• 0

Opzegging huurcontract (kantoorruimte)

Hallo allemaal!

 

Een vraagje waar ik even niet uitkom;

 

Er is een huurcontract voor een jaar en "na het verstrijken van de genoemde periode wordt deze overeenkomst voortgezet voor een aansluitende periode van 1 jaar"

 

verder is er bepaald dat de huur opgezegd kan worden tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een termijn van tenminste zes maanden....

 

Nu hoor ik dat er voor huurovereenkomsten met huurperiode een bepaalde huurperiode helemaal geen opzegging nodig vereist is EN dat er ook geen opzegging nodig is bij overeenkomsten met een huurperiode van < 2 jaar

 

Heeft er hier iemand ervaring mee?

 

Dankie

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vooralsnog zal je je moeten houden aan het in het contract gestelde.

 

Als jij vind dat er geen opzegtermijn in hoort, zal je dat bij het maken van de afspraken kenbaar moeten maken en de andere partij(en) zal/zullen daarmee akkoord moeten gaan, ongeacht wat usance is.

 

Normaal is een huurperiode van x jaar met een optie voor x jaar, waarbij voor het verstijken van die x periode een opzegtermijn wordt gehanteerd indien van die optie geen gebruik wordt gemaakt. Voor de verhuurder is die opzegtermmijn wel prettig omdat de verhuurder dan de tijd heeft om tijdig een andere huurder te vinden en zodoende geen huurinkomsten misloopt.

 

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat bij bepaalde huurperiodes geen opzegtermijnen gehanteerd worden, behalve als er afspraken gemaakt worden om voor een vaste periode te huren, maar ja in dat geval moet je meestal aan het einde van de rit toch verkassen, omdat de verhuurder andere plannen heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie

 

 

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat bij bepaalde huurperiodes geen opzegtermijnen gehanteerd worden, behalve als er afspraken gemaakt worden om voor een vaste periode te huren, maar ja in dat geval moet je meestal aan het einde van de rit toch verkassen, omdat de verhuurder andere plannen heeft.

 

   

Art. 7:228. Einde van huur (door opzegging).

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie

 

 

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat bij bepaalde huurperiodes geen opzegtermijnen gehanteerd worden, behalve als er afspraken gemaakt worden om voor een vaste periode te huren, maar ja in dat geval moet je meestal aan het einde van de rit toch verkassen, omdat de verhuurder andere plannen heeft.

 

   

Art. 7:228. Einde van huur (door opzegging).

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

 

Tja, dit is een lastige, en ik denk voer voor juristen!

 

Maar dit lijkt me niet het huurcontract, maar de "algemene voorwaarden" waartegen gehuurd kan worden.

 

Heb je ook het hierbij behorende huurcontract, waarin exact vermeld wordt wat en waartegen en voor welke pweriode ge(ver)huurd wordt.?

Link naar reactie
  • 0

Nu ik er nog eens goed tegenaan kijk, en het is de wettekst, dan is het niet zo moeilijk.

 

Deze wettekst geeft aan op welke wijze een huur eindigd. Er wordt niet aangegeven of er wel of geen opzegtermijn gehanteerd wordt of moet worden, dat is iets wat de huurder en verhuurder samen contractueel overeenkomen net als de huursom/periode.

 

Je mag (huur) contracten sluiten hoe je het ook hebben wilt, als je maar binnen de wettelijke kaders blijft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.