• 0

belastingdienst betalen, prive opname en aftrek

geachte dames en heren,

Ik als startende freelancer in transport,

krijg per stop (per unieke adres) 3 euro betaald, er is geen uurtarief dus mijn inkomen komt veelal door hoe meer stops ik maak des meer ik verdien, gemiddeld maak ik 65 stops, dus dat word € 195 euro en per week gemiddeld 975 euro exclusief BTW.

ik weet dat er hier ergens een vergelijkbare onderwerp was maar toch is er enkele dingen voor mij een raadsel gebleven.

zojuist ben ik erachter gekomen dat ik bijvoorbeeld als ik 975 euro heb verdiend, dat ik dan niet 975 euro als prive mag gebruiken, ik dacht:

€975,- x 0,19 = 185,25

totaal €1160,25 per week,

dus zoals ik al zei, ik dacht dat ik gewoon die €975,- als prive mocht opnemen als ik maar die €185,25 aan belastingdienst betaal...

maar mijn vraag is klopt het dat ik niet gehele verdiende geld mocht gebruiken?

of moet er eerst nog balans gemaakt worden bij de boekhouder?

of in andere worden, hoeveel procent gaat er van je verdiende geld naar de belastingdienst?

en andere vraag is over de aftrek, ik ben een jongenman die heel mijn leven slechthorend is aan beide oren en ik draag een een gehoortoestel, mijn vraag is krijg ik handicap aftrek?

alvast bedankt voor snelle reactie

mvg,

Yon

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Je bent alleen eigen ondernemer als je meerdere afnemers hebt van je diensten, als je deze niet hebt zal de belastingdienst de relatie die je hebt beschouwen als een dienstverband.

Als je ondernemer bent dan kun je BTW in rekening brengen, op de 975 euro die je verdient moet je dan inderdaad 19 % BTW extra factureren. Deze BTW draag je dan vervolgens af aan de belastingdienst. Als je minder dan 1883 euro per jaar aan BTW moet betalen kun je eventueel gebruik maken van de kleine ondernemersregeling zie http://www.belastingdienst.nl/download/511.html.

Hetgeen je dan over houd verminderd met alle kosten die je hebt, is je bruto loon. Over dit bruto loon dien je vervolgens weer inkomstenbelasting te betalen afhankelijk van hoeveel je verdient. Een berekening van wat je uiteindelijk overhoud kun je vinden op http://www.esset.nl/brutonetto2008.htm.

• 0

Je bent alleen eigen ondernemer als je meerdere afnemers hebt van je diensten, als je deze niet hebt zal de belastingdienst de relatie die je hebt beschouwen als een dienstverband.

Als je ondernemer bent dan kun je BTW in rekening brengen, op de 975 euro die je verdient moet je dan inderdaad 19 % BTW extra factureren. Deze BTW draag je dan vervolgens af aan de belastingdienst. Als je minder dan 1883 euro per jaar aan BTW moet betalen kun je eventueel gebruik maken van de kleine ondernemersregeling zie http://www.belastingdienst.nl/download/511.html.

Hetgeen je dan over houd verminderd met alle kosten die je hebt, is je bruto loon. Over dit bruto loon dien je vervolgens weer inkomstenbelasting te betalen afhankelijk van hoeveel je verdient. Een berekening van wat je uiteindelijk overhoud kun je vinden op http://www.esset.nl/brutonetto2008.htm.

Ik heb een vaste opdrachtgever, ik werk niet in loondienst en ik heb een var verklaring....hij betaald geen vakantie, pensioen, ziektekosten en overige kosten...ik factureer iedere week aan hem, hoewel ik wel opensta voor andere opdrachtgevers voor andere tijden...maar zotezien is het niet gemakkelijk om snel weer andere opdrachtgever te vinden

en bedankt voor u snelle reactie!

Heb ik het juist als ik denk, dat je niet met eigen auto rijdt? Dat de auto van je opdrachtgever is?

