• 0

Bemiddelingsbureau`s

--------------------------------------------------------------------------------

Aangezien ik bij mijn vorige bedrijf slachtoffer ben geworden van een zwendelpraktijk van een financieel bemiddelingsbureau, ben ik sceptisch geworden m.b.t. bemiddelingsbureau`s.

Eén van de constateringen die ik doe is dat er bureau`s zijn die voorafgaande aan de bemiddeling tussen de mogelijke investeerder en de ondernemer al onkostenvergoedingen doorberekenen.

 

Ik weet niet of dit de normale gang van zaken is maar ik vind het verkeerd.

 

Mijn visie is: No cure - No pay!

 

Het is logisch dat als de bemiddelingsaktiviteiten van de bemiddelaar tot resultaat hebben geleid en een participatie- of kredietovereenkomst tot stand gebracht wordt dat er voor de bemiddelaar een afsluitprovisie doorberekend wordt. Ook is het logisch dat er kosten verbonden zijn aan het modifiseren van een ondernemersplan, aan workshops en aan bijeenkomsten.

Maar wanneer er een goed compleet ondernemersplan met financieele prognose aanwezig is vind ik een door de ondernemer vooraf te betalen onkostenvergoeding abnormaal.

 

Je hebt als bemiddelingsbureau vertrouwen in een plan of niet !!!

 

Mijn sceptische houding komt natuurlijk voort uit het feit dat ik benadeeld ben geweest.

Het blijkt dat of er nu een goed of slecht ondernemersplan op tafel ligt, verschillende bureau`s gewoon de onkostenvergoeding vragen, zonder eerst te kijken of er mogelijkheden voor investering zijn.

Door op deze manier van iedereen onkostenvergoeding te vangen, levert genoeg op voor deze bedrijven om verder te bestaan.

 

Hoe herken ik de goede van de slechte bemiddelingsbureau`s ?

Ik denk dat vanaf nu maar afga op goede ervaringen van andere en de bekendheid van het bemiddelingsbureau.

 

P.s Het is verschrikkelijk hoe sommige bureau`s de markt kunnen verpesten voor de bureau`s die wel goed werk verrichten.

 

 

M.v.g

 

Chris

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Chris,

Ik denk dat je gewoon je normale verstand en intuitie moet gebruiken

en van tevoren een criteria lijst moet maken:

bijv een bedrijf wat:

1) no cure no pay doet

2) wat eerste gesprek gratis doet

3) wat achter je plan staat

4) of juist alleen uurtje factuurtje werk.

en zorg vooral dat je van te voren duidelijk afspreekt wat je wilt dat ze voor werk verrichten en ook dat zij hun werkzaamheden duidelijk specificeren.

 

Generalife Business Acceleration

www.generalife.nl

www.marbella.nl

www.valerionsolutions.com

Link naar reactie
  • 0

De vier manieren die zijn gesteld zijn juist er moet inderdaad duidelijkheid zijn in de manier van werken.

De kwestie is alleen dat er bureau`s zijn die een onkostenvergoeding of per uur betaald willen worden en op koop toe ook nog een afsluitprovisie vragen.

Ik ben van mening dat het één of het andere moet zijn.

 

De ondernemer moet het gevoel hebben dat het bemiddelingsbureau als meerwaarde dient en niet alleen op winstbelang uit is.

 

Graag zou ik willen weten wat voor het bureau en de ondernemer de beste manier is en waarom?

Vooral waarom !!!!!!!!!

 

Wat zijn de verschillen en hoe kan ik met deze verschillen het kaf van het koren scheiden?

Wat is de meest eerlijke en juiste manier van werken en hoe verklaar je dat?

 

Is het op safe spelen t.b.v een bemiddeling (zo zie ik het) wel de beste manier voor een vertrouwensrelatie tussen ondernemer en bemiddelaar?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind kantoorkosten redelijk normaal bij een bemiddelingsburo. Vooral als er op no-cure no pay basis gewerkt wordt.

 

Deze kantoorkosten moeten wel behoorlijk betaalbaar zijn. Ze moeten uitstralen dat ze 80% kosten dekkend werken (voor secretaresse en dergelijke).

 

De winst mag dan behaald worden door het sluiten van de deal. Het binnen halen van de no-cure no-pay.

 

Maar dit is mijn persoonlijke opvatting.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik voor mijn stelling en vragen een kneusje verkregen heb geloof ik dat het bij sommige in de verkeerde aarde valt en dat is voor mij totaal niet de bedoeling.

Ik zal daarom mijn sceptische houding iets duidelijker verklaren.

 

In 2000 verkreeg ik als project manager bij Damen shipyards via een jachtmakelaardij een drietal projecten toegespeeld.

Die bestond uit de afbouw van drie casco luxe jachten van resp 24m, 28m en 28,5 meter lang voor drie kopers uit Amerika.

In eerste instantie was het de bedoeling dat Damen Shipyards de jachten af zou bouwen.

