• 0

Als freelancer naar Duisland

Na dit forum al geruime gade te hebben geslagen toch maar mijn eerste berichtje...

 

Momenteel ben ik werknemer bij een internationale firma. Op dit moment op contractbasis in Nederland.

Momenteel werk en woon ik echter al voor dit bedrijf in Duitsland en ben druk bezig met belastingen, zorgverzekeringen etc. etc. voordat ik hier een contract teken en dus onderhevig ben aan Duitse belasting en de ''krankenkasse.''

 

Nu heb ik een aantal collega's die door een constructie (eenmanszaak, freelance) de belastingingen hebben kunnen drukken naar 13.5% i.p.v de maximale 50%. Het verschil met mijn situatie is echer dat deze collega's de Engelse nationaliteit hebben en factureren aan de Engelse BV van mijn werkgever. Ik heb helaas niet de mogelijkheid te factureren aan de Nederlandse BV aangezien deze beeindigt wordt en ben dus genoodzaakt te factureren aan de Duitse BV, met als gevolg: Onderhevig aan Duitse belastingen.

 

Is het mogelijk dit te omzeilen (vraag het toch, lijkt me onmogelijk maar zo kan ik wel het krankenkasse systeem ontduiken, 15% brutoloon)?

Zo niet, kan ik als Duitse eenmanszaak fiscale voordelen behalen t.o.v. werknemer?

 

Groet,

 

Kevin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit lijkt me meer een vraag voor een fiscalist die de Duitse wetgeving kent.

 

Maar kort:

Je woont en werkt in Duitsland en staat in dienstbetrekking tot het Duitse filiaal van een internationale firma. Dan lijkt me dat je gewoon een loonslaaf bent :) en zijn de mogelijkheden tot belastingbesparing beperkt.

 

Als je nu of in de toekomst voor meerdere filialen gaat werken, is een salary split (je salaris wordt verdeeld over meerdere landen) wellicht het overwegen waard.

 

Misschien kun je in Duitsland een GmbH oprichten en factureren vanuit die Duitse GmbH, maar of de Duitse fiscus daar mee akkoord gaat en in hoeverre dit fiscaal voordeel oplevert, is mij niet bekend.

 

Verder vraag ik me af of de constructie van de Engelse collega's wel werkt. Als zij - net als jou - in Duitsland wonen en werken, zijn ze gewoon onderhevig aan Duitse belastingen. Nationaliteit is niet van belang, omdat de Duitse belasting - net als in Nederland - uitgaat van het territoriteitsbeginsel.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze baan als 'loonslaaf' zie ik als een investering in de toekomst. Ik ben van plan hier minimaal 1 jaar te werken zij het alleen al voor de ervaring en kennis die ik hier kan opdoen (Taal, internationale ervaring, contacten). Mijn uiteindelijke doel is mijn arbeidskrachten te verhuren als freelancer, mogelijk o.a. aan mijn huidige werkgever, en dus zelfstandige te worden. Een nobel streven naar mijn mening...

 

De constructie van mijn Engelse collega's werkt omdat zij op papier voor de Engelse firma werken. De Engelse firma factureert intercompany aan de Duitse GmbH. Ook in Engeland moeten mijn collega's voor meerdere firma's werken, dit lossen zij op doordat ze o.a. ook voor meerdere landen werkzaam zijn en ook zo factureren.

 

Dit had voor mij ook mogelijk kunnen zijn zij het niet dat er binnenkort geen Nederlandse BV meer is.

 

Ik ben op de hoogte van het feit dat ik voor meerdere firma's moet werken wil ik als zelfstandige gaan werken. Dit zou ik binnen dit bedrijf op kunnen lossen door mijn facturen op te delen naar de Firma's waarvoor ik mijn diensten verleen.

 

Kan ik als Nederlandse zelfstandige, die inkomsten genereert enkel uit Duisland (en daar belasting afdraagt) ook voordelen behalen? Mijn kennis t.a.v. het Duitse belastingstelsel reikt tot nihill evenals mijn kennis van de Duitse taal..Gelukkig is de voeraal hier Engels ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.