• 0

facturen uitschrijven

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik ben voorzitter van een bij de kvk ingeschreven vereniging met volledige rechtsbevoegdheid. (Statuten in notariele akte)

Nu vroeg ik mij af of wij ook facturen mogen uitschrijven aan bedrijven en/of personen.

 

je mag als vereniging gewoon facturen uitschrijven, alleen BTW-technisch ligt het allemaal wat anders.

Ik weet niet wat voor vereniging je bestuurt, voor verenigingen gelden onder voorwaarden vrijstellingen vwb belastingen, waaronder ook BTW.

 

Hiervoor even met belastingdienst contacten.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Tom,

 

Iedereen die een dienst of product aan een ander levert, kan hiervoor een factuur naar de afnemende partij sturen. En de afnemende partij zal verplicht zijn deze factuur te betalen indien de levering van dienst of product heeft plaatsgevonden conform de vooraf - mondeling danwel schriftelijk maar natuurlijk liever schriftelijk - overeengekomen voorwaarden.

 

Voor bovenstaande maakt het niet uit of de leverende partij qua rechtsvorm een BV is, vereniging of stichting, eenmanszaak of zelfs privé persoon.

 

Voor wat betreft de BTW het volgende: ook hier geldt weer dat niet de rechtsvorm bepalend is voor het al dan niet aanwezig zijn van BTW-verplichtingen. Het gaat om welke producten of diensten worden geleverd, en of deze producten/diensten stelselmatig danwel incidenteel worden geleverd. Met andere woorden: ben je eigenlijk een ondernemer die toevallig de rechtsvorm vereniging gekozen hebt, dan zal - afhankelijk van de activiteiten - BTW-plicht bestaan. Is er in jouw situatie echter meer sprake van een vereniging voor nou pak hem beet bloemschikkers en je wilt incidenteel een factuur sturen voor bijvoorbeeld het doorbelasten van onkosten, dan kun je BTW achterwege laten.

 

Mocht je meer willen weten, vertel dan ook wat meer over de achtergrond van jouw vraag. Hoe specifieker de vraag, hoe specifieker het antwoord.

 

PS @ JasGin: de vraagsteller stelt een vraag over verenigingen en jij komt met een antwoord voor stichtingen. Ook als de vraagsteller zou opereren vanuit een stichting, kom je uit op mijn bovenstaande antwoord. De rechtsvorm is immers niet relevant voor de gestelde vraag. Rechtsvormen hebben uiteraard op andere vlakken wel onderscheidende juridische en fiscale eigenschappen, maar daar zijn hele boeken (en fora) over volgeschreven.

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.