• 0

Einde bedrijf; resterende lening

Hallo,

 

Ik heb een eigen bedrijf, welke ik naast een baan doe. Hiervoor heb ik een paar jaar geleden geld geleend, allemaal goed. Achteraf blijkt het allemaal niet zo te gaan als ik wilde en wil ik ermee stoppen.

Nu heb ik nog een lening over van zo'n 7000. Ik ga samenwonen bij mijn vriend in Belgie, en deze heeft al aangeboden om deze lening voor me af te lossen en dus een lening aan mij te verstrekken.

 

Nu is mijn vraag: is de rente op deze lening na het beeindigen van het bedrijf nog steeds aftrekbaar? Is het aannemelijk te maken dat dit nog met de onderneming samenhangt? Of moet ik bij de belastingdienst nooit aangeven dat ik gestopt ben, af en toe nog iets doen (handel), zodat de rente aftrekbaar blijft? Of trapt de belastingdienst daar niet in?

 

Groetjes,

Ensie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rente is dacht ik altijd aftrekbaar als je deze betaalt en (omdat) inkomen als je het krijgt. In je bedrijf (kosten, alleen de rente) als de lening aan je bedrijf is verstrekt en op je balans staat en in je IB als het aan je persoon is verstrekt. Als je op schema bent met je aflosssing dan heb je wellicht alleen nog de rente over de laaste termijn indien je alles tegelijk aflost. Maar je moet goed nagaan of er geen boeteclausules bestaan voor vervroegd aflossen (en of dit erg nadelig is). Ja, als je je uitlaat schrijven en een eenmanszaak hebt dan heb je geen bedrijf meer in Nederland. Bel de belastingdienst.

 

Succes en veel geluk op je nieuwe stek

 

Avé Karel

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu is mijn vraag: is de rente op deze lening na het beeindigen van het bedrijf nog steeds aftrekbaar? Is het aannemelijk te maken dat dit nog met de onderneming samenhangt? Of moet ik bij de belastingdienst nooit aangeven dat ik gestopt ben, af en toe nog iets doen (handel), zodat de rente aftrekbaar blijft? Of trapt de belastingdienst daar niet in?

 

Aftrekbaar waarvan ?

 

De rente betaald ten behoeve van je eerste woonhuis is aftrekbaar, mits je fiscaal inkomen hebt natuurlijk. Rente betaald om bedrijfsactiviteiten te verrichten is "aftrekbaar" als kostenpost.

 

Jij hebt je bedrijf beëindigd en vraagt of de rente betaald op de fianciering om alle verplichtingen die bleven bestaan in te lossen. Deze rente is nergens van aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

 

Jij hebt je bedrijf beëindigd en vraagt of de rente betaald op de fianciering om alle verplichtingen die bleven bestaan in te lossen. Deze rente is nergens van aftrekbaar.

 

Als ik nog inkomsten uit arbeid (dienstbetrekking) heb, komt de negatieve winst uit onderneming in mindering op mijn inkomen uit arbeid (dat is dus nu ook als ik een verlies heb). Als ik dus met een paar activiteiten 'doorsukkel' kan ik deze negatieve winst uit onderneming toch in mindering brengen? Ik weet bijv. nog niet of ik mijn huidige Nederlandse baan opzeg en in Belgie wat ga zoeken, maar zolang ik nog Nederlands inkomen heb, is dit toch niet zo'n gekke gedachte van me?

Link naar reactie
  • 0

Ernsie,

 

Je stellling snijdt hout, de voorwaarde is echter wel dat de lening op je bedrijf staat. De fiscus heeft geen toetsingsrecht en mag dus geem commentaar geven op je verlies. Verlies is verlies. Hoe ga je die E 7.000,-- van je vriend oplossen? Als de lening op de zaak staat, dus op de balans, dan komt E 7.000,-- nu binnen: uit hoofde van wat? De rente komt op de kostenrekening rente en dat resulteert in verlies.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0

dan komt E 7.000,-- nu binnen: uit hoofde van wat?

 

Dan moet ik dus de lening (r/c-krediet) van de bank gewoon aanhouden, dan is er geen nieuwe verstrekker. Moet ik alleen afwegen hoeveel de (aftrekbare?) rente van de bank is en de (niet-aftrekbare?) rente die mijn vriend wil rekenen......