Maar toen Damen zich terug trok en er door de vele andere projecten er van af zag kreeg ik van de klanten het verzoek om de drie projecten als zelfstandige persoonlijk aan te nemen.

In eerste instantie was het de bedoeling dat ik een werf in Nederland zou zoeken die de drie projecten wilde aanvaarden.

In de tussentijd was ik dag en nacht bezig met het schrijven van de drie bestekken en aanvragen van offertes bij onderaannemers.

Door de grootschaligheid van de drie projecten werdt het mij al snel duidelijk dat een bestaande werf met genoeg ruimte en tijd niet te vinden was. Op dat moment vond ik een leegstaande scheepswerf in Hardinxveld Giesendam die binnen 5 jaar gesloopt zou worden.

Deze tijd was genoeg om de afbouw te realiseren dus ik besloot om een ondernemersplan te gaan schrijven en zodoende gelden te verkrijgen om de inventaris te kopen en de werf te huren.

 

Doordat ik een tekort had aan eigen kapitaal was hetgeen wat ik bij de banken verkrijgen kon niet voldoende om de opzet te realiseren.

Ik zocht daarom andere mogelijkheden en dit deed ik d.m.v een advertentie te zetten bij zaken en transacties op marktplaats.nl.

Waarschijnlijk één van de domste dingen die ik kon doen want de reacties waren talrijk. Eén van deze reactie leek het bemiddelingsbureau na een gesprek zodanig professioneel dat ik besloot met ze in zee te gaan.

Voordat dit bureau ook maar iets deed moest ik 1000 gld neerleggen voor de onkostenvergoeding.

Aangezien het goede vertrouwen die ik had gekregen in het bemiddelingsbureau was dit voor mij geen probleem.

Ze zeiden immers dat ze met hun contacten mijn financieering een 90% kans van slagen had. Na tien weken kreeg ik inderdaad een bericht dat ze een investeerder/belegger gevonden hadden.

Ik moest 60.000 gld storten op een rekening in Luxenburg en dan zou ik de het gehele kapitaal tt 475.000 gld tot mijn beschikking krijgen.

Ik kreeg geen argwaan omdat de contracten en de gesprekken zeer proffesioneel waren.

Maar vanaf het moment dat mijn kapitaal op de desbetreffende rekening stond kon bijna geen contact meer krijgen met het bemiddelingsbureau laat staan gebruik maken van het totale kapitaal.

Ik heb toen ternauwernood mijn geld terug gehaald en aangifte gedaan bij de politie. Het bleek later een grote zwendelpraktijk te zijn.

Uiteindelijk ben ik er nog goed vanaf gekomen en maar 1000 gld verloren te hebben. Maar als ik nu nog naar marktplaats ga zie ik in mijn inziens nog steeds een soortgelijkke bedrijven adverteren.

 

Wel had ik door alle toestanden het vertrouwen verloren van mijn klanten die vonden alles te lang duren.

Ze kochten daarna mijn bestekken en besloten de afbouw te realiseren in Amerika. Wel kreeg ik de mogelijkheid nog om mee te gaan maar mijn gezin zag dat niet meer zitten.

 

Doordat ik eerst als european communication manager en daarna als project manager bij verschillende bedrijven vele contacten had verkregen met verschillende zeer kleine bedrijven was bij mij idee van het huidige Work Brokers concept ontstaan. En reeds sta ik weer op het punt om op zoek te gaan naar extra gelden te voor uitbreiding van mijn werkzaamheden en om bekendheid te verwerven.

 

En ik denk dat ik terecht mag zeggen dat ik zeer voorzichtig ben geworden. Vandaar dat ik dit topic heb neergezet.

Ik wil gewoon wat duidelijkheid verkrijgen over de juiste werkwijze.

Omdat ik weet dat er hier wel eerlijke adviseurs aanwezig zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Chris ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

Ja klinkt misschien lullig maar ik zou NOOIT zomaar 60000 gulden storten op een rekening in Luxemburg nota bene zonder dat ik ook maar 1 tegenprestatie heb gezien. Misschien dat je dat doet als je een heel degelijk contract hebt met een bekende partij waarvan je de kredietwaardigheid en betrouwbaarheid hebt laten controleren door een derde partij....

 

Uiteraard snap ik je enthousiasme in je vak, en de wil om iets moois te maken (die boten in dit geval). Maar ik denk dat de enige les die we allemaal zouden kunnen leren uit dit verhaal is:

 

Ga nooit maar dan ook nooit met iemand in zee die je niet goed kent en die geld vraagt zonder iets te leveren. Ook al zien ze er nog zo professioneel uit...

 

Gelukkig zijn er denk ik genoeg betrouwbare bemiddelingsbureau's. Ik denk dat ik bij zo'n grote transactie zou laten checken door een derde partij of ze ok zijn. Maar ook aan het bureau zelf zou ik vragen om referenties. Wie zijn hun klanten? Kortom, hebben ze zich in het verleden bewezen?

 

Wel mazzel dat je nog snel je geld terug kon krijgen!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.