• 0

Minimale afname zoals in contract word niet gehaalt

Goedemiddag,

 

Door ons is vorig jaar een contract aangegaan (licentieovereenkomst) met een bedrijf betreffende de verkoop en productie van een product. Afgesproken is dat dit bedrijf per maand royalties betaalt aan ons over elk verkocht product met een minimum van x stuks per jaar.

Nu is er ook in de overeenkomst afgesproken dat deze ten alle tijden beeindigd kan worden middels aangetekend schrijven. Productieseries die dan nog lopen mogen wel worden verkocht.

 

Nu haalt dit bedrijf het minimale aantal niet (ook niet in de buurt), als ze nu de overeenkomst zouden beeindigen kan ik ze dan nog steeds factureren omdat ze het minimale aantal niet hebben gehaalt? Niet dat ze dit ook daadwerkelijk gaan doen, maar ik ben liever van tevoren geinformeerd. :)

Ik snap dat dit in het contract opgenomen had moeten zijn maar toendertijd was ik buiten beschouwing.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus zelfs als er een clausule in de overeenkomst staat, dat deze ten alle tijden beeindigd kan worden. Blijft dit gewoon van toepassing?

 

Bedankt voor je snelle reactie :D

Lijkt mij van wel, anders zou deze regel geen enkel nut hebben. Daarbij merk ik nog wel op dat uitleg van commerciële overeenkomsten over het algemeen veel haken en ogen kan hebben, omdat niet alleen de tekst, maar ook de bedoelingen van partijen, gezien hun kennis, inzicht en verdere omstandigheden van het geval een rol spelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist maar het lijkt me dat als je b.v. een contract heb afgesloten op basis van minimaal 1000 stuks per jaar en het contract wordt na 6 maanden beeindigd dat je ze dan niet kan houden aan die 1000 stuks minimum afname (dit is volgens mij wat je bedoeld??)

 

Je zou dan die 1000 gedeeld door 2 (de helft van de in het contract genoemde termijn is immers verlopen) = 500 als minimum moeten aanhouden en als ze er maar 350 hebben afgenomen hun dus het verschil van 150 stuks alsnog in rekening brengen.

 

Maar veel zal afhangen van de exacte overeenkomst en daar kunnen experts je waarschijnlijk beter mee verder helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, de overeenkomst staat nu voor ongeveer 10 maanden.

Zou dan ook mijn bedoeling zijn om 10/12 van het minimum aantal stuks op jaarbasis in rekening te brengen. Had hier al rekening mee gehouden. Toch bedankt :)

 

Grootste angst is echter, dat ze door zo'n clausule zich onder de betaling uit kunnen praten.

 

Groetjes,

Wout

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.