Ave, Karel

ik heb zelf een eigen bedrijfswagen die ik met eigen zakcentjes heb betaald, ;)

• 0

Yon,

In de 70-er jaren kwam in mode, dat werknemers binnen het bedrijf van hun werkgevers zich verzelfstandigden. Ze werden bedrijven en deden hetzelfde wat ze weleer deden als werknemer, binnen de muren van hun oude baas. Dat bracht voor beide veel belastingsvoordelen mee, ze factureerden hun oude baas voor de diverse diensten. Ze hadden slechts 1 klant. Toen kwam er een nieuwe wet, en sindsdien word je niet als bedrijf erkend door de fiscus als je niet meer dan 1 "klant" hebt.

Je bent niet in dienst van de klant en je hebt een VAR verklaring. Dan is die 0,19 volstrekt niet van toepassing, omdat dat slechts geldt voor een werknemer die met zijn eigen auto voor zijn werkgever rijdt.

Een BTW nummer kun je overigens WEL krijgen zonder dat je een bedrijf bent. Maar dan moet je wel een boekhouding hebben omdat een en ander (je BTW) daaruit moet blijken. Uiteraard kun je dan van al je bedrijfskostenkosten BTW terugvorderen (wel een BTW bon vragen) en de BTW die die je op de factuur staat van je opdrachtgever ermee verrekenen (aangeven betaald en aangeven gekregen). Daarnaast is de KOR regeling, kijk naar de site die Xolphin je al heeft opgegeven.

Dus benader de Fiscus om een BTW nummer te krijgen, lees de KOR regeling goed door en probeer inderdaad meer klanten krijgen. Het zou voor je ideaal zijn als je een pakje op de Maasstraat 31 voor de ene klant zou bezorgen en op de Maasstraat 33, voor de andere..

Wist je dat de UPS chauffeurs in Amerika nooit een linker bocht hoeven te maken? Ze worden via satelietcommunicatie zo geleid, dat ze nooit linkafslaand verkeer zijn (dat kost immers veel tijd voor wachten op het rechtdoorgaand verkeer).

Succes en als je op een dag UPS opkoopt, dan horen we het wel!

Dag Karel

• 0

Ik heb een vaste opdrachtgever, ik werk niet in loondienst en ik heb een var verklaring....hij betaald geen vakantie, pensioen, ziektekosten en overige kosten...ik factureer iedere week aan hem, hoewel ik wel opensta voor andere opdrachtgevers voor andere tijden...maar zotezien is het niet gemakkelijk om snel weer andere opdrachtgever te vinden

Pas wel op. Een veelvoorkomend misverstand is dat als je een VAR verklaring hebt, dat je dan ook zelfstandig bent.

Je hebt vier verschillende soorten VAR verklaringen:

- Loon uit dienstbetrekking (VAR-loon)

- Resultaat uit overige werkzaamheden (VAR-row)

- Winst uit onderneming (VAR-wuo)

- Inkomsten uit werkzaamheden voor rekening en risico van uw vennootschap (VAR-dga)

Controleer even of je echt de VAR-wuo hebt.

Het verhaal van Karel begrijp ik niet. Als bedrijf mag je gewoon 19 % in BTW in rekening brengen als je een factuur stuurt.

Als je maar een enkele klant hebt, kan de belastingdienst wel eens moeilijk gaan doen.

• 0

Yon,

Xolphin schreef: Het verhaal van Karel begrijp ik niet. Als bedrijf mag je gewoon 19 % in BTW in rekening brengen als je een factuur stuurt.

Sorry YON, ik haalde de E 0,19 voor de km-vergoeding voor de verreden kilometers van een werknemer, met de 19% BTW door elkaar. An sich is het wel juist wat ik schreef..

Ave, Karel

• 0

Sorry YON, ik haalde de E 0,19 voor de km-vergoeding voor de verreden kilometers van een werknemer, met de 19% BTW door elkaar. An sich is het wel juist wat ik schreef..

Ook niet helemaal...

Dan is die 0,19 volstrekt niet van toepassing, omdat dat slechts geldt voor een werknemer die met zijn eigen auto voor zijn werkgever rijdt.

De 19 cent per km is wel degelijk ook voor zelfstandigen van toepassing, als de auto in het privévermogen zit.

• 0

Een BTW nummer kun je overigens WEL krijgen zonder dat je een bedrijf bent.

Mits je voor de BTW natuurlijk ondernemer bent. Er bestaan verschillende definities van ondernemerschap, waardoor het kan zijn dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, maar voor de omzetbelasting niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar