Ga naar inhoud
Geplaatst:

Fruade

Dit maar even onder een andere naam.

 

Situatie is als volgt.

 

Wat is er gebeurt:

Zonder dat er opdracht voor gegeven is wordt er van een zakelijke rekening 4 bedragen over gemaakt

naar andere rekeningen . 1x nét onder de € 10.000 en 3x nét onder de € 5.000

Na deze "ontdekking" rekening geblokkeerd door ons.

 

Een paar dagen voordat dit geconstateerd werd komt er tijdens controle/betalingen via de betreffende

"beveiligde" site een popup op die aan geeft dat er gecontroleerd wordt op fraude en of er enkele

codes ingegeven willen worden. (Volgens mij is er maar 1 bank in NL die dit soort codes per 100 naar de

rekeninghouder stuurt dus begrijpen jullie wel over welke ik het heb.)

 

Achteraf kan je een koe in z'n kont kijken maar ja, helaas zijn er enkele codes in getypt.

De computer waar dit gebeurt is stand-alone en staat niet op het netwerk aangesloten.

De afdeling beveiliging van de betreffende bank heeft geconstateerd dat er 2 bedragen naar rekeningen van dezelfde bank

zijn overgemaakt en 2 bedragen naar één andere bank.

 

Ze hebben 1 bedrag kunnen blokkeren en "zagen?" dat 1 bedrag bij de andere bank ook nog geblokkeerd kon

worden en hebben dit gevraagd ( het hoe en wat weet ik niet )

 

Tot onze blijdschap zagen we deze week dat 1 bedrag wat bij deze bank op een andere rekening stond

is terug gestort.

 

Retour nu dus de bijna € 10.000 maar nog € 15.000 te gaan.

 

Natuurlijk zijn we indien nodig bereidt om een advocaat in te schakelen maar als de

drie rekeninghouders kale kippen blijken te zijn dan valt er weinig te plukken als een rechter

zou zeggen dat ze terug moeten betalen.

Is een bank hiervoor aansprakelijk te stellen ook al zal de betreffende computer of de beveiligde site

van de bank "gehackt? " zijn ?

Voor alle duidelijkheid proces verbaal is opgemaakt.

 

Mocht iemand weten welke weg we het beste kunnen bewandelen dan zijn we blij met elk advies.

 

Ik begrijp best dat dit eigenlijk niet op HL thuis hoort maar van de kant van de

fraudeurs kan je toch wel spreken van "Innovatief ondernemen" en aan de andere kant is het

toch ook een waarschuwing om verrekte goed op te letten bij online bankieren.

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Christine

Overigens denk ik ook niet dat de sms beveiliging bulletproof is,

 

Groot voordeel er van is dat de inbrekers het bedrag iig niet meer kunnen veranderen.

 

 

  • 3 months later...
Geplaatst:

Fruade

  • Auteur

Een plezierige update is wel op z'n plaats nu :

 

Vandaag heeft de Postbank via "Kassa" medegedeeld dat alle gedupeerden van deze fraude vorm gecompenseerd worden en de komende week hierover een brief zullen ontvangen.

 

Feest in huize Fruade natuurlijk want waren we eerst € 25000 kwijt waarvan de Postbank € 15000 heeft kunnen achterhalen en teruggestort.. dan ben je eigenlijk al wat opgelucht ... pfff grootste deel is gelukkig terug.

Nu is het de brief en de storting van € 10000 van de Postbank afwachten.

 

Direct na de uitzending een van opluchting huilende medewerkster aan de telefoon.. alhoewel ze ons vertrouwen niet verloren heeft drukte het de afgelopen maanden flink op haar schouders.

Nu via andere medewerkers er achter zien te komen hoeveel uur ze "stiekum" méér heeft gewerkt... zodat zij ook krijgt waar ze recht op heeft.

 

De creatieve geesten in dit topic wil ik ook bedanken voor de diverse scenario's .. geloof me.. daarvan zijn er ook enkele verder onderzocht.

 

Zodra wij de storting van de Postbank binnen hebben kan Fruade zich gelukkig afmelden op HL ;)

 

groet,

......... aka Fruade

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.