• 0

Bedrijf dood laten bloeden

Ik heb een goedlopend bedrijf, een VoF samen met mijn vrouw. Ik ben bijna 65, zij 61. Hoewel er wellicht 1022 mensen in NL bestaan die het zouden willen overnemen - ik weet niet waar deze zitten. Openllijk zoeken kan ik niet, want zowel de klant als de concurrenten zouden mij daarvoor vroegtijdig afstraffen.

 

Ik zit in een verdringingsmarkt - de concurrent zal er geen cent voor geven - omdat hij mijn klanten toch wel zal krijgen als ik stop.

 

Vermoedelijk zal ik het bedrijf moeten laten doodbloeden - zoveel mogelijk voorraaden "uitverkopen" en wat over is naar de opkopers. Schulden heb ik niet (courante crediteuren - en veel hoger banksaldo).

 

Wie heeft een goed idee?

 

Karel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Karel,

 

Ik zou zelf een financiele waardering van het bedrijf proberen te maken.

Een discounted cashflow kun je op basis van een stuk historie en een prognose op een bierviltje uitrekenen.

Weet je niet hoe? Dan raad ik je dit aardige boekje aan.

 

http://www.managementboek.nl/boek/9789043015851/maak_je_bedrijf_meer_waard_annegien_blokpoel

 

Uiteraard ben ik niet gelieerd aan de schrijver of iets, het is gewoon een goed boekje, een spoedcursus Corporate Finance makkelijk leesbaar geschreven.

 

Kom je tot de conclusie dat het bedrijf toch wel meer dan alleen de voorraad waard is. Laten we zeggen 2 ton, dan is er toch wel een handige jongen te vinden die op No Cure, No Pay en een goede provisie wel naar een overnamekandidaat kan zoeken voor je?

 

Just my two cents!

Link naar reactie
  • 0

Tim, Dank je voor je aanbeveling. Ik heb ooit een Universitaire examen(s) behaald voor Balans- en Resultatenleer (deftig voor boekhouden) en dus kom ik tamelijk ver met die dingen. Het voordeel van het dood laten bloeden, is om de zaak niet meteen te staken en dus FOR en andere reservering "uit te wonen". Als ik mijn voorraden voor (het liefst) de inkoopprijs (of hoger) kan verkopen, dan weet ik verder raad. Bovendien is mijn dochter accountant (en het gaat dus deels om haar ervenis).

 

Dag Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, het maakt natuurlijk wel een verschil of iemand zomaar op één van jouw klanten afstapt, of dat jij 'm introduceert als zijnde jouw vervanger. Zeker als die persoon eerst een tijdje mee zou werken, in plaats van de ene op de andere dag de boel overneemt.

 

Ja Michiel, dat is inderdaad de enige manier. Samen erheen gaan en aan de klant vragen of hij zijn vertrouwen in mij in de nieuwe man wil voortzetten. Maar daarmee kan ik de zaak niet (duurder) verkopen. Maar ik ga al die informatie die jullie mij verschaft hebben herkauwen en zal een beskuit nemen.

 

Dank voorjullie veler reacties.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op welke termijn je er evt. mee zou willen stoppen, maar misschien zou je personeel aan kunnen nemen met evt. de interesse de zaak te kopen. Als je alleen je voorraadwaarde eruit wil krijgen zijn er misschien andere manieren..

 

Ik heb geen termijn in mijn hoofd, maar het vervelende is, als ik er niet aan begin, dan gebeurt niets en ik moet weer nieuwe voorraden kopen en dus blijft alles weer bij de oude. Ik ben zelf nog nooit ziek geweest we kunnen nog een tijdje voort, maar ik wil eindelijk eens mijn DVD-tjes branden en de hele dag naar de Nationale Geographic Channel en Animal Planeet kijken.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Het verkopen van de voorraad lijkt me het minste probleem...

Gewoon een mailing naar je klanten versturen (met verwijzing naar website) met dat je ermee stopt en dat ze nu 20 tot 70% korting krijgen (afhankelijk van je marge natuurlijk) en dat OP=OP is.

 

Dan kom je waarschijnlijk snel genoeg van je resterende voorraad af, tenzij het incourante materialen zijn.

 

Maar mijn mening is dat je je bedrijf zelf veel te weinig waarde toekend en dat je klantcontacten echt wel geld waard zijn.

Ja je klanten gaan vanzelf naar een andere toe, maar hoe weet de concurent dat juist hij dat is? Dan is een introductie bij de klant best geld waard

Link naar reactie
  • 0

Beste msteer en Beste Vossie,

 

Bedankt voor jullie meedenken. Vermoedelijk wordt het zoals msteer het aanraadt, al weet ik niet hoe ik dat moet aanpakken met marktplaats. Wij hebben geen creditcard faciliteiten.

 

Vossie: als ik dat doe wat je aanbeveelt, dan zullen ze wel wat kopen maar tevens onmiddellijk afhaken. En juist dat moeten ze NIET onmiddellijk doen. Immers ik heb veel voorraden. Mijn contacten hebben feitelijk geen waarde. De concurrent loopt de deuren van mijn klanten plat, dus ze kennen ze allemaal. Integendeel: ze waren ooit de klanten van de concurrenten, ik heb ze verdrongen. Als ik te kennen geeft dat ik stop, rennen ze verschrikt naar de concurrent. De vertegenwoordigers der concurrenten hebben allemaal een concurrentiebeding. Aan deze kan ik het bedrijf niet slijten. Ze hebben slechts waarde als ik het bedrijf aan een "freshman" kan verkopen. Iemand die niet uit deze sector komt. Hoe absuurd het is: noodgedwongen begon ik in 1986 als Stromph & Hartman, agenturen (freelance, 4-5 soorten bedrijven), daarvan zijn er 2 overgebleven, daarvan 1 principaal kort daarna gestopt (dus werd ik in dat product groothandel). Het andere heeft zich enorm goed ontwikkeld en moest in 1997 gesplitst worden. Werd Cephal, en om dit bedrijf gaat het. Geloof me of niet, veel klanten noemen mij Hartman!!!!!! Terwijl ik Stromph heet! (mijn vrouw heet Hartman). Veel mensen bellen Cephal (11 jaar oud!) nog steeds op de telefoonlijn van Stromph & Hartman! De naam van het bedrijf is dus NUL. Het enige wat kennelijk meetelt is mijn postzegel (gezicht) en die gaat dus verdwijnen. Ik zou mij behoorlijk schuldig voelen als ik achteraf zou ontdekken dat ik het aan een minder fortuinlijke "freshman" zou verkocht hebben, die er niets van bakt en zijn geld kwijt is. Dit is een keiharde business.

 

Overigens ik sta er goed voor, dus als ik mijn voorraden voor een goede prijs kan verkopen, ben ik al gelukkig. Allemaal heel courante voorraden (op 2 artikelen na). Ik denk dat ik een "aanbiedingen" actie zal starten (voor een vette korting).

 

Hartelijk bedankt voor jullie meedenken, schiet er nog iets binnen, laat het dan beslist horen.

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.