• 0

Is het verplicht een voorraadadministratie bij te houden

Is het verplicht om een voorraadadministratie bij te houden dus de inkoopprijs van elk artikel en de voorraad en die voorraad steeds verminderen bij elk artikel wat je verstuurt naar je klanten?

 

Dit is erg tijdrovend omdat je steeds verschillende inkoopprijzen heb en je voorraad artikelen elka dag weer veranderd.

Ik vraag me dus af of het houden van een voorraadadministratie verplicht is omdat je aan het einde van het jaar een balans moet opmaken en daarbij staat natuurlijk ook de voorraad die je op dat moment hebt.

 

Mijn boekhouder zij dat dit niet hoeft omdat je aan het niet bij te houden maar de waarde van de voorraad aan het eind van het jaar te bepalen door de inkoopfacturen van dat jaar en zo dus te bepalen hoeveel artikelen en de waarde daarvan te bepalen.

 

Is dit corect om dit zo te doen?

 

Graag jullie mening omdat ik van verschillde mensen hoor dat het wel moet en andere weer dat dit niet hoeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoeken met Google op 'voorraadadministratie verplicht' levert niet alleen maar reclame op, maar ook andere resultaten.

 

http://www.ondernemeneninternet.nl/financiele-administratie.html

 

Kijk dan even onder:

Verplichte administratie posten die u 7 jaar lang moet bewaren

 

De steeds verschillende inkoopprijzen kan je opvangen door bijvoorbeeld het gemiddelde van de inkoopprijzen te hanteren als kostprijs.

Constant je exacte voorraad in kaart hebben is niet noodzakelijk. Bij veel bedrijven dient er elk jaar aan het einde van het jaar nog geïnventariseerd te worden wat er in voorraad is. Ondanks dat er veel systemen op de markt zijn die dit eenvoudig kunnen bijhouden.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees van wel, dat je een precieze voorraadadministratie bij miet houden. Wat doe je als de fiscus morgen je magazijn gaat controleren?

 

Een goed boekhoud/factureerprogramma (hoeft niet duur te zijn) doet het automatisch voor je. Stel je hebt 8 artikelen à 1,-- op voorraad en je koopt er 6 bij à 1,10, Dan heb je er 14 stuks ter waarde van 14,60, oftewel 1,04 per stuk. Verkoop je nu 4 stuks, dan blijf op voorraad 10 stuks met een waarde van 14,60-4,16=10,44 en zo voort.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0

Veel bedrijven in de metaal doen dit echt niet, dan zouden ze van elke plaat staal moeten op gaan schrijven wat ze weg gooien etc etc. Daar gaat gigantisch veel werk in zitten, zelfde geld voor timmermannen e.d. die gaan ook echt niet opschrijven hoeveel hout ze overal voor gebruiken. Je koopt hout, en als het op is dan bestel je nieuwe.

 

Nu is plaatstaal tegenwoordig flink prijzig, maar voor kleine bedrijven is dit gewoon niet te doen om alles precies bij te gaan houden.

 

( Nu weet ik nog niet zeker of dit nu wel of niet verplicht is, maar ik weet in ieder geval dat er genoeg bedrijven zijn die het NIET doen. Wellicht dat de fiscus een verschil heeft in voorraad artikelen en niet voorraad artikelen? )

Link naar reactie
  • 0

Wout,

 

Eigenlijk heb je het nu over de verkoop. Ik heb dit jaar meer dan 1.000 triplexplaten (vide: www.cephal.nl), 300kg blikplaat, 48 alu-platen gekocht en mijn leveranciers factureren mij: triplex per plaat, blik en Al-plaat per kg (waar meteen op staat hoeveel kg een plaats is). Als ik delen van platen verkoop, dan factureer ik per deel (bv. 0,12 plaat). Latten koop ik per meter, maar ook daarbij staat de lengte bv. 2,7m, 3,0m, 4,5m. Maar ik zal volgende week aan mij meubelmaker vragen hoe hij dat doet.

 

Hoe de timmerlui dat bij hun verkoop doen weet ik niet precies maar hun INKOOP is zonder twijfel goed aangegeven door hun leveranciers.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Gebruik geen gratis software voor een website te maken.....

 

Je kan heel eenvoudig een voorraad programma laten schrijven voor je site.

 

Ik verkoop alles via mijn site en deze houd bij wat er ingekocht is en wat verkocht is.....

 

100 ingekocht 75 verkocht 25 over leverancier xxxx bestel automatisch opnieuw als voorraad onder 20 is.

 

Op deze manier hoef ik alleen de voorraad in te ruimen.

De software die ik gemaakt hebt besteld zelfs autoimatisch opnieuw bij de leverancier als deze te laag is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben heel netjes begonnen met het steeds up to date houden van de voorraad. Maar op een gegeven moment is dat gewoon niet meer te doen, ondermeer omdat ik zowel via internet verkoop, als contant.

 

Ik heb dit opgelost door iedere maand mijn voorraad door te lopen en de voorraadadministratie bij te werken.

Volgens mij doet de belastingdienst daar niet moeilijk over, zolang je de aan- en verkoopbonnen c.q. administratie maar op orde hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.