• 0

uit de klauwen gegroeide hobby, websites.

-ik hoop dat mijn bericht in de goed topic staat-

 

Hallo Allemaal,

 

Na jaren lang voor vrienden, bekenden en familie websites te hebben gemaakt wordt het nu echt te gek.

Naast mijn full-time baan ben ik nu minimaal 2 uur per dag bezig met mijn 'eigen' designwerk.

 

Veel aanvragen van (kleine) bedrijven, verenigingen en (muziek)bands voor websites doen me nu nadenken over mijn 'hobby'.

 

Het is niet zo dat ik volledig met mijn andere werk wil stoppen, het is meer dat ik later geen gedonder met de belastingdienst en misschien andere instanties wil hebben.

 

Ik heb diverse mensen benaderd voor informatie, belastingdienst en KvK gebeld, zelfs een kennis van ons werkt voor de belastingdienst.

Papieren aangevraagt en weer aan de kant gelegd!

 

Zelfs hier op het forum staan er tegenstrijdige berichten, dode links en 'oude' spelregels.

 

Bij de belastingdienst werd gezegd "zodra u inkomsten heeft en die opgeeft wordt hier een derde van ingehouden".

Dus ik zal meer moeten vragen voor hetzelfde werk wat ik doe.

 

Tot heden waren het een paar zakcenten van misschien 100 euro per maand.

 

Is dat het waard om het als bedrijf te zien en alle romslomp en papierwerk te gaan doen (heb ik het niet eens over de kosten van het inhuren van een boekhouder voor de jaaropgaves)?

 

Is er misschien een andere weg die ik (en de belastingdienst) over het hoofd zie?

 

Waarschijnlijk (opgave BD) zien ze me niet als ondernemer, maar soms willen bedrijven een rekening MET BTW.

Ik heb op het forum gezien dat je alleen een BTW bon mag maken als je zelf een BTW nummer hebt?

 

Een nummer van de KVK is nog niet het probleem, maar de belastingdienst zie ik tegenop......

 

Vroeger mocht je tot een bepaald bedrag 'bijverdienen' maar nu ben je gelijk aan de beurt.

De regelgeving is voor mijn situatie erg onduidelijk.

 

Ik vraag me echt af of dit voor mij rendabel is?

 

Graag uw ideeën hierover, alvast bedankt.

 

Nico

Graag

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, wat is rendabel. Zodra het buiten de hobbysfeer gaat, moet je belasting betalen over de winst. Dat betekent dan wel dat je dus winst hebt, dus is het rendabel...

 

Met 2 uur per dag ben je voor de IB geen ondernemer. Voor de BTW zou dat wel kunnen, daarvoor gelden andere criteria. Het beste kun je dan een opgaaf startende onderneming invullen. Dan beoordeelt de Belastingdienst of je ondernemer bent voor de BTW, en die zullen ook aangeven dat je geen ondernemer bent voor de IB. De inkomsten geef je dan op als resultaat uit overige werkzaamheden (je kosten mag je aftrekken). Heb je niet direct een boekhouder voor nodig, tenzij je echt geen verstand van cijfertjes hebt.

 

Inschrijven bij de KvK gelden wéér andere criteria voor. Dat moet je bij hen navragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je vraag is niet helemaal duidelijk. Belasting moeten we eenmaal allemaal betalen in Nederland. Of je eenderde meer moet betalen, dat hangt van je hoofdinkomen af. De belastingen maken geen onderschijd tussen de bronnen van je inkomen. Verdien je 1200 meer per jaar dan is je inkomen met 1200 gegroeid en je betaalt over dit nieuwe inkomen IB. Naar het schijnt hoef je geen bedrijf te hebben om toch nog BTW-nummer te krijgen, Voor een ondernemer kom je wellicht niet in aanmerking omdat je met 2 uur per dag niet voldoet aan het urencriterium. De bedrijven kunnen van een particulier geen BTW bon vragen. Waarom zou je inhemelsnaam een boejhouder nemen? Met Excel kun je dat gemakkelijk zelf doen. Je zult wel een cursus(je) boekhouding moeten volgen, maar zo moelijk is dat niet. Bedenk wel dat iedereen die een middenstandsdiploma haalde de benodige boekhoudkunde meester had gemaakt. Het is een kwestie van een systheem, je moet weten wat waar je moet neerzetten. Eist geen intellligentie. E 100,-- voor 40 uur werken, is natuurlijk niet veel, zeker niet om een bedrijfje ervoor te beginnen.

 

Advies: niets beginnen betaal maar die paar centen belastingen (dat doen we allemaal). Het is wat je zegt, te marginaal.

 

Je zou kunnen overwegen om je diensten aan een IT bedrijf aan te bieden.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Laat ik één ding even ophelderen, ik heb geen problemen met belasting bepalen, Maar ik schrok een beetje van het feit dat zelfs wanneer je hobbymatig bezig bent je dus één derde van je extra centjes in kunt leveren (aldus de BD).

Vandaar dat ik hier vroeg of dit inderdaad klopt, ik kan me voorstellen dat wanneer ik (zoals vroeger) boven een bepaald bedrag uit kom ik daarover IB moet betalen, logisch.