Link naar reactie
  • 0

De fiscus mag wel degelijk toetsen of er sprake is van een onderneming. Het is zeer de vraag of de fiscus dit als onderneming aan zal merken. Bovendien ga je in België wonen. Als je in Nederland geen bedrijfsruimte o.i.d. hebt, zal die eventuele onderneming in beginsel niet in Nederland worden belast (dus ook geen aftrek). Dan zou je moeten kiezen voor binnenlandse belastingplicht, dus alsof je in Nederland woont. Dat is een vrij gecompliceerde regeling, wat wel ver gaat voor een paar honderd euro per jaar aan rente.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ernsie,

 

Nog weet ik niet of die lening door je bedrijf aangegeaan is of door je privépersoon. Wees zo goed te vertellen hoe je het vorige jaar gedaan hebt.

 

Ik ben op dit gebied niet erg knap en zal derhalve aangeven hoe ik het zou doen.

 

Stel, dat het credit inderdaad van je bedrijf is. Ik zou gewoon een nieuwe lening aangaan met mijn vriend. Hij betaalt op je bedrijfsbankrekening. Daaruit betaal je de bank en het vreemd vermogen dat nu uit hoofde van de bank op je balans staat verdwijnt. En er komt een nieuwe op zijn plaats, dat van je vriend. Als alles afgewikkeld is, alle crediteuren betaald, sluit je de tent. Zakelijk-technisch benadeel je (alleen) je vriend, maar dat is zijn eigen wens.

 

Ik sluit niet uit dat Ronaldinho gelijk heeft dat de fiscus - bij je aangifte - op een goot verlies stuitende vragen gaat stellen en achteraf concludeert dat je geen bedrijf hebt gehad. Maar dan heb je alles geprobeerd wat er mogelijk was. Ik moet ervan uitgaan dat je oprecht een bedrijf had willen opbouwen, maar daarin domweg niet geslaagd bent. Je zult niet de enige zijn. Dat komt vaker voor.

 

Succes Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karel, het gaat om kwalificatie van de lening NA BEËINDIGING van de onderneming (zie de openingspost). Overigens mag de Belastingdienst zeker wel toetsen of er (nog steeds) sprake is van een onderneming. Anders is het als de inspecteur constateert dat er een onderneming is, maar dat bepaalde activiteiten of kosten daar niet bij horen. Dan heeft de inspecteur slechts een marginaal toetsrecht, hij mag bijvoorbeeld wel beslissen dat je geen vliegtuig nodig hebt als al je klanten in dezelfde provincie zitten.

 

De lening is ten behoeve van de onderneming aangegaan en staat dus op naam van het bedrijf. Het gaat om een eenmanszaak, en de schuld kwalificeert als ondernemingsschuld. Daar heb je geen keuze in, of je die lening nu op eigen naam of op bedrijfsnaam afsluit. Sterker nog, hij zal normaal altijd op eigen naam staan, want de bedrijfsnaam is slechts een handelsnaam.

 

Echter, na staking van de onderneming ziet de restschuld niet meer op de onderneming, want die is er niet meer. Slechts in uitzonderingssituaties blijft dan een (gedeeltelijke) onderneming bestaan, bijvoorbeeld bij een bedrijfspand, in afwachting van de verkoop. Heb je geen plannen om die te verkopen, dan zal dat pand toch echt ook naar box 3 verhuizen.

 

Hoezo benadeelt ze haar vriend als die de lening overneemt? Dat de onderneming wordt gestaakt en er onvoldoende ondernemingsvermogen is om die lening af te lossen, betekent niet dat die komt te vervallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Dank je voor de heldere uitleg, veel van geleerd. We hadden (al afgelost) een financiering voor een bestelbus op de naam van het bedrijf - een VoF - en natuurlijk waren we hiervoor ook persoonlijk aansprakelijk. Maar kan ik nu een auto kopen met een financiering op naam van het bedrijf, voor mijn dochter? BTW terugvorderen en afschrijven? Lijkt me niet.

 

Avé Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar kan ik nu een auto kopen met een financiering op naam van het bedrijf, voor mijn dochter? BTW terugvorderen en afschrijven?

 

Karel, ik snap je punt niet helemaal, denk ik. Maar je kan inderdaad een auto voor je dochter kopen met een financiering "op naam van het bedrijf" - mits je volledig tekeningsbevoegd bent. Je mede-vennoot zal je wel raar aankijken. Daarmee wordt de auto echter nog geen ondernemingsvermogen. Dus kun je uiteraard niet afschrijven en BTW terugvorderen. Als je dochter in de zaak werkt, wordt het verhaal natuurlijk iets anders. Punt is - in casus ging het om een eenmanszaak - dat de kwalificatie van een lening (zakelijk of privé) afhankelijk is van wat ermee is gedaan. En dat kan in de loop van de tijd dus veranderen.

 

Ik zal later aan mijn kleinkinderen vertellen dat Fokker naast de papierfabriek ook zijn eigen vliegtuigen bouwde ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.