• 0

werken nederland, wonen belgie

Ik ben bezig met de oprichting van een nieuw bedrijf en vroeg me af of mensen hier me misschien wat advies zouden kunnen geven.

 

Ik woon in België, maar omdat ik uit Nederland afkomstig ben, wil ik voornamelijjk voor Nederlandse bedrijven werken. (Het is wel de bedoeling om over +/- 6-12 maanden terug naar Nederland te komen, maar dat is niet zeker)

 

Ik vraag me nu af wat beter is: een kantooradres aanvragen via bijv. Regus en in Nederland bij de KvK inschrijven of toch alles via België doen?

 

Wat zou beter zijn voor de klanten? Hoe zit het met belastingen voor klanten uit Nederland als ik een Belgisch bedrijf zou hebben? Het gaat om werkzaamheden als tekstschrijver.

 

Zijn er hier mensen met ervaring?

 

Mijn mooiste plekje in de Ardennen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je toch naar Nederland komt, is het net zo makkelijk om het bedrijf nu vast in Nederland op te starten.

 

Fiscaal is dat mogelijk, maar tot je ook in Nederland woont, zul je altijd met 2 belastingstelsels te maken hebben voor de IB. Ook bij de emigratie vanuit Belgie moet je even op de gevolgen letten (bij voorkeur een fiscalist raadplegen), er kunnen nog al wat haken en ogen aan zitten.

 

BTW is een ander verhaal. Het zal afhankelijk zijn van wat je waar doet, welke BTW (Nederlandse of Belgische) je in rekening moet brengen, of dat je 0% BTW mag factureren ivm verleggingsregeling.

 

ps: dit topic komt misschien beter tot zijn recht in het fiscale subforum?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik had deze vraag ook al bij het internationale forum gesteld, maar daar werd me aangeraden het hier ook eens te proberen:

 

Ik ben bezig met de oprichting van een nieuw bedrijf en vroeg me af of mensen hier me misschien wat advies zouden kunnen geven.

 

Ik woon in België, maar omdat ik uit Nederland afkomstig ben, wil ik voornamelijjk voor Nederlandse bedrijven werken. (Het is wel de bedoeling om over +/- 6-12 maanden terug naar Nederland te komen, maar dat is niet zeker)

 

Ik vraag me nu af wat beter is: een kantooradres aanvragen via bijv. Regus en in Nederland bij de KvK inschrijven of toch alles via België doen?

 

Wat zou beter zijn voor de klanten? Hoe zit het met belastingen voor klanten uit Nederland als ik een Belgisch bedrijf zou hebben? Het gaat om werkzaamheden als tekstschrijver.

 

Zijn er hier mensen met ervaring?

 

 

 

Ik ben in de tussentijd bij mijn speurtocht al hier en daar websites tegengekomen van Belgische bedrijven die het hebben over 0% BTW voor Nederlandse klanten. Bijvoorbeeld http://www.basing.nl

 

Ik wil wel in de toekomst naar Nederland komen, maar dit is dus niet zeker. Is het dan het beste voor de klant om vanuit België te werken omdat dit goedkoper voor ze is? Of komen er bij die 0% BTW regeling toch weer andere zaken/onkosten kijken?

 

Alvast bedankt!

 

 

Mijn mooiste plekje in de Ardennen

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers in Nederland maakt het niet uit dat je in België zit, als je in het bezit bent van een BTW nummer hoef je inderdaad geen BTW in rekening te brengen op je diensten.

 

Als je in Nederland zit moet je de BTW aan ondernemers in Nederland wel in rekening brengen, maar die krijgen de ondernemers als voorbelasting weer terug. Het maakt dus voor de BTW niet uit of je in Nederland of België zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.