• 0

1 bank of op 2 plaatsen lenen

Ik zit met de volgende vraag:

 

Ik ben voornemen een vof over te nemen. De activa-goodwill en overige zoals telefoonnummers etc.

 

Voor dit ben ik aangewezen op een bank. Een deel breng ik al zelf in en overige moet ik lenen.

Voor garantie naar de bank heb ik de excutiewaarde activa en een extra hypotheek op de overwaarde van mijn huis.

 

Kan ik nu het beste alles bij één bank lenen of is het slimmer (financieel-fiscaal) om de overwaarde bij mijn huidige hypotheker te lenen en dan prive in te brengen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit met de volgende vraag:

 

Ik ben voornemen een vof over te nemen. De activa-goodwill en overige zoals telefoonnummers etc.

 

Voor dit ben ik aangewezen op een bank. Een deel breng ik al zelf in en overige moet ik lenen.

Voor garantie naar de bank heb ik de excutiewaarde activa en een extra hypotheek op de overwaarde van mijn huis.

 

Kan ik nu het beste alles bij één bank lenen of is het slimmer (financieel-fiscaal) om de overwaarde bij mijn huidige hypotheker te lenen en dan prive in te brengen?

 

Hoi Sylvano

 

Het hangt af van hoe je leent.

 

1. privé lenen en inbrengen in de vof;

2. op naam vof lenen en privé borg staan.

 

In beide gevallen zullen ze het geld komen halen bij jou als je in gebreke blijft. Maar als je privé leent en dat inbrengt in de vof, dan heb je een vordering op de vof. Als de vof leent, dan is die schuld gewoon van de vennoten samen.

 

Als een bedrijf gezond is/wordt, zou ik kiezen voor optie 1 omdat je dan in staat bent om belastingvrij het ingebrachte geld op termijn terug te halen.

 

Lenen van 2 banken kan niet. Geen bank zal jou een zakelijke lening verstrekken en daarbij het pandrecht op de overwaarde van de activa en jouw huis willen delen met een andere bank.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, en Sylvano,

 

Sorry Sylvano dat ik jouw topic doorzeur, maar ik zit in de omgekeerde situatie, wil juist een VoF kwijt (2 VoF-fen zelfs). Als ik kans zie hem te verkopen, dan, zoals Joost al zegt ben ik fiscaal aan het staken. Maar het is veel te abstract voor me. Immers, o.a. heb ik consequent ge-FORd (Fiscale OuderdagsReserve). Sinds enige jaren moet de FOR op de balans (voordien juist niet) en ik vermoed dat bij het verkopen zeker deze balanspost niet meeverkocht wordt. Overigens FOR-t een van ons in de ene VoF de andere in de andere.

 

Ik zal je zeer dankbaar zijn indien je, als je doorzet en de VoF overneemt, zou meedelen hoe jullie het opgelost hebben.

 

Succes, Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, en Sylvano,

 

Sorry Sylvano dat ik jouw topic doorzeur, maar ik zit in de omgekeerde situatie, wil juist een VoF kwijt (2 VoF-fen zelfs). Als ik kans zie hem te verkopen, dan, zoals Joost al zegt ben ik fiscaal aan het staken. Maar het is veel te abstract voor me. Immers, o.a. heb ik consequent ge-FORd (Fiscale OuderdagsReserve). Sinds enige jaren moet de FOR op de balans (voordien juist niet) en ik vermoed dat bij het verkopen zeker deze balanspost niet meeverkocht wordt. Overigens FOR-t een van ons in de ene VoF de andere in de andere.

 

Ik zal je zeer dankbaar zijn indien je, als je doorzet en de VoF overneemt, zou meedelen hoe jullie het opgelost hebben.

 

Succes, Karel

 

 

 

 

Karel,

 

via de zoekfunctie op staken kun je veel waardevolle info krijgen om jouw vof's veilig te staken. Afrekenen over de FOR hoort daar nu eenmaal bij, tenzij je het geld kunt afstorten bij een verzekeraar voor een lijfrente.

 

Overigens: als je ouder bent dan 65 en jouw FOR groter is dan jouw aandeel in het eigen vermogen, dan valt de FOR per definitie vrij en moet je afrekenen. Houd dit dus in de gaten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank je voor de info. Ik heb wel gegoogeld, maar kwam niet verder (met aantikken) dan de Belastingdienst. Maar dat was veel te abstract. Wat bedoel je met FOR hoort er nu eenmaal daarbij? Dat ie doorgeschoven wordt of juist niet?

 

Ik zal morgen meteen naar mijn balans kijken (andere computer, nog een DOS, met Star Texel, dus geen opening naar virussen en hackers), maar zo uit mijn hoofd: de totale FOR was toch begrenst door de hoogte van het eigen vermogen? Mocht nimmer hoger zijn? Zou het eigen vermogen onder de FOR zakken dan zakt de FOR mee. Of vergis ik me?

 

In elk geval bedankt.

 

Karel

Link naar reactie
  • 1

Karel,

 

Zolang je 65 min bent, mag het ondernemingsvermogen negatief zijn en toch een FOR bevatten. Je kunt alleen niet meer doteren als het vermogen negatief is. Dus de FOR zakt niet per definitie mee, maar dus wel als je 65+ bent. Ben je 65 of ouder dan valt het deel van de FOR vrij totdat het vermogen nihil is.

 

Afrekenen over de for hoort erbij als je staakt. Doorschuiven gaat helaas niet, tenzij naar een verzekeraar.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.