de man/vrouw firma kan behouden.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn vraag is met name of ik in de VOF de fiscale voordelen van de man/vrouw firma kan behouden.

 

Zoals gezegd, ja hoor. Een BV staat de vof niet in de weg. Wel 1 waarschuwing!

 

Voor de ondernemersaftrek (zelfstandigen en startersaftrek) die je als vennoot van de vof geniet, geldt dat je minimaal 1.225 uur moet maken voor de vof.

 

Na drie jaar komt daar een aanvullende voorwaarde bij:

je inkomen uit de vof moet groter zijn dan de helft van je totale inkomen.

 

Als je dus vanaf 2010 uit de BV een salaris opneemt van 40K, dan moet jouw winst uit de vof meer bedragen dan die 40K. Ook moet je dan aan kunnen tonen dat je die 1.225 uren voor de vof gemaakt hebt.

 

Nu je veel voor de vof werkt, staat ook de mogelijkheid open om het verplicht DGA salaris (min. 40K) te verlagen omdat je parttime in de bV werkt.

 

Goed opletten dus om alle fiscale voordelen te waarborgen!

 

Groet

Joost

 

Kortom: uren goed bijhouden!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De wens voor de BV is er o.a. om het risico dat zaken doen met een paar grote klanten met zich mee kan brengen (aansprakelijkheid) een beetje te beperken en om het eenvoudiger te maken voor een misschien toekomstige investeerder om deel te nemen in de BV, en om over een aantal jaren als de wens daar mocht zijn het bedrijf te kunnen verkopen.

 

Mijn vraag is met name of ik in de VOF de fiscale voordelen van de man/vrouw firma kan behouden.

 

volgens mij als je meer dan 1225 uur blijft werken in de vof kan je je fiscale voordelen gewoon behouden. Je blijft dan ondernemer voor de fiscus en voldoet aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De wens voor de BV is er o.a. om het risico dat zaken doen met een paar grote klanten met zich mee kan brengen (aansprakelijkheid) een beetje te beperken en om het eenvoudiger te maken voor een misschien toekomstige investeerder om deel te nemen in de BV, en om over een aantal jaren als de wens daar mocht zijn het bedrijf te kunnen verkopen.

 

Mijn vraag is met name of ik in de VOF de fiscale voordelen van de man/vrouw firma kan behouden.

 

volgens mij als je meer dan 1225 uur blijft werken in de vof kan je je fiscale voordelen gewoon behouden. Je blijft dan ondernemer voor de fiscus en voldoet aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek

 

Glenn,

 

Je vergeet het inkomenscriterium (min 50% van totaal uit de vof) voor de ondernemersaftrek.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De wens voor de BV is er o.a. om het risico dat zaken doen met een paar grote klanten met zich mee kan brengen (aansprakelijkheid) een beetje te beperken en om het eenvoudiger te maken voor een misschien toekomstige investeerder om deel te nemen in de BV, en om over een aantal jaren als de wens daar mocht zijn het bedrijf te kunnen verkopen.

 

Mijn vraag is met name of ik in de VOF de fiscale voordelen van de man/vrouw firma kan behouden.

 

volgens mij als je meer dan 1225 uur blijft werken in de vof kan je je fiscale voordelen gewoon behouden. Je blijft dan ondernemer voor de fiscus en voldoet aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek

 

Glenn,

 

Je vergeet het inkomenscriterium (min 50% van totaal uit de vof) voor de ondernemersaftrek.

 

ciao

Joost

 

je hebt gelijk, sorry

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.