• 0

Partner uitkopen wel of geen relatiebeding + echtscheiding

Geachte lezers,

 

Ik heb dus een vraag.

Het volgende:

 

In 1993 ben ik bij mijn vader in de zaak gaan werken en in 2000 is mijn man erbij gekomen beiden als werknemer.

Ik ben sinds 2004 samen met mijn man 25% aandeelhouder geworden van mijn vaders zaak die deze 20 jaar geleden is begonnen. Sinds 2008 zijn wij ieders voor 50% aandeelhouder geworden en hebben dus mijn vader uitgekocht.

 

Je raadt het al sindsdien ging het bergafwaards met onze relatie en zijn deze inmiddels ook gestopt maar nog niet officieel gescheiden. Een samenwerking in de zaak is niet meer haalbaar, er zijn teveel persoonlijke spanningen dat dat niet meer gaat werken dus ik wil hem netjes uitkopen.

 

We hebben tevens een goed contract getekend tijdens het kopen van de aandelen waarin staat dat wanneer een samenwerking niet meer gaat ik als eerste het recht heb om hem uit te kopen voor de waarde van de aandelen, we hebben het hier over een bv trouwens in de bouw. Dit heeft mijn vader geeist omdat hij de zaak in de familie wil houden.

 

Nu werkt hij helemaal niet mee, en maakt het onmogelijk om met hem hierover te praten. Ik heb alles voorgesteld. Met onze adviseur een afspraak gepland, tevens mediator voorgesteld en zelfs een afspraak bij de advocaat gepland. Hij heeft alles aan zich voorbij laten gaan. Hij gaat mij het leven zuur maken zoals hij het aangeeft.

 

Nu denk ik zelf dat ik wel sterk sta omdat wij een goed contract hebben getekend waar niet veel dicussie over kan ontstaan, maar ik ben nu wel bang dat wanneer ik heb uitkoop tegen de waarde van de aandelen dat hij daarna aan personeel gaat trekken of voor zichzelf gaat beginnen en onze klanten gaat benaderen.

 

De omgang met personeel en klanten is verdeeld. Dus ik ben niet bang dat iedereen wegloopt of dat alle klanten naar hem gaan maar toch heb ik hier een vraag over.

 

Mag hij na het uitkopen gewoon 3 straten verderop beginnen en mijn klanten benaderen. Ook wanneer hij de helft van het bedrijf in geld heeft ontvangen? Of moet hij dit dan aangeven en geen afkoopsom accepteren?

Moet dit dan in een contract opgesteld worden bij de rechter wanneer ik hem uitkoop?

Het lijkt mij onredelijk dat wanneer ik hem een aardige som betaal hij de volgende dag mijn bedrijf om zeep probeert te krijgen.

 

Personeel of mijn "man" hebben geen concurrentie/relatiebeding.

 

Wat kan ik het beste doen, ik wil hem graag voor een redelijke prijs in ieder geval voor wat de aandelen waard zijn uitkopen. Veel meer kan niet want dan komt de voortgang van het bedrijf in gevaar. Het bedrijf bestaat uit zo'n 15 collega's.

 

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

 

Alvast bedankt.

 

Gr. Denise.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Denise

 

Gelukkig kun je hem dwingen om mee te werken aan de aandelenoverdracht! Check de statuten van de BV even en als het goed is, kun je de volgende weg bewandelen:

 

Doe hem een laatste officieel bod per aangetekend schrijven en geef hem 2 weken om in te stemmen of af te wijzen. Doet hij niets dan ga je daarna naar de KvK en vraag je de KvK om een onafhankelijk bemiddelaar aan te stellen. Die bemiddelaar zal een voorstel doen voor de waarde bij overdracht van de aandelen. Doet hij dan nog niets, dan kun je middels een gerechtelijke procedure zijn medewerking afdwingen.

 

Dit heeft wel een keerzijde: zoals je het stelt, zal hij dus herrie schoppen onder personeel en relaties. Los van een concurrentie- en relatiebeding, kun je hem weldegelijk aanpakken wegens smaad als hij jullie naam ten schande maakt.

 

Uiteraard kun je in de beëindigingsovereenkomst alsnog een concurrentie- en relatiebeding opnemen.

 

Wees zijn acties in elk geval voor en geef openheid van zaken onder personeel en relaties! Dat klinkt alsof je je in de kaart laat kijken, maar zal op termijn de juiste weg blijken als het op vertrouwen aankomt. En juist dat vertrouwen houdt klanten en personeel aan jullie kant.

 

Succes en raadpleeg eens een jurist/advocaat.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie...

 

Ik zat zelf al te twijfelen of ik het personeel in moet gaan lichten althans nu. Maar inderdaad ik denk dat dat handig is om daar niet te lang mee te wachten. Ik denk dat ik daar deze week al mee begin.

 

Ik kan wel een concurrentie / relatie beding eisen bij een eventuele afkoop bij de rechter maar is hij ook verplicht dit te tekenen. Of verplicht de rechter hem dit dan wanneer hij de afkoopsom accepteerd. Kan het ook nog zo zijn dat hij afstand doet van de afkoopsom en dan wel het recht behoudt om 3 straten verderop voor zichzelf te beginnen.

 

Ik denk dat dit zeker een rechtzaak wordt want hij wil nergens aan meewerken, hij wil ten koste van alles in de zaak blijven. Terwijl hij er pas later bij is gekomen, hij is pas enkele maanden geleden voor 50% aandeelhouder geworden. Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan maar daar heb ik nu niets meer aan.

 

Ben dus benieuwd als ik een concurrentie / relatie beding eis, dat hij ook verplicht is deze te tekenen? En zo niet waarom niet en wanneer wel?

 

Gr. Denise

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.