Die E100,00 p/m is een gemiddeld bedrag, soms komt het voor dat ik een website voor niks maak (bv schenking aan een muziekband), voor mij is dit dan meer hobby en (bijna) geen verdienste.

 

Als ik nu op de balastingdienst.nl klik,

Dan kom ik gelijk bij Werk en inkomen, dan kan ik kiezen uit: werken in loondienst of werken als zelfstandige

IK ben niet volledig zelfstandig, dus werken in loondienst, het enige wat je hier kunt vinden is bijverdienen als scholier.

Maar ja, dat ben ik niet.

Dan werken als zelfstandige:

 

Opbrengsten uit overige werkzaamheden

Opbrengsten uit overige werkzaamheden zijn bijvoorbeeld opbrengsten die u ontving:

 

als alfahulp

als artiest of beroepssporter

als arbeidsbeloning van uw fiscale partner

door te klussen voor anderen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)

door het geven van cursussen of bijles

door het schrijven van artikelen en boeken

...

 

Kosten of uitgaven heb ik niet, dus aftrekposten naar mijn inziens kan ik geen gebruik van maken.

 

Het gaat mij erom dat ik na een jaar kan zeggen dat het me niet meer geld gekost heeft aan Belasting, KvK, gemeente dan dat het me opgeleverd heeft ;)...

 

Zelfde geld voor het reklame maken, dat durf ik nu niet te doen...temeer omdat ik het nu beschouw als zakgeld.

 

Ik hoop dat ik het nu iets breeder uitgelegd heb, wat zouden jullie mij adviseren?

Toch de stap naar de KVK en BD of gewoon zo verder gaan en af en toe wat inkomsten opgeven als 'Opbrengsten uit overige werkzaamheden' ?

 

vr. gr,

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0
Het gaat mij erom dat ik na een jaar kan zeggen dat het me niet meer geld gekost heeft aan Belasting, KvK, gemeente dan dat het me opgeleverd heeft ;)...

 

Méér dan je inkomsten kost het sowieso niet, maar ik snap wat je bedoelt. Als het echt hobby is, dan zou ik het lekker in de hobbysfeer houden. Dat kan gemakkelijk, maar...

 

Zelfde geld voor het reklame maken, dat durf ik nu niet te doen...temeer omdat ik het nu beschouw als zakgeld.

 

... dit verandert de zaak: in dit geval ga je deelnemen aan het economisch verkeer, en kun je in de problemen komen omdat je je wel als bedrijf gedraagt, maar het formeel niet bent en je het niet aan de belasting opgeeft. Dit kan problemen opleveren.

 

Mijn advies: je prijzen iets omhoog zodat je wat extra geld verdient zodat je een boekhoudkantoortje kan vragen je aangiften te regelen (waar je nu 100,- vraagt kun je misschien 300,- vragen, dat is niet enorm veel meer en als je goed werk levert moet het dat waard zijn, zeker voor bedrijven). Dan heb je er verder geen omkijken meer naar, en heb je alles netjes geregeld.

 

Eén tip nog: let op op eventuele bedingen in je contract: mag je een bedrijf(je) voeren naast de werkzaamheden voor je werkgever?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Jeroen!

 

Mijn advies: je prijzen iets omhoog zodat je wat extra geld verdient zodat je een boekhoudkantoortje kan vragen je aangiften te regelen (waar je nu 100,- vraagt kun je misschien 300,- vragen, dat is niet enorm veel meer en als je goed werk levert moet het dat waard zijn, zeker voor bedrijven). Dan heb je er verder geen omkijken meer naar, en heb je alles netjes geregeld.

Dat was ook mijn eerste gedachte, gewoon een jaar of 2 proberen en dan bekijken hoe het loopt, dat kan toch ook?

 

Eén tip nog: let op op eventuele bedingen in je contract: mag je een bedrijf(je) voeren naast de werkzaamheden voor je werkgever?

Gelukkig ben ik niet in loondienst in dezelfde branche, dus ik denk niet dat dit problemen geeft.

 

Ik denk dat ik de 'stap' maar ga wagen en me in laat schrijven, doe ik in elk geval niks illigaals ;)....

Ik hoef toch niks te investeren en die 80-100 euro voor de KVK kom ik ook wel overheen...

 

Mochten jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag :)

 

Cheers,

 

Nico

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig ben ik niet in loondienst in dezelfde branche, dus ik denk niet dat dit problemen geeft.

 

Ik denk dat ik de 'stap' maar ga wagen en me in laat schrijven, doe ik in elk geval niks illigaals ;)....

Ik hoef toch niks te investeren en die 80-100 euro voor de KVK kom ik ook wel overheen...

 

Mochten jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag :)

 

Cheers,

 

Nico

Dan zou het nog in je contract kunnen staan. Ik heb ooit (bijna) een contract gehad waarin vermeld stond dat ik naast m'n werk (stage) daar geen "nevenactiviteiten" mocht hebben. ??? Maar even fijntjes uitgelegd dat ik van dat beetje stagevergoeding dus mooi niet kon leven en dus ernaast wel e.e.a. moest gaan doen. Contract aangepast. ;D

 

De KvK ben je nog minder voor kwijt trouwens. :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.