Nieuwe baan of eigen bedrijf?

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Voor een themabijlage van NRC Handelsblad ben ik bezig met een verhaal onder de volgende titel: Nieuwe baan of eigen bedrijf, verstandig of niet? Is het een kans om nu de werkgelegenheid daalt een eigen bedrijf op te zetten?

Wie is bezig met deze overweging of heeft al stappen gezet? Ik ben op zoek naar mensen die mij hun ervaringen willen laten weten of hun overwegingen.

Op verzoek kan ik meer info geven over de opzet van de bijlage en artikel (heel in het kort: tien tips voor nu het (economisch) minder gaat).

Lijkt het je wat om mee te werken, dan kun je me een mailtje sturen naar renske@matelooslos.nl

 

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

 

Renske Schriemer

Link naar reactie

Mischien heb ik er nog niet zo bar veel verstand van maar ik kies uiteindelijk voor een eigen bedrijf! Ik ben momenteel nog student maar ben wel volop bezig om alle kennis eigen te maken om z.s.m een eigen b.v op te kunnen richten.

 

Bart

ice

Link naar reactie

Als ik mij wel herinner is er in de jaren van de grote jeugdwerkeloosheid met veel overheidssubsidies een enorm steunapparaat opgezet om werkelozen te verbouwen tot ondernemers. Toen kon je met behoud van uitkering en steun van vriendelijke opbouwwerkers de sollicitatieplicht ontduiken door bedrijfje te spelen. Daar zouden toch nog wat statistieken van over moeten zijn. Zie bijvoorbeeld Werkplan in Utrecht.

 

Bij grote saneringen (zoals IBM begin eind jaren tachtig) kregen ervaren medewerkers een gouden handdruk, en daarmee is een aantal gaan ondernemen. Je ziet het ook wel bij militairen die relatief jong al een goed pensioen hebben.

 

Ik zou weleens willen weten of die vijftiger met een spaarpotje het beter doet dan de dertiger die blanco begint.

 

Mij lijkt dreigende werkeloosheid niet het sterkste motief om een eigen bedrijf te beginnen. Het kan wel een mooie aanleiding zijn om dat sluimerende ondernemerschap nu eens in praktijk te brengen. Probleem is alleen dat je makkelijker geld verdient in een groeiende dan in een krimpende economie.

 

Kledingherstelketen De Gouden Schaar is ontstaan in de werkeloosheidsgolf van begin jaren tachtig. Dat model is wel aardig: een franchise-formule die dienstvaardigheid in een ondernemend kader plaatst. Zo blijf je toch een beetje werknemer. http://www.goudenschaar.com/

 

Als toetje: een leuk voorbeeld van iemand die vanuit werkeloosheid een mooi bedrijf heeft opgebouwd is wijnimporteur Marita de Beer van Great Grapes in Soest: meer dan dertig miljoen omzet binnen negen jaar.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.